Jako každá jiná významná změna v životě, i menopauza je zatěžkána velkou mírou nevole a obav. Na jejím počátku můžeme pociťovat strach, nechuť, můžeme mít tendenci ji odmítat a ignorovat. Nevyhnutelnost změn, psychických i fyzických, nás však časem stejně dovede ke smíření a přijetí. Pokud se budeme správně informovat a budeme vnímat své tělo, můžeme v tomto období i mnohé získat. Co doporučuje Mgr. Kateřina Vozáryová, psycholožka online poradny MOJRA.

Jak se můžeme na období menopauzy připravit? 

Vnitřní pocit jistoty vám může poskytnout zejména dostatek informací. Obecně platí, že čím více znáte svého strašáka, tím menší a směšnější vám ve výsledku připadá. A tuto poučku lze vztáhnout i na toto téma. Při zjišťování, co že se to s vámi vlastně děje a co vás bude v příštích pár letech s největší pravděpodobností provázet, se však opírejte vždy o relevantní zdroje a vyhněte se namátkovým internetovým diskuzím, které nejsou vedeny odborníky. Nejlepší formu sdělení vám poskytne odborná literatura, případně i populárně naučná nebo například rozhovory s odborníky.

Čtěte také

Jak neopakovat stále stejné chyby?

Čtěte také

Proč opakujeme ve vztazích stále ty samé chyby a jak se tomu vyhnout

Zmapování situace by vám mohlo pro začátek poskytnout pocit, že víte, co nás čeká. Dalším krokem je, abyste si na nové situaci zkusily najít pozitivní aspekty. Není to o tom, být přehnaně pozitivní a nepřipouštět si strach nebo vztek z toho, že stárnete. Jde spíše o to, pravdivě a upřímně si naservírovat vše, co ohledně menopauzy vlastně cítíte. A pak si zkusit jednotlivé emoce rozklíčovat, nalézt jejich skutečnou podstatu – cítím-li strach, čeho se ve skutečnosti bojím? Mám-li odpor k tomu, aby se mé tělo měnilo, proti čemu tím vlastně protestuji? Pokud mě změna a nová situace naplňují pesimismem, co mě nutí o nich takto uvažovat?

Protože nic v našem životě není černobílé, i na menopauze dokážete najít něco dobrého, co vám přinese, pokud jí to dovolíte.

Změnu lze vždy vnímat jako prostor k růstu. Proto si následně můžete pokládat otázky, kam díky této změně vlastně porostete? Kam byste rády směřovaly? Co byste si přály v životě jinak? A jak je možné váš současný život přeladit tak, abyste tuto změnu v konečném důsledku s pokorou přivítaly? Možná je právě toto období, kdy můžete rovněž vyjádřit úctu a vděčnost svému tělu, které nás zavedlo až sem a zvládá s námi další etapu na cestě životem.

Čtěte také

Pubertální dcera a otec rovná se sopka před výbuchem

Čtěte také

Rodiče dcer se rozvádějí častěji než rodiny se syny. Čím to je?

Proces adaptace a regenerace

Menopauza je charakteristická změnami a rozklady nejen fyzickými, ale i psychickými. A protože symptomů a fází tohoto období je mnoho, nezdráhejte se v případě nejistoty nebo potřeby obrátit na odborníky. S fyzickými příznaky vám zajisté poradí lékař. A co se týče duševní stránky, naleznete-li psychologa, s kterým se cítíte dobře a kterému můžete důvěřovat, je vhodné s ním promluvit o všem, co se vám v životě nyní děje a jak se v těchto nových situacích cítíte.

Narazíte-li v rámci sociálního života na výtky směrem k naší rozladěnosti, náladovosti nebo přecitlivělosti, vězte, že vaše okolí nemá představu o tom, co prožíváte. Menopauza bývá často provázena velkou spoustou psychických změn zejména vlivem hormonální nerovnováhy. I v tomto směru si musíte postupně najít určitý balanc ve vašem chování a cítění. A na to potřebujete svůj čas.

Proces adaptace na období menopauzy můžete podpořit také adekvátní úpravou vašeho životního stylu. Dopřejte si více času na regeneraci a činnosti, které vás baví a uspokojují. Zapojte pravidelný pohyb, který bude v souladu s vašimi možnostmi a nebude vás příliš vyčerpávat, spíše vám dodá energii a chuť do života. Nezapomínejte ani na spánkovou hygienu, vyváženou stravu a pitný režim.

Čtěte také

Oddanost je v partnerském vztahu důležitá, má ale své hranice

Čtěte také

Slepé vzhlížení k partnerovi a popírání vlastních přání je cestou do pekla