Je pravda, že hned několik studií z poslední doby se shodlo na tom, že pro ženy kolem padesátky je důležité omezit hlavně cukry, spíše než tuky, i když samozřejmě ani s nimi se to nemá přehánět. Bohužel se kolem toho vyrojila spousta nebezpečných mýtů, například v podobě keto diety, která pracuje zejména v začátcích s úplným vynecháním cukrů a kterou odborníci vesměs nedoporučují. 

Úplné vynechání cukrů totiž může přinést potíže s únavou, bolestí hlavy a soustředěním. Navíc většina lidí se pak vrací k původnímu stylu stravování, a tak následuje jojo efekt, kdy se jim to, co shodili, zase vrátí. Vedlejším rizikem keto diet je nadměrný příjem bílkovin, který může zatížit ledviny a způsobit problém s kostmi, zvláště pokud člověk dlouhodobě konzumuje vysoce proteinové doplňky. Na druhou stranu, pro zdravého člověka to pravděpodobně nepředstavuje žádné riziko. Daleko horší tak nakonec je fakt, že nízkosacharidová keto dieta člověka nenaučí správným stravovacím návykům a neznamená posun ke zdravějšímu a dlouhodobě udržitelnému zdravotnímu stylu. 

Čtěte také

Bojujete, ale je to marné

Čtěte také

Už skoro nejím, ale přesto nehubnu. Jak za tři dny opravdu rozhýbat metabolismus

Pokud máte potíže, proberte to s doktorem

„Pokud se zdravý člověk rozhodne zkusit omezit příjem sacharidů na úroveň nízkosacharidové stravy, aby shodil pár kilogramů či jen vyzkoušel, jak se bude cítit, není pravděpodobně důvod k obavám o poškození zdraví. Je ale nezbytné dodržovat zásady pestré a vyvážené stravy plné vitaminů, minerálních látek, kvalitních tuků a bílkovin. 

U keto diety je velmi důležité také to, abyste při přechodu na méně striktní stravovací režim začali omezované sacharidy přidávat postupně. V případě, že se vrátíte k původním stravovacím návykům ihned, nevyhnete se obávanému jojo efektu,“ vysvětluje odbornice na výživu Zuzana Chmátalová pro web Nutriadapt. Zároveň důrazně doporučuje lidem, kteří uvažují o keto dietě a mají nějaké potíže se zdravím, aby své rozhodnutí probrali s lékařem. 

Čtěte také

Zmrzlina, popcorn, chipsy... Jedno horší, jak druhé

Čtěte také

Špatné návyky, které mohou zhatit vaše hubnutí. Nejhorší je jídlo u televize

Méně cukrů, stejně energie

Ale zpět k low carb zákuskům, které se čím dál častěji objevují i ve vitrínách cukráren a kaváren a tváří se jako zdravější alternativa k těm tradičním. Varování číslo jedna: sice neobsahují žádný cukr nebo pouze málo, ale rozhodně to nemusí znamenat, že v nich proto je jen minimum energie. 

„Chybí sice mouka, ale ta je nahrazena třeba mandlovou, která má v porovnání s pšeničnou o 1000 kilojoulů na 100 gramů víc. Hojně se také používá kokosový olej, který obsahuje převážně nasycené mastné kyseliny a samozřejmě také není bez energie. Low carb zákusky by mohly mít význam v okamžiku, kdy dodržujete nízkosacharidovou dietu a nechcete ji porušit. Nebo zkrátka chcete vyzkoušet něco nového. Ale platí stále to stejné – hubnutí je o energetickém deficitu a ani low carb zákusek nás nezachrání,“ vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá z iniciativy Vím, co jím. 

Čtěte také

Buďte ve svém těle spokojená

Čtěte také

Tajemství hubnutí po šedesátce: Nevyčítejte si chyby a dejte si malé cíle

Je nicméně pravda, že low carb zákusky odpovídají doporučení, že by třeba ženy kolem padesátky měly omezit hlavně příjem cukrů, méně už je nutné řešit tuky. Vzhledem k energetické vydatnosti low carb dortů byste nicméně i tak měli zůstat u jednoho malého kousku a ani tak si tento hřích nedopřávat denně. Zvláště pokud obsahuje krémovou náplň, ta jednak bývá doslazovaná, i když někdy například stévií místo cukru, každopádně obsahuje další tuk, vedle ořechové mouky. 

Domů raději pěšky

Pokud se někdo rozhodne pro dietu označovanou jako keto, low carb nebo nízkosacharidová, měl by si podle Hlavaté dát pozor i na další rizika. Patří sem jednak nízký příjem vlákniny, možný nedostatek vitaminů B 12 a pak nevhodná skladba tuků. Pokud si někdo z celého vezme jen „high fat“ bez rozlišení skladby mastných kyselin, může si podle ní paradoxně zvýšit hladinu cholesterolu. 

Čtěte také

Chcete mít jasno? Můžete si nechat změřit podíl tuku a vody v těle například v obezitologické ordinaci. 

Čtěte také

Voda nebo tuk: Jak poznat, že vaše tělo zadržuje vodu. Kdy je to jen výmluva?

Pozor, hodně tučné, a tím energeticky vydatné jsou také nepečené raw dorty, které si dávají například vegani, protože v nich nenajdete ani mléčné výrobky či vejce.  Nejčastěji se používají datle a další sušené ovoce, ořechy, semínka, kokos, avokádo, různé sirupy a podobně. Jde vesměs o energeticky hodně vydatné suroviny. Kvalitou a složením jsou na tom sice pravděpodobně lépe než klasické dorty a jiné sladkosti, z hlediska energetické hodnoty je nicméně leckdy předčí. Proto si je sice klidně dejte, ale pak běžte domů pěšky nebo si dejte už jen malou večeři. 

Čtěte také

Tuk ukládající se na ňadrech je podobně škodlivý jako ten na břiše

Čtěte také

Proč ženám po padesátce tolik vyrostou ňadra. Na vině je nezdravé ukládání tuku