Pokud se dokážete uhlídat, co se velikostí porcí týká, a zároveň nestrávíte celé svátky na gauči nebo maximálně v autě při přesunu na gauč někoho jiného, není důvod, abyste si nedali kapra a salát. Nebo jinou oblíbenou vánoční dobrotu. 

Před pár lety frčely recepty, které radily, jak připravit odlehčenou verzi bramborového salátu, dietnějšího kapra a zdravější cukroví. Dnes už odborníci na výživu obdobný postup moc nedoporučují. Odlehčené jídlo chutná jinak, takže si ho zase tolik neužijeme, a navíc v domnění, že když už musíme jíst zdravěji, můžeme si toho dát více, se jím lidé nezřídka přejedli. A přibrali nakonec úplně stejně jako po klasice, které by si nedali tolik. 

Čtěte také

Glykemický index napoví, na jak dlouho jídlo zasytí

Čtěte také

Hubnutí bez hladu? Jaké potraviny ho na co nejdelší dobu zaženou?

I když, přibrali – pokud se bavíme o jednom dvou vydatnějších svátečních jídlech, není třeba se přibrání bát, za den či dva by kilo přibral jen člověk, který by se skutečně extrémně přejídal. Vy si bez obav dejte i něco nezdravého a nedietního, jen si zkuste nepřidávat. A když další dny jíte salát u pohádek, už si nedávejte ještě normální oběd. A určitě běžte ven, pohyb dokáže skutečně zásadně rozhodnout o tom, zda během dnů volna přiberete nebo ne. 

Pozor na svařák

„Na štědrovečerní večeři mi přijde zbytečné vymýšlet nějaké ‚zdravé‘ náhražky. Pokud smaženého kapra s bramborovým salátem milujeme a dopřejeme si ho jednou za rok, určitě po tom nepřibereme,“ říká výživová poradkyně Hana Málková ze společnosti Stop obezitě. Ona sama nicméně třeba do salátu dává o trochu méně majonézy, podle ní v majolce ingredience přece jen nemusí plavat. „Ale ani tak se nejedná o žádný dietní salát a všichni si dopřejeme pořádnou porci. Stejně tak u nás nechybějí klasické smažené řízky,“ dodává Málková. 

Čtěte také

S přibývajícím věkem je tělo náchylnější k přibývání na váze

Čtěte také

Hubnutí po čtyřicítce: Skutečně si už nikdy nesmím dát bílý rohlík s paštikou?

Pokud se vydáte ven, pozor na chytáky, jako je třeba svařák – klidně si ho dopřejte, ale s vědomím, že má 800 až 1000 kilojoulů na dvě deci, což je opravdu dost, odpovídá to třeba čtyřem kouskům lineckého s džemem nebo dvěma vosím hnízdům, která byste si možná raději nedali. Jinými slovy, svařák ano, ale cukroví pro tohle odpoledne už raději ne.  Mimochodem, svařák je ze všech vánočních horkých nápojů vlastně nejhorší – nedoslazovaný grog nemá ani půlku energie, horká griotka a punč mají kolem 500 kJ na dvě deci. 

Až vyrazíte ven, zavrhněte procházku pomalým krokem po náměstí a raději si dopřejte alespoň třikrát týdně pět šest kilometrů ostřejším tempem někde v přírodě. Pak si s sebou na svačinu můžete vzít i pár kousků cukroví a to se počítá. 

Čtěte také

Pokud se nebudete hýbat, budete mít pravděpodobně pomalejší metabolismus

Čtěte také

Jak zhubnout bez cvičení? Není to snadné a některým dietám se musíte vyhnout