Nenasazujte žádné extrémní diety, ale trocha odlehčeného jídelníčku ještě nikoho nezabila. A vám může po sváteční nestřídmosti jedině prospět. 

Zapomeňte na přísné rozpisy se slovem detox v názvu, ale krátkého půstu se bát nemusíte. „Jeden den trvající půst, při němž se pijí jen ovocné šťávy, tělu většiny lidí prospěje,“ míní internista Pavel Kohout. Podobná očistná kúra sice vaše tělo nezbaví žádných mytických toxických škodlivin, jenže takové ani neexistují. 

Ale můžete ji brát jako jasný předěl mezi vánočním přejídáním se a návratem ke zdravějšímu jídelníčku, funguje to i po psychické stránce. Lékaři zároveň doporučují lidem, aby se začali rovněž více hýbat, protože bez pohybu půjdou kila dolů hůře. „Chybou by naopak bylo pokračovat v dojídání zbytků cukroví a jídla, které zbylo po silvestru a novoročním hodování,“ dodává lékař. 

Čtěte také

Antidepresiva nejsou jediným důvodem, proč lidé s depresí přibírají

Čtěte také

Tloustne se po antidepresivech? Neplatí to vždycky. Jak to zvládnout?

Pro výše zmíněný půst, nebo dokonce několikadenní očistnou kúru by se měli rozhodnout jen lidé zdraví. Rovněž se nehodí, aby se do nich pouštěli jedinci, kteří mají třeba nějakou fyzicky náročnou práci venku na mraze. Lidé pracující v kancelářích si ji však mohou dopřát bez obav. Řeč je o tom, že několik dní – dva nebo pět, ale nikdy ne více než týden – člověk nepije alkohol, nejí sladkosti a přílohy do velké míry nahrazuje zeleninou.

Celozrnné platí na hlad lépe

Obecně se pak dá říci, že povánoční jídelníček by měly tvořit zejména potraviny, které se déle tráví. Tedy takové, po nichž má člověk delší dobu pocit, že je nasycený – patří sem třeba zelenina, ideálně doplněná bílkovinami, třeba kouskem libové šunky nebo méně tučného tvrdého sýra. Ovoce se naopak příliš doporučit nedá, protože je hodně sladké. 

Čtěte také

Dilema, jehož rozuzlení znáte

Čtěte také

Padesátka na krku, kolik můžu zhubnout a proč ubývají svaly a přibývá tuk?

Mezi potraviny, které zaženou hlad nadlouho, patří třeba celozrnné pečivo – to má sice stejně kalorií jako bílé, ale hlad se po jeho konzumaci neobjeví tak záhy. Ne každý však právě celozrnné pečivo snese, protože ho nadýmá. Pokud je to i váš případ, nenuťte se do něj. 

Je celkem běžné a normální, že lidé v zimě jedí více masa a hutných pokrmů, ale ani s nimi by se to nemělo přehánět. Rozhodně se vyplatí omezit tuky, a naopak přidat zeleninu, zeleninové saláty, snížit kalorickou hodnotu jídla. Vhodný je také živý bílý jogurt, který obnovuje flóru ve střevech.

Čtěte také

Jaké cviky jsou efektivní?

Čtěte také

Hubnutí břicha a boků: Dělejte dřepy a choďte po schodech

Hlídejte si tekutiny

Nestačí přitom myslet pouze na jídlo. Velmi důležité je hodně pít a dbát také na příjem vitaminu C, protože ten nejen napomáhá regeneraci organismu, ale také jej chrání před nemocemi. Není přitom pravda, že nejvíc vitaminu C je v citrusových plodech, ač si to nemálo lidí myslí – mnohem lepším zdrojem je třeba zdánlivě obyčejné kysané zelí, nikoli však vařené. Kdo je nemá rád samotné, může si z něj připravit nějaký salát. 

Na pití je nejlepší voda nebo vlažný bylinkový čaj. Organismus pročistí stále oblíbenější zelený čaj, avšak ani s jeho konzumací by se to nemělo přehánět – sice funguje jako podpora hubnutí, zároveň však působí podobně povzbudivě jako káva a zrychluje srdeční tep, ačkoli neobsahuje kofein. 

Čtěte také

Mouku nahradit lze, obvykle ale za cenu přidání tuku

Čtěte také

Zdravé dorty neexistují! Nevěřte reklamám na low carb. Mají příliš mnoho kalorií