Tenze nebo migréna?

Většina bolestí hlavy patří k tzv. tenzním bolestem, jejichž příčinou je stres a psychické napětí. Pocit, který tato bolest hlavy vyvolá, je srovnatelný s tím, jako by vám někdo sevřel hlavu do obruče. Ale může jít jen o tupou bolest, tlak za očima či ve spáncích, nebo celkovou rozladěnost. Oproti tomu  migréna rozhodně není tenzní bolest. Je silná, často pulzující, může se týkat jen poloviny hlavy, doprovází ji pocit na zvracení, závratě. Někdy může být příčinou bolesti hlavy páteř a stačí správný pohyb hlavou a krkem a bolest se uvolní, jindy je třeba spolknout prášek a vyhledat lékaře. Podle toho, co vaše boleti hlavy způsobuje, je třeba hledat pomoc. Tou okamžitou bývají z pravidla léky.

Čtěte také

Cestování se psem

Čtěte také

Bezpečné cestování se psem: Psí pláže a co do letadla nebo auta nesmí chybět

Co dělat, aby vás hlava nebolela?

  • Cvičte. Posílíte svaly, čímž můžete předejít bolestem „od páteře“, a provětráte mysl, čímž snížíte stres a napětí.
  • Dobře spěte. Tedy na kvalitní tužší matraci a s nízkým polštářem, abyste hlavu, krk i páteř měli ve správné poloze.
  • Správně dýchejte. Naučte se bránicovému dýchání a provádějte dýchací cviky, ty okysličí krev a zpevní vnitřní svaly, které drží páteř.
  • Chraňte si oči. Někdy stojí za bolavou hlavou silné sluneční světlo, ale také záření monitoru či silná zářivka. Noste sluneční či stínované brýle. Zkuste vyměnit LED žárovky za jiné. Jejich světlo totiž pulzuje, což oko nemusí zachytit, ale mozku to ne vždy dělá dobře.
  • Pravidelně jezte. Mozek je na přísun glukózy velmi citlivý, a to, že jí má nedostatek, vám dá na vědomí právě bolavou hlavou.
  • Nekuřte. Kouření zužuje cévy, což vede k bolestem hlavy.
  • Nepoužívejte voňavky. Nebo alespoň ne příliš intenzivní, ty mohou zesilovat nebo přímo vyvolávat bolesti hlavy.
  • Nejezte dráždivá jídla. Přemíra kávy, čokolády, příliš mnoho soli, konzervovaných potravin a jídla s glutamanem sodným vaší hlavě neprospívá.

Zapomínání

Pokud začnete zapomínat více než dosud, nemusíte se lekat, že už na vás leze alzheimer. Pravděpodobnější je, že to přeháníte s prací a valí se na vás více povinností, než je váš mozek ochoten akceptovat. Potřebujete pár změn a mozek se dá zase do pohody. Upravte si jídelníček, naučte se relaxovat, dopřejte si pohyb, můžete sáhnout i po výživových doplňcích z lékárny. Na zlepšení paměti fungují omega-3 kyselin, vitamíny C, E, B3, B6, B12 a minerály, jako je hořčík, vápník a zinek.

Čtěte také

Spoření

Čtěte také

Vyzrajte na zdražování! 20 tipů, jak ušetřit za potraviny

Co jíst a čeho se naopak vyvarovat?

  • ANO – avokádo, banány, borůvky, jablka, česnek, listová zelenina, olivy, sója, luštěniny, ryby, libové maso, čokoláda s vysokým obsahem kakaa, ořechy a semínka, vejce, celozrnné potraviny
  • NE – alkohol, cukr, pečivo a výrobky z bílé mouky, konzervované potraviny, živočišné tuky

Na kondici mozku

Podobně jako jiné orgány či části těla i mozek, pokud se nepoužívá a necvičí, začne chřadnout. Pokud si myslíte, že aktivně používáte mozek vlastně při všem, co děláte, mýlíte se. Například pasivní zhlédnutí televize či videí vám sice vyplní čas, ale kondici mozku nijak neprospěje. To je už lepší čtení. Ale ještě vhodnější je, když se pustíte do učení čehosi nového. Nezáleží na tom, jestli máte patnáct nebo šedesát pět, začněte kdykoliv – učte se cizí jazyk, hrát na hudebním nástroji, nové triky při háčkování, nové techniky patchworku, kroky v tanci... A samozřejmě křížovky, sudoku, hlavolamy i společenské hry.

Čtěte také

Zdravé jídlo pomáhá ke zdravému tělu

Čtěte také

Naše kůže: Víte, co jí škodí, prospívá a jaké potraviny platí na lupénku?

Mozek nemá rád samotu

V rámci detoxu dopřejte svému mozku společenské kontakty, ty potřebuje jako sůl. Choďte mezi lidi, telefonujte se známými, přihlaste se do nějakého kurzu nebo se zapojte do nějaké aktivity – turistika, dobrovolnictví. Fantastickým prostředkem pro pohodu mozku a zároveň prostředkem pro navázání nových kontaktů je pejsek.

Pokud chcete mozek trochu rozpumpovat, začněte dělat věci jinak, než jste zvyklí. Chyťte opačně příbor, pište nebo si omývejte zuby opačnou rukou, vyhledejte si halenku či svetr ve skříni jen hmatem, ne zrakem. Mozek se při tom „zapotí“ a dostane nový impuls.

 

Zdroj: www.vlasta.czwww.zdravie.skhttps://www.health.harvard.edu/blog

Čtěte také

Videohry snižují kvalitu sexuálního života

Čtěte také

Chcete lepší sex? Zapomeňte na videohry a musíte spát lépe

Čtěte také

Úžeh a úpal

Čtěte také

Blíží se opět tropické počasí. Jak předejít úžehu? Pitný režim nestačí