Je to podobné jako s ženami ve vysoké politice. Všichni dávno víme, že tam patří a že vysoké funkce zvládají stejně jako muži, přesto je jich málo, zlí jazykové se jich nezapomenou zeptat, kdo se stará o jejich děti, když ony tak usilovně pracují, hodnotíme spíš jejich vzhled než schopnosti a dopouštíme se řady přešlapů, když je častujeme stereotypním hodnocením stran jejich citlivosti a empatie. Ženy za volantem to mají podobně. Řídíme dávno, řídíme dobře, řídíme tramvaje, tiráky i osobáky, přesto jsou ženy za volantem stále téma. Téma, ve kterém je těžké být fér a nesklouznout jen k frázím, že ženy řídí opatrněji, častěji vozí děti na kroužky, a když už bourají, jde spíš o plechárny na křižovatkách než o účast na smrtelných nehodách ve vysoké rychlosti. Jenomže ono je to všechno trochu složitější.

Čtěte také

bylinky krevní tlak

Čtěte také

Bylinky na krevní tlak: Které ho zvyšují a které naopak rapidně sníží

Pěšky, na kole, tramvají

Centrum dopravního výzkumu vydalo v minulosti zprávu na téma Ženy v dopravě. Jako kterékoli jiné odvětví může být i doprava nahlížená z genderového hlediska. To, že jsme ženy, ovlivňuje náš vztah k tomu, jak fungujeme ve veřejném prostoru. Nejde o to, že máme prsa a nosíme sukně, ale o to, že máme ve společnosti nějaké role – a ať se nám to líbí nebo ne, promítají se i do toho, kam jezdíme, čím jezdíme a s kým tam jezdíme. „Ženy absolvují denně více cest, ale na kratší vzdálenosti. Kromě svých povinností doprovázejí děti i starší členy rodiny. Nevyužívají automobil v takové míře jako muži a místo toho více jezdí veřejnou dopravou či chodí pěšky,“ vysvětluje Petr Zámečník, dopravní psycholog z Centra dopravního výzkumu. Podle statistik jezdí ženy častěji hromadnou dopravou prostě proto, že buďto nemají auto, nebo na rodinu připadá jen jeden automobil a ten častěji spravuje a řídí muž. Mezi ženami, které se každý den musí někam dostat, je 45 procent řidiček osobních aut a půl procenta motocyklistek, pěšky jich chodí 19 procent a na kole jich jede 9 procent. Mezi muži, kteří každý den někam vyrážejí, je oproti tomu 58 procent řidičů auta (tedy o 13 procent víc než u žen) a přes 3 procenta motorkářů, všechny ostatní způsoby dopravy jsou pak mezi muži zastoupené nižším procentem než u žen – muži zkrátka méně chodí pěšky, méně jezdí hromadnou dopravou, a dokonce i méně používají kolo. Na druhou stranu ženy častěji doprovázejí na svých cestách potřebné, tedy malé děti nebo naopak „své“ seniory na cestě k lékaři či na nákup. Obyčejná chůze po městě je běžná pro pouhých deset procent mužů. „Ženy musí během dne skloubit povinnosti spojené se zaměstnáním i s chodem domácnosti. Často se proto nacházejí v časové tísni. Mají přitom v rodinách méně snadný přístup k autům,“ popisují výzkumníci ze Zámečníkova týmu v Centru dopravních výzkumů.

Čtěte také

Letní chřipka bývá podceňovaná

Čtěte také

Chřipka nehrozí jen na podzim. 7 tipů na obranu před letní chřipkou

Čtěte také

Chůze je dobrá pro hubnutí

Čtěte také

10 tisíc kroků není záruka hubnutí! Kolik energie spálíte, když chodíte pěšky?

Pásy jen pro chlapy

Když už ženy řídí, jsou podle výzkumů opatrnější a méně riskují, ale pokud se už účastní dopravní nehody, mají vyšší riziko vážného zranění. Čím to je? Častěji sedí jako oběti dopravní nehody na sedadle spolujezdce nebo jsou sraženými chodkyněmi. A rozdíly mezi muži a ženami jsou i tam, kde bychom je na první pohled nečekali, přitom mohou být pro bezpečnost v dopravním provozu zásadní: veškeré testy s figurínami, které mají za cíl zajistit třeba bezpečnost pásů v autě, se provádějí na figurínách mužských proporcí. „První ženská testovací figurína zohledňující specifika ženské postavy byla vytvořena až v roce 2011 ve Švédsku. Do té doby měla figurína pro simulaci ženy sedící v autě pouze zmenšené mužské proporce, tedy figuríny měly stejný tvar, pouze jiné velikosti pro simulaci ženské či dětské postavy,“ říká výzkum. A dodává alarmující zjištění – pokud je při bouračce připoutaná žena, má u stejného typu dopravní nehody až o 47 procent vyšší pravděpodobnost těžkého zranění než připoutaný muž, v případě lehčích zranění je to až o 71 procent v neprospěch připoutaných žen. Jinými slovy: můžeme se snažit, jak chceme, ale dokud nebudou bezpečnostní pásy v autech navrhované pro ženy, ale pouze pro muže, budou ženy zranitelnější. A to i na sedadle spolujezdce, nejenom jako řidičky.

Čtěte také

Herci

Čtěte také

Opustily svou vlast, ne svou profesi. Ukrajinské herečky v nové divadelní hře

LÍDA: Když nacouvám na rampu napoprvé, chlapi koukají s otevřenou pusou

Z víc než milionu a čtvrt řidičských průkazů na náklaďák vydaných v Česku je jejich ženských držitelek jen něco málo přes jedno procento. Tolik statistika. Jak ale řídí ženské náklaďák doopravdy?

„Já se řídit nikdy nebála. Vyrostla jsem na vesnici a od dvanácti jsem jezdila s traktorem, takže asi nejsem úplně klasická řidička. Ale myslím, že ženský řídí stejně dobře jako chlapi, možná i líp. Jen si nenechat namluvit, že ženská za volantem je pohroma. Zvládneme na rozdíl od chlapů dělat víc věcí najednou a věřím, že jsme minimálně stejně dobré jako oni, jen si musíme věřit,“ vysvětluje řidička Lída. Ve firmě svého muže jezdí střídavě s náklaďákem a velkou dodávkou jako profesionální řidička něco přes rok. „Manžel má autodopravu a na půl roku přišel o papíry. Protože by to pro nás bylo likvidační, začala jsem jezdit já. Ze začátku jenom velkou maxi dodávkou, posledních pár měsíců i náklaďákem. Ale to je jen nárazové, většinu už zase odjezdí muž. Mně zůstala dodávka. Řízení mě vždycky bavilo a troufnu si říct, že řídím dobře,“ popisuje matka dvou dětí. Jak se na ni dívá okolí? „Reakce jsou veskrze dobré. I přesto, že se počet žen za volantem zvyšuje, jsme pořád ještě rarita. Upřímně se přiznám, že miluju ten pocit, když nacouvám na rampu napoprvé a chlapi ve skladu stojí a koukají, občas i s otevřenou pusou. Navíc mám jako holka výhodu v jednání s dispečery a obsluhou skladů, protože jsou to většinou chlapi, a úsměv a milé chování k nim dělá divy,“ směje se. Nikdy se jí prý nestalo, že by někde stála dlouho a čekala na nakládku nebo vykládku. „Můj chlap tam čeká běžně,“ dodává s úsměvem. A styl jízdy? „Pokud můžu posoudit sebe a mého muže, nejezdím tak agresivně, hodně se snažím předvídat a vcelku víc dodržuju předpisy, i když netvrdím, že jsem svatá,“ uzavírá.

Čtěte také

Nepodceňujte nikdy svůj zdravotní stav

Čtěte také

Volejte záchranku, když zpozorujete 7 těchto příznaků

Čtěte také

Hrozinky nejsou vždy zdravé

Čtěte také

Pozor na hrozinky! Vysoký a nízký krevní tlak: Jakým potravinám se vyvarovat?

Pouze 20 % nehod

● Řidičák na osobní auto má v Česku 44 procent žen.

● V roce 2005 mělo řidičák na autobus v Česku jen 868 žen, dnes je to téměř trojnásobek, čísla z roku 2018 udávají 2274 žen řidiček autobusů. V tom ale nejsou zahrnuté počty řidiček tramvají, kterých je v Praze i v Brně víc než řidiček autobusů.

● Ženy mají na svědomí pouze 20 % dopravních nehod.

● Statistika smrtelných dopravních nehod pro EU říká, že ženy řidičky tvoří 25 % mrtvých, chodkyně 32 % a spolujezdkyně 28 %.

● Mužů zemřelých při dopravních nehodách je 34 % řidičů, 18 % chodců a 10 % pasažérů.

● České statistiky nejsou. Máme jen dva roky staré genderově tříděné údaje o bodovacím systému.

● Žen řidiček bez bodů je ze všech vybodovaných jen 7 %.

Čtěte také

Jana Brejchová s Vlastimilem Brodským ve filmu Noc na Karlštejně

Čtěte také

Retro z Vlasty – Jana Brejchová: Závislost na obsazování bývá někdy krutá

Řídí tramvaje i kamiony

Marie Horneková

V roce 2007 postoupila do českého finále soutěže Evropský mladý řidič kamionu jako vůbec první žena v historii, o dva roky později začala jezdit s dálkovými autobusy. „Někdy jsem i slýchala: Vrať se za plotnu, kam ženská patří, jinak mně ale hodně lidí fandilo,“ vzpomínala tehdy.

Gabriela Novotná

V roce 2018 se stala první Češkou na Dakaru. Na otázku, jestli jako žena na Dakaru zaslechla nějaké posměšky od mužů, odpověděla: „To záleželo na tom, jak měli ti chlapi zmáknutý svoje ego…“


ZDROJ: časopis Vlasta, Motoroute.cz, Centrum dopravního výzkumu

Čtěte také

Daniela Kolářová

Čtěte také

Retro z Vlasty – Daniela Kolářová: Doma je „šéf“ žena, to znají všechny maminky

Čtěte také

Stres může odstartovat nemoc

Čtěte také

Stres, artritida nebo vyhoření: Proti zátěži v organismu můžete bojovat přírodou

Čtěte také

Jak vybrat správné sako

Čtěte také

Vybíráte nové sako? 5 tipů, na co nesmíte při zkoušení zapomenout