Chrupavka stárne a opotřebovává se, drolí se, odštěpuje a mizí. Čím déle tento proces probíhá, tím většími bolestmi člověk trpí.

Protože chrupavka sama není schopná regenerace a tento proces nelze zastavit.

V ordinaci ortopeda většina pacientů slyší, že by měli zhubnout. Ačkoliv osteoartrózou často trpí i hubení lidé (protože na ni má vliv i genetika), pacienti s nadváhou převažují a jsou jich odhadem dvě třetiny. Nadváha má nepochybně na zatížení kloubů nemalý vliv, k opotřebení dochází ale také v případech, pokud mají nohy atypické zakřivení. Nohy do X nebo do O způsobí nesprávné rozložení váhy a nerovnoměrně se pak odírá i chrupavka velkých kloubů – kyčlí a kolen. Lze to změnit rehabilitačními cviky, které posílí správnou stabilitu. Pravidelným cvičením se pak zafixují správné návyky nejen ve svalech, ale také v mozku. Chce to ale čas. Přetěžování nadměrnými kily každopádně chrupavkám neprospívá a snížení hmotnosti prospěje nejen kloubům, ale celému tělu.

Čtěte také

Přízový komplet

Čtěte také

Zdůrazněte opálení v přízových šatech tón v tónu

Medicína má pro pacienty s osteoartrózou jen málo nástrojů k úlevě. Účinné léky, které by obnovily poškozenou nebo zcela chybějící chrupavku, věda ještě nevynalezla.

V prvních stadiích pomáhá kloubní výživa. Chrupavka ještě není příliš poškozená a farmaka její degeneraci zpomalují. Někomu pomohou injekce s kyselinou hyaluronovou, jinému léčba plazmou. Pokud je poškození zásadnější, přichází na řadu chirurgie. Nejtěžší stadia artrózy řeší náhrady kloubů, tzv. totální endoprotézy.

Alternativní přístupy k snížení potíží s klouby jsou založené na více či méně náročné změně jídelníčku. Návodů na jídelníček, které slibují zvrátit zhoršení onemocnění, se v posledních letech objevilo moře. Ne všechny jsou vědecky podložené, mnohé klasická medicína popírá. U diet proti artróze ale platí i to, co u diet na zhubnutí. Všechny jsou založené na snížení kalorického příjmu, na zařazení množství zeleniny a ovoce a vypuštění cukrů a tuků. A ještě jednu podmínku je třeba dodržet: Vždy je třeba k dietě cvičit!

Čtěte také

Bodyshaming je problémem dnešní doby

Čtěte také

Ústí v deprese i sebepoškozování. Body shaming jako problém dnešní doby

I lékař David Frej, který se věnuje funkční a holistické medicíně, doporučuje proti artróze trojici opatření – rehabilitace, pohyb a dieta. Vyhýbat byste se měli bílému cukru, bílé a pšeničné mouce, lilkovité zelenině. Lilek, brambory, papriky a rajčata obsahují vyšší dávky solaninu, který bolavým kloubům škodí. Omezit byste měli i mořské a běžné soli, červené maso, dochucovadla, limonády, kofein a tabák. Podobná doporučení dávají svým pacientům i někteří fyzioterapeuti. Někomu udělá dobře dělená strava. Jinému veganská dieta.

Pozor na solanin

Solanin patří do skupiny alkaloidů, které se v přírodě přirozeně vyskytují a ve vysokých dávkách je pro člověka jedovatý. V nízkých dávkách není nebezpečný, ale pro pacienty s asrtrózou i malé množství škodí. Mnozí pacienti v počátečním stadiu artrózy reagují na omezení potravin s vyšším obsahem solaninu zlepšením. „Na bolavé klouby jsem si připadala v pětačtyřiceti ještě poměrně mladá. Kyčle i kolena o sobě dávaly vědět. Rada, že bych měla omezit lilkovitou zeleninu, mi připadala poměrně splnitelná. Bez rajčat, paprik a lilku žiju už půl roku a klouby mě nebolí,“ potvrzuje kolegyně Radka. Zkuste dva týdny vynechat z jídelníčku tyto potraviny a pozorujte, zdali to má nějaký vliv. Pokud potíže ustoupí, vyvarujte se jich nadobro.

Čtěte také

Jiří Langmajer

Čtěte také

Jiří Langmajer: Není frajeřina žít jako idiot

Solanin se sice v jisté míře vyskytuje u většiny zeleniny, která se sklízí nedostatečně zralá, v lilkovité zelenině je ho ale nejvíce. Brambory často tvoří základ českého jídelníčku, pokud se jich nedovedete vzdát docela, je dobré je při vaření doplnit pořádnou hrstí kmínu, který jej neutralizuje. Pěstujete-li si své vlastní brambory, zkuste je vyměnit za batáty. Ty na rozdíl od brambor neobsahují solanin žádný a v kuchyni je lehce zastoupí. Ačkoliv jsou v našich končinách stále považované za exotickou potravinu, protože jejich původní oblastí je Yucatan, daří se je pěstovat i v našich klimatických podmínkách.

Trochu jiný příběh je za solaninem v rajčatech. Pokud jsou sklizená ve vysokém stupni zralosti, obsahují ho málo a na jídelníčku se tak mohou objevit. Na pultech supermarketu ale nemáte šanci poznat, zda byla rajčata sklizena zralá, nebo docela zelená a jejich dozrávání bylo řízeno uměle ve skladech.

Čtěte také

Robustní sandály

Čtěte také

Robustní sandálky na platformě válcují ostatní letní střevíce

Německý zázrak?

Také metoda Rolanda Liebscher-Brachta a jeho ženy, lékařky Petry, pracuje s kombinací pravidelného cvičení, masáží a diety. České čtenáře s ní seznámila vloni vydaná kniha Skoncujte s artrózou a bolavými klouby, jejíž jsou autoři. Popisuje v kostce všechny poznatky o terapii artrózy, ke kterým manželé od roku 1986 došli. Očima mnoha pacientů s artrózou slibuje zázraky. Popírá i obecně přijímaný fakt, že artrózu nelze zvrátit. Jejich zkušenost je, že „ve většině případů je metoda schopná bolest odstranit, další opotřebování chrupavky zastavit a že mnohdy může dojít i regeneraci chrupavky i kostí kloubů,“ píše se v knize. Cviky, které vedou k odstranění napětí ve svalech a šlachách, umožní větší rozsah pohybu. Větší rozsah pohybu přivede k větší námaze chrupavku a chrupavka, která je používaná, je schopná se lépe vyživovat.

Čtěte také

Sarah Jessica Parker (vpravo) se v pokračování seriálu Sex ve městě objevila s přirozeně šedivými vlasy.

Čtěte také

Vzpoura žen: Nároky a tlak na krásu žen sílí. Chceme přirozenost, ne botox!

Petra Bracht doporučuje k rehabilitačnímu cvičení podle svého manžela (cviky i masáže válečky jsou popsané v knize anebo na jejich kanále na internetu na YouTube, videa jsou pouze v němčině, pozn. aut.) stravovat se hlavně čerstvými potravinami rostlinného původu. Každý krok tímto směrem klouby ocení. Pokud vaše strava dnes obsahovala šedesát procent živočišných výrobků, snížíte-li je na polovinu, přinese to zlepšení. Budete-li postupovat po malých krůčcích, spíš dosáhnete úspěchu. Doporučuje se všechna zelenina, zejména cibule, česnek, ředkvičky, brokolice, cuketa, černá ředkev, špenát, červená řepa, batáty a všechny druhy zelí. Všechny výhonky, všechny druhy salátu (zejména ty hořké). Ovoce je dovoleno veškeré, ořechy všeho druhy, houby, semínka, z obilovin doporučují oves, proso a staré druhy obilovin, pohanku, celozrnnou rýži a quinou. Čokoládu jen tu s vysokým obsahem kakaa a bez cukru. Maso pouze rybí.

ZDROJ: časopis Vlasta https://www.liebscher-bracht.com/ueber-uns/roland-liebscher-bracht/