Přechod obvykle probíhá mezi 45. a 55. rokem života ženy. Jeho primárním signálem je ztráta menstruace. Podle renomovaného gynekologa a sexuologa Pavla Turčana jde však o přirozený stav, při němž dochází k útlumu funkce vaječníků, v důsledku čehož se snižuje tvorba hormonů estrogenu a progesteronu. „Právě kolísání hladiny hormonů způsobuje změny v těle ženy, které mohou proměnit i vzhled,“ vysvětluje Pavel Turčan a dodává, že je to právě estrogen, který má na starost zadržování vody v pokožce. Při jeho úbytku ovšem nastává dehydratace, s níž souvisí také snížená produkce kolagenu a keratinu. Všechny tyto změny se pak bohužel odrážejí na kvalitě vlasů, nehtů a kůže.

Čtěte také

Znečistění planety plasty

Čtěte také

Odlehčeme planetě! 6 tipů, jak nenásilně zredukovat každodenní spotřebu plastů

Vlasy: Vypadávání a tvorba lupů

Vlasy ženy v klimakteriu trápí asi nejčastěji. Nejenže si všímají vysušené pokožky hlavy, s níž souvisí zvýšená tvorba lupů a mastnota, ale vlasy jim vypadávají a řídnou. „Pokles estrogenu totiž vyvolává zvýšení produkce androgenů, tedy mužských pohlavních hormonů. Jejich nadměrné množství může zmenšovat vlasové folikuly, což má za následek vypadávání,“ přibližuje lékař s tím, že s řídnutím nebo vypadáváním vlasů se během menopauzy setkává přibližně 40 % žen. Je však důležité si uvědomit, že existují i další faktory, které mohou padání vlasů negativně ovlivňovat. Jsou jimi například vysoká míra stresu a nezdravá strava.

Jak padání vlasů zmírnit?

  • Dbejte na pestrý jídelníček. Zařaďte suroviny bohaté na vlákninu, sacharidy a bílkoviny. Hlídejte si příjem zdravých tuků.
  • Držte pod kontrolou hladinu stresu. Předejdete tím hormonální nerovnováze.
  • Zavodňujte pravidelným pitným režimem. Nejvhodnější je čistá, neperlivá voda.
  • Omezte používání kulmy a žehličky na vlasy. Teplotu fénu stáhněte na minimum.
  • Vyřaďte chemické vlasové produkty a zvažte užívání těch na přírodní bázi.

Čtěte také

Psychologie barev

Čtěte také

Zelená pro klid, červená pro povzbuzení chuti. Jak funguje psychologie barev?

Nehty: Častější lámání a ztráta lesku

Mnoho žen se v přechodu potýká také s křehkými a lámavými nehty. Opět je na vině pokles hormonu estrogenu, který oslabuje vrstvu keratinu v nehtovém lůžku.

Jak lámání a třepení nehtů zmírnit?

  • Udržujte ruce hydratované.
  • Na úklid používejte rukavice.
  • Nehty pravidelně zastřihujte. Krátká délka prospívá zdravému růstu a obnově nehtů.
  • Vyhýbejte se odlakovačům s acetonem, který už tak dehydratované nehty ještě víc vysuší.

Čtěte také

Panská skála

Čtěte také

7 tipů na výlety po Lužických horách: Objevte krásu kraje Pyšné princezny!

Pleť: Ztráta pevnosti a akné

Klimakterium se chtě nechtě projevuje i na kůži. Zde se pokles estrogenu ukazuje sníženou produkcí a úbytkem kolagenu v pokožce. Ta pak ztrácí objem a pevnost. A objevit se mohou i nevzhledné pupínky. V takovém případě je vhodné používat jemný čisticí přípravek s obsahem kyseliny salicylové, v krajních případech navštívit dermatologa.

Jak zpevnit pleť?

  • Provádějte jemné masáže obličeje, které stimulují produkci kolagenu.
  • Používejte hydratační oleje a krémy s obsahem kyseliny hyaluronové, které pomáhají zadržovat vodu.

TIP lékaře

„Pomoci mohou také antioxidanty, mezi něž řadíme například vitamin C, přispívající k omlazení pleti. Je možné jej přijímat v podobě potravinových doplňků,“ radí lékař Pavel Turčan. Vhodný je třeba přípravek Sarapis Plus, určený přímo pro ženy v klimakteriu, kromě tohoto vitaminu obsahuje například betakaroten nebo koenzym Q10, který aktivně podporuje využití energie v buňce pro zlepšení regenerace pleti. Navíc příznivě působí na vlasy a nehty.

Zdroj: vlasta.cz prevention.com vegall.cz

Čtěte také

Moderátorka se svými dvěma syny, dvojčaty Kubíkem a Honzíkem

Čtěte také

Jako malá zažila šikanu. Štěpánka Duchková teď cepuje své syny