Hodně medicínských faktorů může způsobovat únavu. Některé z nich jsou u mužů běžnější než u žen (spánková apnoe) a některé se dokonce vztahují pouze na ně. Třeba nízká hladina testosteronu.

Člověk trpící nadměrnou únavou se může cítit vyčerpaný po naprosto banálních úkonech, bývá celý den ospalý, jako by celou noc nezamhouřil oka, má zamlžené myšlení a těžko se soustředí a nemá absolutně žádnou motivaci k činnosti. Příčiny takového stavu u mužů mohou být různé. Přečtěte si následující nebo si prostě jen uvědomte, že stárne a běžné úkony ho vyčerpávají více jak dříve.

Čtěte také

Feng-šuej je umění, jehož cílem je harmonie a spokojenost.

Čtěte také

Šťastná a spokojená díky feng-šuej. Tohle praktikujte a bude vám líp!

Co je dobré zkontrolovat?

Za prvé jídlo – strava neobsahující dostatek hodnotných živin způsobuje pokles energie a chronickou únavu. Je potřeba jídelníček dopumpovat čerstvou zeleninou, celozrnným pečivem nebo těstovinami a bílkovinami z masa, tofu či luštěnin. Výživové nedostatky se projevují hlavně u mladších mužů, kteří hodně cvičí, nebo u těch starších, kteří ve snaze zhubnout prostě jen omezí množství potravin.

Čtěte také

Děti odrostly a s nimi odešla i každodenní radost

Čtěte také

U žen kolem menopauzy stoupá počet úzkostí, ztrácí totiž každodenní radost

Za druhé cvičení – pokud se člověk dlouho nehýbe a přesouvá se jen z gauče do auta a pak do kancelářské židle, spadne mu energie až na nulu. Sport vyrábí v těle adrenalin a dodává sílu. Postupem času vám bez pohybu zeslábnou svaly, a proto vás unaví i běžná činnost. Stejně tak ale k únavě vede přehnané cvičení. Snažit se strhnout v posilovně stroje není dobrý nápad ani pro trénované sportovce, natož pro kancelářského tygra po padesátce. Je důležité najít tu správnou míru.

Čtěte také

Čtěte také

Antioxidanty odstraňují únavu, denně ale musíte sníst 400 gramů zeleniny

Za třetí nízká hladina testosteronu – to je primární mužský hormon. Hraje zásadní roli v míře energie mentální i fyzické. Medicínský server Medical News Today vysvětluje, že jak muži stárnou, jejich tělo produkuje méně a méně testosteronu. Nízká hladina tohoto hormonu, jinak zvaná mužský hypogonadismus, může způsobit nedostatek energie, únavu a depresi. Pravděpodobnost mužského hypogonadismu se zvyšuje s věkem. 

Mezi další příznaky nízké hladiny testosteronu patří slabší chuť k jídlu i na sex, podrážděnost, špatné soustřední, anémie, návaly horka, poruchy erekce, neplodnost, slabší růst vousů a chlupů, úbytek svalové hmoty a řídnutí kostí zvané osteoporóza.

Čtěte také

Čtěte také

Jak na zlodějku kostí? Důležitý je vápník, ale i slunce!

Za čtvrté spánková apnoe – to je porucha spánku, při které se přerušuje dýchání. Člověk může přestat dýchat až na deset vteřin, několikrát za noc. Spánková apnoe je u mužů častější než u žen a častěji jí trpí lidé s nadváhou. Hlavním symptomem je pospávání přes den, ale i neklidný spánek, hlasité chrápání, ranní bolest hlavy, úzkosti a deprese. S podezřením na spánkovou apnoe byste měla svého domnělého „lenocha“ poslat k lékaři. Stejně tak se silnou nespavostí.

Čtěte také

Ženy bolí hlava nejčastěji ze stresu

Čtěte také

Hlava nejčastěji bolí z hormonů a ze stresu! Jak si pomoci?

Za páté anémie – nedostatek železa se vyskytuje i u žen vinou menstruačního krvácení, ale u mužů bývá často příčinou žaludeční vřed nebo gastritida.

Za šesté – další možné lékařské příčiny, které není radno podceňovat. Takže než se pustíte do hlasitého rozboru lenosti svého muže, měl by se u doktora ujistit, že nemá hypotyreózu (sníženou činnost štítné žlázy), cukrovku, srdeční chorobu nebo špatné léky. Teprve potom přidejte srovnání, co za poslední týden udělal on a co vy a jak často si kdo z vás sednul. Pak už na to máte svaté právo.

Čtěte také

Čtěte také

Nebojte se kortikoidů, někdy se bez nich neobejdete