Lymfatická síť je základní obrannou linií uvnitř našeho organismu. Proto je funkční lymfatický oběh předpokladem dobré imunity. Je to vlastně jediný systém, který uchovává a odvádí z organismu škodliviny, které buď sám vyprodukuje, nebo se do něj dostanou z vnějšího prostředí – vzduchem a potravinami.

Pokud jste v neustálém stresu, zatížení deadliny, ve vleku každodenních povinností, úkolů, věčně nestíháte, navíc ještě k tomu nepravidelně jíte stravu složenou z bílého cukru, mouky, přemíry mléčných výrobků a nekvalitních tuků a masa, svou lymfu tím přetěžujete. Namístě je zařadit vědomý dech, relaxaci a přiměřený pohyb. Pomohou pomalé styly jógy – jako je restorativní a jinová jóga.

Čtěte také

Plavková sezóna je za dveřmi

Čtěte také

Dokonalé tělo do plavek. Spočítejte si energetický příjem a bazální metabolismus

Když je lymfa přetížená

Když v těle lymfa i krev proudí hladce, cítíme se svěží a plní energie. Přetížený lymfatický systém o sobě dá vědět nejprve obyčejnou únavou nohou, později celého těla, otékáním kotníků, a to především večer po náročném dni. Objevuje se celulitida, otoky v břiše, které se často zaměňují s otylostí, otoky očních víček, mízních uzlin, dechové potíže bez zřejmé vnější příčiny, bolesti hlavy.

Jasnou známkou toho, že vaše lymfa nezvládá, je oslabená imunita, která se projevuje sklonem k častým infekčním nemocem. Pokud vás několikrát do roka trápí angíny, buďte si jistí, že je vaše lymfa přetížená. Fatálním stadiem zaneseného lymfatického systému je vznik nádorových onemocnění.

Překážkou v hladkém proudění lymfy může být i prodělaná operace a nenápadně probíhající infekce v těle. „Velké jizvy po zraněních a operacích, staré infekty v mandlích, hlavových dutinách nebo kolem zubů v čelistech představují zátěž pro organismus a mohou zpomalit nebo zastavit průchod lymfy a způsobit tak otok, napětí, bolest, hromadění toxinů a posléze zánětlivé změny v okolí problému i na vzdálených místech,“ upozorňuje celostní lékařka Michaela Šimková.

Čtěte také

Poznáte, jestli jde jen o nafouknuté břicho?

Čtěte také

Vyrostlo vám břicho? Nemusí to být tuk, ale jen nafouknutý žaludek

Ať to proudí

Zatímco krevní oběh rozhýbává srdce, lymfatický systém žádnou takovou pumpu nemá. „Pumpou“ lymfatického systému je správný dech a pohyb (činnost svalů). Lidé, kteří většinu dne sedí, a to jsme téměř všichni, trpí nedostatkem svalových stahů a mělkým povrchovým dechem. Následkem je zpomalený lymfatický oběh a žilní návrat.

Jestliže lymfa obíhá nedostatečně, ztrácí každá naše buňka vitalitu. Ta závisí na neustálém omývání buněk mezibuněčnou tekutinou. Každé zpomalení této obnovy brání přísunu živných látek, odstraňování látek odpadních a vede ke znečištění organismu. To je hlavní příčinou snížené odolnosti vůči neduhům všeho druhu, předčasnému stárnutí a senilitě. Jsme zrozeni pro pohyb, ale nezapomínejte – všeho s mírou. Závislost na sportu a přemíra pohybu lymfu přetěžuje úplně stejně jako přemíra stresu.

Čtěte také

Při běhu se pořádně zapotíte

Čtěte také

Last minute: Hubnutí do léta na poslední chvíli

Jóga jako řešení

Při jakémkoli sportu – ať už je to obyčejná chůze, běh, lekce jógy, nebo jiná svalová zátěž – se zvedne tepová frekvence, zvýší se potřeba kyslíku a my začneme zhluboka vydechovat a nadechovat. Kromě pravidelného přiměřeného pohybu se tedy vyplatí věnovat pozornost dechu. To nejmenší, co pro sebe můžete udělat, je několikrát za den se zastavit a párkrát se zhluboka nadechnout a vydechnout. Uvědomit si dech. Při každém výdechu vzniká v hrudníku podtlak a způsobuje sání v celém řečišti lymfatického oběhu stejně jako v žilním návratu.

Jóga v sobě kombinuje obojí – práci s dechem i pozice na podporu činnosti lymfatického oběhu. Plný jógový dech, brániční dech a různé dechové techniky, které jsou součástí jógové praxe, spolehlivě rozhýbávají lymfu. Právě trénink dechu a vědomí si dechu v běžném životě je jedním z důvodů, proč jsou jogíni tak dlouho mladí, svěží a plní vitality.

Čtěte také

Zhubnut je někdy pořádný oříšek

Čtěte také

Kolik můžete zhubnout za rok, když vážíte víc než sto kilo

Podpořte lymfu jídelníčkem

Protože lymfatický oběh se velmi podobá oběhu krevnímu, největší vliv na tvorbu, kvalitu a proudění lymfy mají žaludek, slinivka a slezina. Snadno si tedy dopočítáte, že pokud chcete udržet lymfatický oběh v běhu, není jedno, co jíte. „Pokud máte poruchu lymfatického systému, která se projeví některým z výše jmenovaných symptomů, je důležité okamžitě nastavit dietu pro podporu sleziny,“ radí lékařka Michaela Šimková.

Dieta pro slezinu

Slezina nemá ráda chlad – vyhněte se přemíře syrové zeleniny (okurky, papriky a rajčata jsou nejhůře stravitelné pro slezinu), raw food, studenému jídlu vytaženému z lednice. Naopak jí dopřejte pravidelná teplá jídla. Mezi devátou a jedenáctou hodinou ráno je přirozený biorytmus sleziny, je vhodné snídat, jak si tělo řekne a co vám chutná a dodá energii. Slezina miluje teplé snídaně – zeleninové polévky, obilné kaše (ideální jsou jáhly a pohanka), rýže s napařenou zeleninou.

Čtěte také

Low carb není zas tak zdravá varianta hubnutí

Čtěte také

Low carb dieta: Účinná cesta k hubnutí nebo hazard se zdravím?

Nepravidelnost v jídle, pití velkého množství vody v průběhu jídla slezinu vyčerpává. Slezinu poškozuje také přemíra bílého cukru a moderní vyšlechtěná pšenice a pečivo z ní vyrobené – rohlíky, sladké koláče a buchty, pšeničný chléb, knedlíky. Ty všechny postupně nahraďte mnohem vhodnějšími obilovinami, jako jsou jáhly, pohanka, bulgur, quinoa, kamut, hnědá rýže natural. Do stravy přidejte hodně tepelně upravené zeleniny (mrkev, celer, petržel, pastinák, řepa), polévky jak zeleninové, tak masové vývary z kostí. Bílé maso, ryby a hovězí jsou pro slezinu ideální.

Slezina nemá ráda vlhko – jakékoli jídlo „blemcavé“ konzistence (šlem z ovesné kaše, mouka a moučné výrobky) přináší do těla vlhkost. Tu můžete regulovat množstvím vody přidané do obilovin při jejich varu nebo kořením.

Hojně používejte aromatické koření: bazalku, hřebíček, oregano, rozmarýn, dobromysl, šalvěj, saturejku, kurkumu a dlouhý pepř (pippali). Všechny tyto druhy vysouší přebytečné vlhko a prohřívají, navíc obsahují aromatické látky, které usnadňují trávení.

Čtěte také

V mládí ženy po větším poprsí touží, ve vyšším věku to bývá naopak

Čtěte také

Menší prsa a břicho v padesáti? Snižte příjem estrogenu

Co ještě lymfu přetěžuje?

Slezině, potažmo ani lymfě, nedělá dobře nadměrná mentální aktivita – typicky studenti vysokých škol přílišným a horlivým memorováním učebnic a myšlením oslabují slezinu nebo ti, kdo se živí „hlavou“, celé dny analyzují, plánují, přemýšlejí, soustředí svou mysl na myšlení a vymýšlení… Dokonce i nekonečné přemítání o problémech slezinu, a tedy i lymfu oslabuje. Namístě je nasadit nejen stravu a byliny, ale hlavně naučit se každý den relaxovat. Jóga v tom může být skvělým průvodcem.

Co prospěje vašemu tělu

Svízel syřišťový

Působí močopudně, používá se k podpoře funkce ledvin a močového měchýře, přispívá k vylučování odpadních látek z těla. Používá se k posílení lymfatického systému.

Slzovka obecná

Odvar ze slzovky odvádí vlhkost z těla a posiluje slezinu, detoxikuje organismus, vylučuje z těla toxiny, usazeniny a hlen, posiluje energii ledvin a plic.

Polyporus

Choroš oříš je jedlá chutná houba, v tradiční čínské medicíně se používá při odvodňování organismu. Odvádí z těla vlhkost a tím pomáhá slezině, má močopudné účinky, reguluje rovnováhu sodíku a draslíku v krvi a zadržování vody v těle. Vyniká antioxidačními účinky, zlepšuje buněčnou imunitu a imunitní systém.

Maitake

Trsnatec lupenitý patří mezi nejvýznamnější léčivé houby, zvyšuje odolnost organismu, působí proti bakteriím, virům, zánětům, chrání játra před působením škodlivých látek.


Zdroj: časopis Vlasta, stob.cz