MIND dieta má minimálně jeden měřitelný přínos. Snižuje riziko vzniku Alzheimerovy choroby o víc než půlku, což je rozhodně velká přednost. MIND dieta v sobě kombinuje to nejlepší ze středomořského stravování a z diety zaměřené na ochranu srdce a cév. 

Kromě ochrany zdraví zaručuje až několik kilo měsíčně dolů, lepší kondici a díky tomu všemu delší život. Mimochodem, dietu zaměřenou na snížení krevního tlaku a tím ochranu srdce a cév taky vyvinuli odborníci a označuje se zkratkou DASH. 

Všechny toto přístupy sázejí zejména na rostlinnou stravu a nízký obsah tuku, MIND navíc klade důraz na to, aby dostatek živin měl i mozek a nervová soustava. 

Čtěte také

Ve středním věku je třeba více jak jindy se hýbat

Čtěte také

Metabolismus a menopauza. Proč se po padesátce přibírá, a navíc rostou i ňadra

Základní rozpis? Berte ho jen orientačně, není vůbec nutné se ho držet doslova.

  • Dvě až tři celozrnné obilné porce denně

  • Zelenina dvě až tři porce denně

  • Listová zelenina (šest nebo více porcí týdně, patří sem kapusta, špenát, saláty)

  • Bobulovité ovoce nejméně dvakrát týdně

  • Denně malá porce ořechů

  • Fazole nebo luštěniny každý druhý den

  • Drůbež dvakrát týdně

  • Ryba alespoň jednou týdně

  • Nejvýše jeden a půl deci červeného vína denně, klidně můžete nahradit šťávou z červených hroznů

Základem MIND diety je zhruba desítka potravin, o kterých se ví, že jsou mimořádně zdravé pro mozek, protože obsahují důležité stopové prvky, vitaminy či prospěšné mastné kyseliny. Tím, že některé potraviny vynechává, zároveň prospívá našemu zdraví jako takovému, protože díky tomu například přijmeme méně kalorií. 

Čtěte také

Zkuste střídat časové úseky, kdy jíte s těmi, kdy hladovíte

Čtěte také

Přerušovaný půst: Móda, nebo něco, co prostě musíte zkusit, abyste zhubli

Čemu se naopak vyhnout či co výrazně omezit? Vadí například tučné červené maso, příliš mnoho másla a sýrů, pečivo a sladkosti. Stejně tak fast food nebo smažená jídla. Kolik toho sníst? 

  • Sýry, smažené jídlo a fast food nejvýše jednou týdně, raději jen jednou za dva týdny
  • Červené maso (méně než čtyři porce týdně, žádné uzeniny)
  • Máslo a margarín (méně než lžíce denně) 
  • Sýr (nejvýše jedna porce týdně) 
  • Pečivo a sladkosti (méně než pět porcí týdně) 

Sympatické na MIND dietě rozhodně je, že nic striktně nezakazuje – což je jinak podle odbornice na hubnutí Ivy Málkové velký problém, protože pak hrozí, že člověk nevydrží taková omezení moc dlouho. Převedeno do praxe, klidně připravte na neděli řízky a běžnou porci si dejte, jen si pak další dva týdny všechno smažené odpusťte. 

Čtěte také

Čtěte také

Potraviny, co vám usnadní shazování pneumatiky na břiše


Dieta, která svědčí mozku

Výzkumníci zjistili, že tato dieta snižuje riziko vzniku poruch paměti, které postihují zejména lidi starší 65 let. Patří sem například Alzheimerova choroba, neléčitelné degenerativní onemocnění mozku. „MIND dieta doporučuje potraviny, které svědčí mozku,“ potvrdila Martha Clare Morris z Rush University Medical Center pro web health.usnews.com. Dieta zrovna tak svědčí srdci a celkové kondici. 

Středomořská dieta tu byla před pár lety hitem, ale ve srovnání s ní je snazší dodržovat zásady diety MIND, protože například netrvá na tom, abyste denně jedli ryby, a také je v ní méně ovoce. Mimochodem, důležité je jíst ovoce bobulovité, které je prospěšné mozku. Pokud jde třeba o citrusy a exotické ovoce, s nimi dieta v podstatě nijak nepočítá.

Čtěte také

Čtěte také

Nejčastější chyby při hubnutí? Málo jídla a nereálné cíle!