Na konci prázdnin mě ještě jako školou povinnou pravidelně pronásledovaly noční můry. Zdálo se mi, že jsem zapomněla jít prvního září do školy. Anebo že jsem tam šla, ale bez aktovky. Hrůza! Dnes už je to lepší. Ale i tak – děsím se, že zaspím a nevzbudím včas syna. A taky se hrozím davů v papírnictví, útraty za nové učebnice a honby za obaly na sešity. Navíc si cestou do práce pravidelně několikrát zajedu, protože tramvaje jezdí úplně jinak. Přechod na staronový „normální“ režim zkrátka není nápor jenom pro děti.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Anna Julie Slováčková o těžké nemoci: Zvládla jsem to já, zvládnou to i jiní

Jak do plného režimu?

Jen málo šťastlivců dokáže nakročit do „nového“ roku lehkou nohou a hladce přepnout z volnějšího letního režimu na ten plně pracovní. Čímž nemám na mysli jen zaměstnání, ona i domácnost leží přes léto tak trošku ladem, když je rodina všemožně rozlétaná.„Doporučuji nechat si po dovolené alespoň den či dva volna na aklimatizaci, abyste stačili přeladit a opět se »zabydlet« doma. Kromě povinností dělejte dál i věci, které vás baví. Dobijete si tak baterky a lépe se vyrovnáte s pracovním náporem a organizací rodiny,“ radí koučka Kateřina Matláková. Organismus, který si zvykl na pozdní vstávání a poobědového šlofíčka, reaguje na ranní úprk do práce únavou a podrážděností. A člověk, místo aby hýřil energií a optimismem, je po létě otrávený a bez nálady. Záleží samozřejmě i na tom, jestli se vracíte po týdnu na chalupě, anebo jste tam byli přestěhovaní na celé léto. Případně jestli přilétáte po třech týdnech z Ameriky, kdy si tělo musí srovnat biorytmus po přeletu časových pásem.

Čtěte také

Ukázal, jaký doopravdy je

Čtěte také

Láska? Tyranizoval syna, ze mě dělal služku a zkusil zmanipulovat mé rodiče

Co dřív a co potom?

To, že si necháte pár dní na přechodné období, ovšem neznamená, že vygruntujete celý byt anebo rovnou vymalujete. Hodně lidí má pocit, jako by skutečně začínal „nový“ rok a chce mít čistý stůl i domácnost. No a co logicky následuje? Stres, nervozita a pocit, že rozhodně nemůžete stihnout všechno – tak často vypadají první dny hned po návratu z prázdnin. Tudíž „heslo dne“ zní: „Hlavně se nesnažte zvládnout vše okamžitě“. Rozdělte si věci podle priorit a vyřizujte je postupně. Rozhodně nemrhejte energií na generální úklid. A v práci nebuďte přesčas. Nesnažte se co nejdříve dohnat letní resty. Na první dny si neplánujte žádné důležité schůzky a porady, adaptace musí být pozvolná. Jestliže se vám ani po pár dnech nepodaří znovu nastartovat, nic si z toho nedělejte. Dokonce pro to existuje odborný název – syndrom návratu z dovolené. Naplánujte si na první víkend po prázdninách příjemný program, abyste se měli na co těšit. Jeďte na výlet s přáteli nebo si zajděte na dobrý oběd a pak na výstavu či do kina.

Čtěte také

Týrání ženy

Čtěte také

Násilnický partner mi udělal z dcery alkoholika. Měla jsem ho zabít

Prvňáčci a dopravní chaos

Konec prázdnin je spojený s návratem do normálu i na silnici – mění se jízdní řády, znovu jsou tu zácpy a taky hromada rozdivočelých dětí v ulicích. Takže po ránu to bude rozhodně chtít větší časovou rezervu. Máte-li doma budoucího prvňáčka, nejspíš přišla „akce škola“ na přetřes už dávno. Ale i když to vypadá, že se těší, připravte se na to, že se jedná o velkou změnu a zátěž. Když budete nervózní vy, přenesete nejistotu i na dítě. Naplánujte si, jak dlouho vám bude trvat ranní příprava i cesta do školy, a raději vstaňte o chvíli dřív. Na prvních pár dní si udělejte pro svého školáka opravdu dost času, abyste ho mohli v klidu doprovodit, a nevyhazovali ho před školou z auta nebo tramvaje pomalu ještě za jízdy. A to samé odpoledne, nové zážitky je přece třeba řádně probrat! 

Čtěte také

Vzorový jídelníček k redukci váhy

Čtěte také

Vzorový jídelníček! Takhle jezte celý týden a naučíte se hubnout

Jak se v klidu přeřadit na „normál“

1. VRAŤTE SE VČAS Nevracejte se z dovolené až poslední den prázdnin. To platí jak pro vás, tak pro děti. Ty během jednoho dne „do latě“ rozhodně nesrovnáte.

2. S ÚKLIDEM POMALU Generální úklid bytu o posledním prázdninovém víkendu není dobrý nápad. Udělejte jen to nejnutnější a zbytek si rozvrhněte na několik následujících dní.

3. PRÁCE POČKÁ Pokuste se neplánovat si důležité schůzky či porady hned na začátek září. Mnohé firmy startují nové projekty, ale pokud to jde, udělejte si přechodné období, ať máte čas přeladit – jak psychicky, tak fyzicky.

4. MYSLETE NA LINII Když si prohlížíte fotky od moře – co vaše linie, je dokonalá? Tak se postarejte, aby to tak zůstalo. A jestli s linií spokojená nejste, zapište se na jógu či na spinning, podzimní sportovní kurzy se právě rozjíždějí, později by nemusely být volné vhodné termíny.

5. UŽ SE NETRAPTE Přestaňte teskně zírat na fotky z dovolené a radši se zaměřte na blízkou budoucnost. Začněte se těšit na houby a vůni podzimního lesa nebo rovnou už na lyže a na Vánoce.

6. ZPÁTKY DO KUCHYNĚ Rodina je zase pohromadě, možná by to chtělo vytáhnout ze šuplíku zástěru a rozpálit sporák. Navrátit režim do kuchyně zpočátku trochu bolí, ale domácí strava je domácí strava.

7. UDRŽUJTE „OHEŇ“ Pokud jste v létě prožívali s partnerem romantické chvíle, nenechte oheň vyhasnout! V každodenním spěchu to bude složitější, ale naordinujte si třeba společnou koupel při svíčkách.

8. CHOĎTE SPÁT DŘÍV Letní večery jsou příliš krásné na to, aby je člověk prospal – takže všichni chodíme do postele mnohem později. I děti poletují venku až do tmy. S tím je teď, bohužel, konec. Nedejte na remcání a začněte nahánět rodinu do postele dřív – a sebe taky! Lépe než rázná změna ze dne na den je zkusit ubrat každý den půlhodinku.

Čtěte také

Nedostatek draslíku

Čtěte také

V noci se vám zdá o mravencích a budíte se v křečích? Možná vám chybí draslík

KATEŘINA MATLÁKOVÁ, hlavní kouč a mentor ve Škole pro ženy

Jak se vyrovnat s koncem dovolené a léta a nastavit zpět běžný režim?

Jestliže po dovolené zažíváte opravdové trauma a nechuť vrátit se do všedního života, může to být ukazatelem, že není něco v pořádku. Nepopírejte sami sebe a nevracejte se do starých kolejí. Využijte tuto informaci jako impulz a pohněte se z místa. Změňte práci, do které se vracíte s nechutí, promluvte si s partnerem a vyřešte dlouho promlčený problém, věnujte se více sami sobě. Máte-li obavy z toho, jak budou konec prázdnin a začátek školy zvládat vaše děti, vězte, že jsou mnohem lépe přizpůsobivé než dospělí. Nepřenášejte na ně svou vlastní paniku.

Zdroj: časopis Vlasta skola-pro-zeny.cz

Čtěte také

Motivační citáty

Čtěte také

Jste na dně? Tady je TOP 30 motivačních citátů, které vás nakopnou

Čtěte také

Potraviny pro zdravý mozek

Čtěte také

Jezte chytře! 8 potravin pro zdravý mozek, paměť i jako prevence Alzheimera

Čtěte také

Spisovatelka Růžena Svobodová byla citově rozháraná a nesnášel sex.

Čtěte také

Lásky z historie: Česká spisovatelka nesnášela sex, jiné ženy a žila ve třech