I když přiberete během svátků kilo dvě, většinou stačí týden či dva lednové střídmosti, abyste se jich bez potíží zbavili. K tomu, abyste přibrali kilo navíc, musíte v průměru přijmout 30 tisíc kilojoulů navíc oproti běžnému příjmu, díky němuž si udržujeme váhu. Pro představu je to asi pětatřicet desetidekových sáčků oříšků nebo 140 kousků cukroví. Je to hodně, ale zase ne nepředstavitelně moc. Za den to nesníte, ale během týdne? Asi klidně. 

Přesto nemá smysl se přespříliš stresovat předem, radí odborníci. „Vánoce by měly být především svátky klidu a neměly by vzbuzovat zbytečný stres a obavy z kil navíc. Pokud víte, že si o Vánocích chcete dopřávat trochu více, tak si klidně můžete dovolit kilo nebo dvě přibrat. Nemělo by to ale sklouznout do nekontrolovaného přejídání následovaného výčitkami,“ radí Hana Málková ze sdružení Stop obezitě. 

Čtěte také

Dieta? Nejdůležitější je rozhodnutí a pevná vůle

Čtěte také

Mít občas hlad je zdravé. Jak moc a jak často? A jak předejít hladu vlčímu?

Najděte svoji vánoční slabinu

Pokud o sobě víte, že každý rok přiberete o dost více než kilo dvě, kterých se v lednu snadno zbavíte, měli byste se tomu snažit předem vyhnout a chovat se jinak. Málková doporučuje zamyslet se nad kritickými vánočními body a vytvořit si nový scénář. 

Zkrátka si přiznejte, po čem o svátcích přibíráte zrovna vy – jeden se neubrání konzumaci cukroví, druhého lákají tučné uzeniny, pro třetího jsou slabinou návštěvy, dalšího sejme nadměrná konzumace alkoholu, sladkých nápojů nebo to, že se o volných dnech vůbec nehýbe. Když si tohle uvědomíte, můžete se svou slabinou vědomě bojovat. 

Cukroví jezte, ale nikoli přímo z tácu. Dejte si rovnou několik kousků na talířek, abyste si tak stanovili maximální počet. Milujete uzeniny a neřešíte množství, protože jde přece o bílkoviny? Chyba, jsou příliš tučné, a tak i tady platí, dejte si jeden kousek, užijte si ho, ale nepřidávejte si. 

Čtěte také

Nebude to snadné, ale půjde to

Čtěte také

Hubnutí břicha v menopauze: Bude to těžší, ale jde to. Důležitý je tep

Nikoli dny, ale týdny přejídání

Nicméně pokud si jeden den dopřáváte skutečně přesmíru, a ještě druhý den máte pocit, že už nikdy nebudete mít prázdný žaludek, neděste se – váha by sice skutečně ukázala klidně kilo navíc, ale do velké míry jde o vodu. Vydatná tučná jídla jsou totiž často slaná a sůl přispívá k zadržování vody v těle. Přejde to.

Rizikem zkrátka není ani opulentní štědrovečerní nebo božíhodová hostina, ale fakt, že přejídání trvá mnohem déle – začíná už při pečení cukroví a trvá i po svátcích, když se vše dojídá. Mezitím ještě probíhají návštěvy, kde se rovněž jídlem nešetří. Jde vlastně o tří- až čtyřtýdenní přejídání se, jehož výsledkem jsou klidně tři nebo čtyři kila navíc. K tomu v této roční době lidé zapomínají na nízkotučné pokrmy a kromě vydatných jídel si dopřávají cukroví a další pamlsky. 

Čtěte také

Ovoce nevynechávejte! Čím ho ale doplnit?

Čtěte také

Co potřebujete jíst, když je vám mezi 50 a 60? A jaká je vaše ideální váha?