Základní myšlenka ketodiety dává smysl, pokud budeme na lidské tělo pohlížet jako na svého druhu chemickou továrnu. Autoři ketodiety vycházejí z toho, že cukry neboli sacharidy jsou zdrojem energie, kterou někdy spotřebujeme a někdy také ne. 

Když je podle návodu k této dietě přestaneme jíst, ocitneme se ve stavu ketózy a tělo, kterému bude chybět energie, si ji začne brát z tukových zásob. Alespoň tak zní předpoklad. Na začátku diety se smí pouze 20 gramů cukru denně, později 50. Zároveň je však třeba zabránit tomu, aby člověk spaloval svaly – proto musí kromě omezení příjmu cukrů zároveň zvýšit přísun bílkovin, které jsou jejich stavebním kamenem. 

Čtěte také

Jsou horší symptomy PMS, nebo menopauzy? Je to velmi individuální.

Čtěte také

PMS versus menopauza. Co je pro ženy horší a co vám pomůže? Byliny a odpočinek

Únava i zápach z úst

Někdy se podobný postup používá na začátku procesu hubnutí, protože má pomáhat nastartovat metabolismus – a skutečně to v některých případech funguje. Nicméně zastánci ketodiety doporučují její dlouhodobé (obvykle tříměsíční) dodržování, což může mít i některé negativní projevy. 

Ty jdou právě na vrub extrémně nízké hladiny cukru v krvi. Patří mezi ně například zvýšená únava a ospalost, bolest hlavy, náladovost, třes. Někteří lidé si kromě toho stěžují také na pachuť v puse nebo zápach z úst. Problémem může být také ztížené soustředění, darmo platné, ale cukry jsou hlavním palivem pro mozek. Někteří lidé si stěžují na zácpu. 

Pokud však někomu jde a priori o hubnutí, asi se dá říci, že dieta funguje, protože váha skutečně klesá, už kvůli poměrně drastickému omezení příjmu energie. Zakázány jsou totiž nejen sladkosti, ale například také pečivo nebo přílohy. Zastánci diety navíc tvrdí, že při jejím dodržování se v těle vytvářejí ketolátky, které napomáhají zvýšenému spalování tuků. 

„O bílkovinách se v poslední době hodně mluví, zejména v souvislosti s jejich nedostatečným příjmem. Bohužel mnohdy z toho vzejde názor, že čím více, tím lépe. Pravda to však není. Studie ukazují, že dlouhodobě nadměrný příjem bílkovin, zejména živočišného původu, může být rizikový, a to především u lidí produktivního věku. Za ideální je považován přísun bílkovin nepřevyšující 20 procent z celkového energetického příjmu a zastoupení bílkovin rostlinného a živočišného původu v poměru 1 : 1. Zkrátka nic se nesmí přehánět,“ říká ke ketodietám dietoložka Karolína Hlavatá.

Připomíná zároveň, že ketodiety byly původně určeny výrazně obézním lidem, kteří potřebovali rychle zhubnout pod lékařským dohledem, například kvůli plánované operaci. U ostatních lidí vidí velké riziko v tom, že dieta neřeší příčinu toho, proč a jak přibrali, nenaučí je jíst správně a hrozí jim tím pádem rychlý jojo efekt, jakmile s ní skoncují. 

Čtěte také

Čtěte také

Pozor na bělicí pasty, drhnou zuby stejně jako písek na nádobí

Dieta má tři fáze

Odborníci na výživu ohledně ketodiety zkrátka moc optimističtí nejsou, protože lidem na ketodietě často chybí některé vitaminy – zejména ty ze skupiny B –, minerály a živiny, což se může projevit nejen únavou, ale také zhoršujícím se stavem nehtů či vlasů. Lidský organismus navíc není stavěn na to, aby se obešel úplně bez cukrů. Zdravému člověku by však během doporučovaných tří měsíců ublížit neměla, může však ztížit jeho běžné fungování. 

Ketodieta je navíc – pokud se někdo chce držet pravidel skutečně přesně – poměrně náročná na organizaci času a jídel. Má tři fáze: hubnoucí fázi trvající čtyři týdny, šestitýdenní udržující fázi a čtrnáctidenní fázi zaměřenou na návrat k běžnému stravování. 

Na začátku se někdy užívají instantní potraviny určené právě pro tuto dietu. Později se může libové maso, ryby, vejce, sýry, zelenina, mléčné výrobky, oříšky, tuky. Nesmí se žádné přílohy, sladkosti, slazené nápoje, uzeniny, výrobky obsahující sacharidy a alkohol.