Pokožka

Dobrá zpráva: Pravděpodobnost propuknutí akné v den svatby vašeho syna se s padesátkou výrazně snižuje. Je to proto, že vaše pokožka je stále sušší. Nepříliš dobré zprávy: Ztráta tuku pod kůží spolu s ubýváním kolagenu a elastinu zhorší tvorbu jemných linek a vrásek, zvláště pokud jste kouřila nebo se výrazně opalovala. Podle odborníků jsou v tomto věku skvělé kosmetické produkty s obsahem retinolu, který „opravuje“ poškozenou pokožku. Vybírejte přípravky s antioxidanty a kyselinou glykolovou, které podporují produkci kolagenu. Kolem padesátky si taky můžete všimnout prvních stařeckých skvrn. Vyzkoušejte hydrochinonové přípravky, které vám předepíše dermatolog.

Čtěte také

Relax tělu pomáhá

Čtěte také

Odpočinkem k výkonu. Naslouchejte tělu, aby dorovnalo energetické zásoby

Duševní zdraví

Téměř 95 procent lidí, kterým je 50 a více, říká, že jsou se svým životem „spokojeni“ nebo „velmi spokojeni“. Ale u žen můžou hormonální změny související s blížící se menopauzou způsobit změny nálady. Nemoci a nadměrné pití alkoholu může zvýšit zase pravděpodobnost deprese. Jednoduchá strategie pro zlepšení nálady: Méně seďte a více se hýbejte. Riziko vzniku psychických problémů je vyšší, pokud sedíte více než sedm hodin denně nebo necvičíte.

Čtěte také

Cvičení ve fitku po 50

Čtěte také

Proč by lidé po 50 měli chodit do fitka? Zhubnou a odstraní bolest zad i kloubů

Imunitní systém

Možná jste si všimla, že alergie, které jste mívala před dvaceti lety, jsou méně silné. Je to proto, že váš imunitní systém není tak citlivý, říká James Stankiewicz, otolaryngolog z Loyola University Medical Center v Chicagu. Bohužel to má i odvrácenou stránku. Méně agresivní imunitní reakce znamená, že jste náchylnější k onemocnění. Tělo už nevytváří tolik „bojových“ buněk k ničení infekce jako dřív. Je tedy pravděpodobnější, že na vás viry zaútočí snadněji než na vaše třicetileté kolegyně. Vaše reakce na vakcíny se s věkem snižuje, takže jste ještě víc zranitelnější vůči nemocem, jako je chřipka a zápal plic. Co s tím? Chraňte se tak, že se pokusíte shodit přebytečné kilogramy, budete kvalitně jíst a cvičit. Důležité je také dobře spát. Nová studie také zjistila, že ti, kteří spali méně než sedm hodin, produkovali po očkování méně protilátek.

Čtěte také

Krásné vlasy nejsou jen tak

Čtěte také

Kúra z petržele nebo vlasová voda: Tohle je 9 tipů a receptů pro zdravé vlasy

Sluch

Až čtyřicet procent lidí starších 50 let trpí nějakou ztrátou sluchu. Kromě přirozeného stárnutí mohou hrát roli vaše geny a některé zdravotní problémy, jako je vysoký krevní tlak, srdeční problémy a cukrovka – tato onemocnění mohou časem ovlivnit váš sluch. Pokud máte obavy, zeptejte se svého lékaře na možnost vyšetření sluchu. U lidí, kteří špatně slyší, je větší pravděpodobnost, že se odříznou od svých blízkých a upadnou do deprese.

Čtěte také

Migréna není jen obyčejná bolest hlavy. Záchvaty lze ale minimalizovat prevencí.

Čtěte také

Botox nebo hořčík na migrénu. Tipů, jak s ní zatočit, je víc. Fungují všechny

Kosti

Když jste mladá, vaše tělo „vyměňuje“ kostní buňky za nové a silnější. Po padesátce ale máte více zničených kostních buněk, než je možné nahradit. To znamená, že vaše kosti začnou přirozeně slábnout. Abyste je ochránila, jezte potraviny s vysokým obsahem vápníku a vitaminu D. Vhodné jsou cviky zaměřené na zátěž a odolnost, jako je turistika a zvedání závaží, to vše může pomoci vašim kostem, aby zůstaly co nejdéle silné.

Klouby

Tkáň a chrupavka, které tlumí vaše klouby, začnou časem řídnout a účinky toho pocítíte zhruba kolem padesátky. (Muži si toho mohou všimnout dříve.) Chcete-li odvrátit bolesti kloubů a vznik artritidy, začněte se zaměřovat na správné držení těla. Když se hrbíte, vyvíjíte tlak na klouby. A sledujte taky svou váhu, protože kila navíc vyvíjejí tlak na vaše klouby a není divu, že vás pak bolí kolena. Také pijte hodně vody, když totiž pijete málo, vaše tělo si „natahuje“ tekutiny právě z kloubní tkáně.

Čtěte také

Ájurvéda

Čtěte také

Strava podle ájurvédy? Jezte do polosyta, zahřejte organismus polévkou k snídani

Svaly

S blížící se padesátkou začnete rychleji ztrácet svaly. Může slábnout taky vaše fyzická síla. Nejlepší způsob, jak zastavit tento skluz, je zvedat závaží nebo posilovat, a to dva- až třikrát týdně. Nejenže si vybudujete více čisté svalové hmoty, ale také zlepšíte svou rovnováhu, což se vám bude hodit, až budete ještě o pár desítek let starší.

Srdce

Jedna super zpráva, pokud jste zdravá a aktivní, pravděpodobně jste získala do budoucna pro svoje srdce bonus navíc. Po padesátce se totiž bohužel zvyšují rizika srdečních onemocnění. Stěny srdce jsou silnější a chlopně tužší, což zvyšuje šanci na infarkt. Vaše srdce a krevní cévy můžete udržovat zdravé, když se budete aspoň 30 minut denně věnovat nějaké fyzické aktivitě (počítají se i krátké procházky). Snažte se mít přiměřenou hmotnost a krevní tlak v normálu (hraniční hodnoty jsou 140/90, ideální je kolem 120/80). Sledujte i hladinu cholesterolu. Jakmile pociťujete například při cvičení neobvyklou únavu, slabost, bušící srdce či nepravidelný tep, raději se poraďte s lékařem. Může jít o fibrilaci síní či srdeční arytmii.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Ilona Kejklíčková: Koktavost je náročná diagnóza. Samotný logoped někdy nestačí

Zrak

Pokud musíte při čtení zpráv na displeji chytrého telefonu mhouřit oči, je to proto, že čočky uvnitř vašich očí s věkem tuhnou. Zjednodušeně to znamená, že nemohou tak rychle přepínat ze vzdáleného zaostření na pohled zblízka. Mohou vám pomoci brýle (jako „čtečky“, které si koupíte bez lékařského předpisu), lepší je ale zajít za očním lékařem, který vám oči prohlédne a doporučí, jaké dioptrie potřebujete. Čím jste starší, tím více se bude váš zrak měnit, proto choďte na pravidelné oční prohlídky.

Metabolismus

I když se metabolismus obvykle zpomaluje až o pět procent za deset let, neznamená to nutně, že musíte po padesátce přibrat. Zůstaňte aktivní a postupně snižujte kalorie, jezte potraviny s vyšším obsahem živin, včetně celých zrn, ovoce a zeleniny, nízkotučných mléčných výrobků a ryb. Diety raději nedržte a nechte si poradit od výživového poradce, kde děláte ve stravovacích návycích chybu, a pokuste se přirozeně o změnu. Hlavně žádné rychlovky v podobě moderních dietních metod, kdy sice rychle shodíte, ale i naberete. Pokud jde o váš žaludek, vyprazdňuje se po padesátce pomaleji, což může zvýšit riziko refluxu (návrat žaludečních kyselin zpět do jícnu). Zpomalení trávení potravy v tlustém střevě zase může vyvolat zácpu.

Snadná rada? Vláknina a voda. Když přidáte do jídelníčku více vlákniny, zbavíte se nejen zácpy, ale taky budete chránění před polypy tlustého střeva. Bohužel jeden ze čtyř lidí v 50 letech má polypy, které se mohou vyvinout v rakovinu. Poraďte se s lékařem o kolonoskopii, od 50 let je vyšetření hrazené zdravotní pojišťovnou. Kromě toho si můžete všimnout taky zvýšeného nadýmání, to je proto, že po padesátce spousta lidí produkuje méně laktázy, enzymu, který pomáhá trávit mléko. Dávejte přednost jogurtům, které obsahují aktivní bakteriální kultury (známé jako probiotika), které pomáhají laktózu trávit.

ZDROJ: Vlasta.cz, Ivana Ašenbrenerová, Menopauza, Esence, 2020, https://www.webmd.com/healthy-aging/ss/slideshow-what-to-expect-in-your-50s?fbclid=IwAR2w1phAWrpoB4v_ic4B_OuhbKnbWlNodA48ypWOOK9OtCaSZNm7dFbIfqYhttps://www.aarp.org/health/healthy-living/info-09-2012/what-to-expect-in-your-50s.html,

Čtěte také

Migréna není jen obyčejná bolest hlavy. Záchvaty lze ale minimalizovat prevencí.

Čtěte také

Botox nebo hořčík na migrénu. Tipů, jak s ní zatočit, je víc. Fungují všechny

Čtěte také

Rodinný výlet

Čtěte také

5 tipů, aby rodinný výlet děti bavil: Plňte přání a dopřejte pocit důležitosti

Čtěte také

Jiřina Petrovická měla podmanivý hlas a kromě hraní i skvěle zpívala.

Čtěte také

Hvězda normalizace Jiřina Petrovická: Má pouta byla na jevišti