Pavel Zedníček

Skončete s kouřením jednou provždy! tito herci to dokázali a poradí, jak na to

Kouříte, ale své závislosti se ne a ne zbavit? A co takhle zkusit cigarety navždy zahodit třeba zrovna při příležitosti Světového dne bez tabáku? Ten se každoročně slaví 31. května a my vám společně s odborníky poradíme, jak na to. Které celebrity to již dokázaly a se zlozvykem skoncovaly?

První cigaretu si většinou člověk zapálí jen tak z hecu. Často mu ani nechutná, nebo je mu po ní špatně. Potom si dá sem tam šluka s kamarády u piva, po vydatném obědě nebo u ranní kávy a kouření se rázem stává rituálem. Možná si člověk v takové chvíli psychickou závislost na cigaretách ani neuvědomuje, ale věřte, je tam. Čím více pak jedinec kouří, tím častěji se dostavují abstinenční příznaky a tím častěji cigaretu potřebuje. Z takového bludného kruhu se vystupuje jen těžko. Nemožné to ale není.

Čtěte také

Mona Lisa v Louvru

Čtěte také

Mona Lisa to schytala dortem do obličeje. Není to poprvé, co ji málem zničili

Své závislosti se v minulosti snažila zbavit většina dospělých kuřáků. Dle lékařů to však bez odborné pomoci zvládne jen 3–5 % z nich. Mezi šťastlivce, kterým se to podařilo, patří například herec Zdeněk Žák, který bánil až osmdesát cigaret denně. Kouřit přestal ze dne na den po nelichotivé poznámce svého zubaře. Nikdy víc už si nezapálí ani herec a zpěvák Bohouš Josef, který se rozhodl pro zdravý životní styl bez dýmu po probuzení z narkózy, kdy mu lékaři kvůli čtyřem zúženým tepnám voperovali čtyři bypassy. Bez cigaret se nyní lépe dýchá i Pavlu Zedníčkovi, kterému se se závislostí podařilo nadobro skoncovat až napotřetí. Přesto tvrdí, že to lze a ani k tomu nejsou potřeba žádné prášky nebo náplasti. Záleží pouze na tom, jestli člověk chce, nebo nechce. On sám chuť na cigárko zaháněl třeba banánem. 

Jak skoncovat s kouřením ze dne na den?

  • Přesvědčte sami sebe a udělejte první krok.
  • Změňte celý životní styl
  • Nebojte se využít podpory druhých.
  • Vynechejte zvyklosti, při kterých vás doprovázela cigareta.
  • Zabavte ruce.
  • Nevzdávejte se při první krizi.
  • Neustále si opakujte, že jste se rozhodli správně.
  • I když si už myslíte, že jste z nejhorší závislosti venku, nepolevujte.
  • Odměňujte se za každý den bez cigarety.
  • Registrujte, kolik jste ušetřili.

Pokud však pevnosti své vůle nevěříte, přestat kouřit můžete i s pomocí intenzivní léčby hrazené ze zdravotního pojištění, na níž se lze informovat v centrech pro závislé na tabáku nebo u plicních lékařů. Pod dohledem specialistů pak s kouřením po roce přestane přibližně 35 % kuřáků. Základem je chtít.

Čtěte také

Syndrom suchého oka

Čtěte také

Pozor na klimatizace! Mohou poškodit zrak i přivodit respirační potíže

 

Odvykání může napomoct i zdražení

„Závislí kuřáci si cigarety opatří vždy. I za cenu, že se musí omezit v jídle, vzdělání nebo jiných důležitých aktivitách. Vidíme to dobře na psychiatricky nemocných, kde je vysoké procento kuřáků. Třetina jejich čistého příjmu padne na cigarety. Vysoká cena cigaret je však účinnou prevencí – díky ní by mnoho mladých vůbec kouřit nezačalo,“ vysvětluje Eva Králíková, vedoucí Centra pro závislé na tabáku III. interní kliniky 1. LF UK a VFN v Praze s tím, že závislost na nikotinu vzniká již u dětí. Typický věk pro první cigaretu je 10–12 let.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Máte kocovinu? Vsaďte na sílu bylinek! Pomůže nejen heřmánek a máta

Nepodceňujte prevenci karcinomu

Pro dlouholeté kuřáky, kteří se svojí závislostí na tabákových výrobcích bojují marně, anebo jim naopak nijak nepřekáží, pak v Česku fungují preventivní programy pro záchyt vážných plicních onemocnění. Letos se tak spustil program časného záchytu rakoviny plic. Ten míří na osoby mezi 55. a 74. rokem, kteří kouří buď po dobu 20 let asi 20 cigaret denně, nebo 10 let přibližně 40 cigaret za den a ročně odhalí karcinom u 6 500 jedinců. V drtivé většině případů je bohužel už nemoc ve fázi, kdy ji nelze operovat. Cílem preventivního programu je proto zachytit rakovinu v raných stadiích, a zvýšit tak šance nemocného na úplné uzdravení.

Čtěte také

Únava, nevýkonnost a pocení...I tohle mohou být příznaky poruchy štítné žlázy

Čtěte také

Při únavě, zácpě či pocení raději zpozorněte! Může jít o poruchu štítné žlázy

Do konce letošního roku se můžete zapojit také do programu časného záchytu chronické obstrukční plicní nemoci. Lékařská prohlídka je doporučována lidem ve věku 40–69 let, kteří kouří po dobu minimálně 10 let jednu krabičku denně a při rychlejší chůzi je trápí dušnost. Za 90 % případů této nemoci totiž může cigaretový kouř. „Program jsme spustili už v roce 2018, v době pandemie covid-19 ale obecně klesl počet preventivních prohlídek, při kterých se lidé, vhodní do tohoto programu, detekují. Přesto se v ordinacích plicních lékařů zatím podařilo vyšetřit téměř 1 000 pacientů. U třetiny z nich jsme objevili onemocnění CHOPN, což je mnohem více, než jsme předpokládali.“ dodává Karel Hejduk z Národního screeningového centra. Zájemci o vyšetření se mohou obracet na ordinace, jež jsou uvedeny na webu screeningy.cz/zdraveplice.

Zdroj: mayoclinic.org nsc.uzis.cz pneumologie.cz

Čtěte také

Hanka Mašlíková před pár měsíci v přípravě na soutěž bikini fitness

Čtěte také

Chcete zhubnout? Tyto rady od trenéra Hanky Mašlíkové vám pomůžou

 

 

 

Low carb není zas tak zdravá varianta hubnutí

Low carb dieta: účinná cesta k hubnutí nebo hazard se zdravím?

Jedno je jisté. Jednou z hlavních příčin epidemie obezity je nadměrná konzumace cukru v různých podobách. Takže dává smysl se zaměřit na její omezení, aby byl člověk štíhlejší. Ale jak najít rozumnou hranici, když úplné vynechání všech sacharidů odborníci nedoporučují? 

Když dnes přijdete do cukrárny, nezřídka ve vitríně mezi klasickými zákusky najdete i pár takových, které se pyšní přídomkem low carb a tváří se tak, že jsou podstatně dietnější. Což často vůbec není pravda, protože v nich sice třeba je méně cukru a obejdou se bez mouky, ale o to tučnější například mohou být. 

Každopádně, low carb neboli nízkosacharidová dieta se valí světem a její zastánci se tváří, že účinnějšího návodu na hubnutí není. Zásadně omezuje sacharidy, například ty, které se nacházejí v obilovinách, škrobové zelenině a ovoci, a naopak sází na potraviny s vysokým obsahem bílkovin a tuků. Existuje přitom mnoho typů nízkosacharidových diet, některé jsou částečně benevolentní, jiné sacharidy v podstatě zakazují. 

Odborníci potvrzují, že nízkosacharidová dieta skutečně může vést k poklesu váhy a zároveň snížit některá zdravotní rizika – týká se to třeba cukrovky 2. typu a metabolického syndromu. Ovšem bavíme se o těch rozumnějších variantách, které půlku jídel nezakáží a snaží se doporučovat celkově pestrou stravu. 

Čtěte také

Předčasná menopauza je stále častější u žen, kterým není ještě ani čtyřicet.

Čtěte také

Menopauza ve 40 je čím dál častější. A zvyšuje riziko vzniku Alzheimera

„Sacharidy si svou špatnou reputaci v oblasti výživy nezaslouží. Ve skutečnosti jsou pro naše tělo hlavním zdrojem energie. Poté co se dostanou do lidského organismu, jsou štěpeny na základní sacharidovou jednotku – glukózu. Ta je pomocí krevního oběhu distribuována k buňkám tkání a orgánům. Fungování celého lidského organismu závisí právě na stabilním přísunu glukózy. Pro fungování mozku je glukóza dokonce téměř jediným palivem,“ říká k omezování sacharidů dietoložka Karolína Hlavatá, odborná garantka společnosti Vím, co jím.

Co potřebujete vědět o sacharidech

Nízkosacharidová dieta omezuje množství sacharidů, které jíte. Sacharidy se v zásadě dělí na jednoduché přírodní (třeba laktóza v mléce a fruktóza v ovoci), jednoduché rafinované (běžný cukr), složité přírodní (třeba v celozrnných výrobcích). Obecně platí, že komplexní sacharidy se tráví pomaleji a mají menší vliv na výkyvy hladiny cukru v krvi než třeba běžný cukr. 

Nízkosacharidová dieta vychází z předpokladu, že když tělu nebudete dodávat rychlou energii ve formě cukru, zaměří se na spalování tuků. Nízkosacharidová strava obecně omezuje obiloviny, luštěniny, ovoce, pečivo, sladkosti, těstoviny a škrobovou zeleninu a někdy ořechy a semena. Některé mírnější varianty povolují malé množství ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků.

Čtěte také

Zelenina je zdravá a bohatá na vitamíny

Čtěte také

Čtyři druhy zeleniny, které vám pomůžou zhubnout ještě před létem

To ovšem odporuje obecným výživovým doporučením, podle nichž mají sacharidy, samozřejmě nikoli sladkosti, tvořit 45 až 65 procent celkového denního příjmu energie. Nízkosacharidové diety, zejména ty velmi přísné, mohou vést k většímu krátkodobému úbytku hmotnosti, než když držíte třeba nízkotučné diety. Většina studií však zjistila, že ve 12 nebo 24 měsících už není přínos těchto diet moc velký, mnoha lidem se kila zase vrátila, když začali jíst normálně. 

Rizika, o kterých byste měli vědět

Náhlé a drastické snížení příjmu sacharidů může způsobit více či méně dočasné vedlejší účinky, jako jsou zácpa, bolest hlavy či svalové křeče.

Pokud sacharidy vynecháte úplně, může se u vás rozvinout ketóza, mezi její projevy patří zápach z úst, bolest hlavy, únava a celková slabost. Dlouhodobé omezování sacharidů může mít za následek nedostatek vitamínů nebo minerálů a gastrointestinální poruchy.

Někteří lékaři se navíc domnívají, že pokud budete jíst velké množství tuků a bílkovin ze živočišných zdrojů, může se ve skutečnosti zvýšit riziko srdečních onemocnění nebo některých druhů rakoviny. Pokud se přesto rozhodnete pro nízkosacharidovou dietu, věnujte pozornost vybraným tukům a bílkovinám. Omezte potraviny s nasycenými a trans tuky, jako je maso a mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku, které mohou zvýšit riziko srdečních onemocnění. 

Zdroj: www.vimcojim.cz

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/low-carb-diet/art-20045831

Čtěte také

Na potíže s plodností se zakládá už v dětství

Čtěte také

Proč jsou muži neplodní již od dětství a co dělat, když se nedaří druhé dítě