Klouby zatěžované celý život vrcholovým nebo prostě jen intenzivním pohybem začínají vykazovat logickou míru opotřebení. Většina sportovců má navíc po padesátce již nějaký ten zářez ve formě operace a chrupavku na ústupu. Ignorovat akutní bolest je hloupost – v takovém případě se návštěvě lékaře nevyhnete. Doplňky stravy nemají garantovaný účinek, ten mají jen léky, které dostanete na předpis. Jakmile přeroste míra hekání únosnou mez, vystrnaďte svého sportovce k doktorovi.

Čtěte také

První rande po 20 letech? Dejte si ho raději na bezpečném místě

Čtěte také

První rande po rozvodu? Když já se dvacet let s nikým jiným nelíbala

Jednostranná zátěž

Sporty, které muži obvykle vášnivě pěstují, nebývají šetrné k zádům. Zatěžují většinou jednu část páteře a občas i jednostranně. A hlavně, pánové rádi odbývají strečink a regeneraci. Pak mají zkrácené prsní svaly, přetížený trapéz, ochablé mezilopatkové svaly a dolní fixátory páteře. Záda sportovcova po padesátce chtějí kromě posilování i rehabilitaci a masáže. To by se mohlo vašemu olympionikovi líbit, zvlášť když vstává poslední dobou z postele jako zrezivelé šraňky a úpí u toho na celý byt.

Zkušení sportsmeni jinak svůj pohybový režim moc upravovat nemusejí, ale myslet si, že zvládnou stejnou zátěž jako ve třiceti, by byla cesta k hned několika umělým kloubním náhradám. Časopis Men’s Health oslovil pětapadesátiletého osobního trenéra, celoživotního sportovce Keitha Lazaruse, aby se s jejich čtenáři podělil o svůj plán, který sestavil pro muže, jako je on sám. 

Čtěte také

Trochu ho otestujte, on asi taky testuje vás

Čtěte také

Nový vztah po padesátce? Jak za jeden víkend poznáte, že je to ten pravý

Začíná dobře, lichotkou: „Jste v perfektní kondici a sportujete prakticky stejně jako v pětadvaceti. Dříve nebo později se vám ale vaše tělo vzepře a nějak vás potrestá. Jak tedy upravit váš trénink tak, abyste byli pořád fit, ale i zdraví? Berte svoje tělo jako celek a trénujte všechno naráz,“ radí Lazarus. Nerozporuje třeba posilování jednotlivých částí těla, ale varuje před jednostranným přetížením. „Je teď mnohem produktivnější trénovat celé tělo. Zaměřte se na funkční pohyb.“ A jako specialista na práci v posilovně dodává, že vám nikdo nezakazuje zvedat těžké činky, ale je lepší střídat aktivity a zaměřit se na pohyb, ne na zvednutou váhu.

Čtěte také

Psaní vzpomínek je psychoterapie i odkaz dětem

Čtěte také

Napište kroniku svého života. Vaše děti i vnoučata vás lépe poznají

Vybalancujte to

No a taky by bylo fajn začít s nějakým novým sportem. Trochu přívětivějším k tělu a nevadí, když dodá něco i duši. Neřekneme rovnou to slovo na J, při kterém muži zvedají oči v sloup, ale my všechny víme, o čem mluvíme. Nemyslíme ovšem jenom jógu samotnou (ups). Myslíme všechny balanční sporty posilující střed těla, zlepšující rovnováhu, protahující záda i šlachy na nohou a rukou, pečující o krční páteř tak, jak vám fotbal nebo kolo nikdy nedovolí.

Asi je hloupost představovat si, že svého atleta dotáhnete pod nějakou záminkou do jógového studia a on si pro samé benefity tohoto báječného sportu nevšimne, že to tam voní orientální tyčinkou, je tam jediný muž a taky jediný, kdo nedosáhne rukama ve stoji na zem. Kdyby ale přece jen byl ochotný naslouchat, zkuste ho nasměrovat aspoň na pilates nebo plavání.

A na závěr si dovolím gratulaci – máte-li doma sportovce, stojí všechny ty hekárny a úpírny za to. Protože pohyb dodává mužům po padesátce esprit, dobrou náladu, smysluplný program a jiskru v oku. (To je doslovný citát jednoho z nich a taky pravda.)

Čtěte také

Různé představy o trávení volného času? Začněte si užívat své koníčky

Čtěte také

Jste alergická na svého muže? Máte ponorku, vadí vám, jak dýchá? Jak z toho ven?