Jako spoustu mých kamarádek (a taky kolegyň) jsem před rokem i já začala péct chleba, ale brzo mi tenhle koníček nestačil. Hledala jsem další drobné radosti, které by zahnaly chmury a díky nimž bych přišla na jiné myšlenky. A že jsem jich našla požehnaně! I díky nim jsem se nezbláznila z toho, že několik měsíců sdílíme stejnou židli u psacího stolu s manželem, distanční výuku nejmladšího syna i smutek z toho, že někteří přátelé z mého života odešli, a někteří navždy. Mezi moje první velké radosti patří stoprocentně meditace, kterou jsem postupně zařadila do svého života.

Čtěte také

Šéfredaktorka Alena Němečková vás naučí péct dokonalý chleba

Čtěte také

Alena Němečková vás naučí péct chleba. V karanténě jí zlepšuje náladu

Místo adrenalinu zpomalení

Jsem temperamentní a potřebuji adrenalin. Snad proto mi nikdy nepřirostla k srdce tradiční jóga, ale i k té možná dojdu. Během pandemie jsem totiž hodně zpomalila a ze svého nadšení pro rychlost a adrenalin hodně ubrala. Zjistila jsem, jako spousta dalších lidí, že život je tady a teď a že nemá smysl někam pádit jen proto, abych si odškrtla další položku. A protože jsem nemohla spát a špatně jsem usínala, začala jsem před spaním meditovat. Pak jsem k tomu přidala krátká dechová meditační cvičení proti stresu a musím říct, že je naprosto neuvěřitelné, jak úžasně to funguje. A nejen na usnutí, ale i ve chvílích, kdy cítím napětí a stres nebo potřebuji jen na chvíli nechat myšlenky, aby odletěly a já se mohla znova nadechnout. Meditačních technik je celá řada, všechny ale mají něco společného. Vedou (nebo by měly vést) ke snížení stresu, relaxaci a emoční stabilitě. A některé z nich třeba ke zlepšení spánku.

Čtěte také

Inspirace na každý den

Čtěte také

Jak se nezbláznit z pandemie? Udělejte si každý den alespoň jednu radost

Co se děje během meditace

Když medituji, mám pocit, že mnohem lépe rozumím i svým myšlenkám, pocitům i jednání. Chcete-li zkusit meditaci, nemusíte si lámat hlavu s tím, jakou si vybrat. Je jich skutečně spousta a předmětem může být fakt cokoli – předmět, opakování mantry či afirmací, upřený pohled do plamene svíčky, vizualizovaná představa čehokoli. Vhodné jsou meditace, při nichž se soustřeďujete na dýchání. Já si oblíbila několik meditačních technik.

Čtěte také

Alena Němečková

Čtěte také

Alena Němečková: Nové výzvy vás v životě posunují dál. Inspirujte se!

Meditace pro lepší spánek

Zbožňuji meditaci před spaním. Pravidelně si pouštím meditační nahrávku od skvělé koučky a psycholožky Jitky Nesnídalové. Stačí si lehnout, zavřít oči a hlavně se nenechat nikým vyrušovat. Pak už jen ležíte, posloucháte, dýcháte a vnímáte pocity v břiše. Nejprve dech prohloubím a dýchám celým tělem, i žebry do stran, i zády dozadu, i břichem dopředu. Po chvíli se zaměřím na pocity ve svém břiše. Ptám se sama sebe: Jak se v něm cítím? Pak se snažím v něm porozhlédnout. Představuji si, jak srdce pulzuje a jak se usmívá. Přiložím si jednu ruku na srdce a druhou na břicho a pozoruji, jak se ruce zvedají a zase klesají v rytmu mého dechu. Jsem teď a tady a moje mysl je v klidu. Tahle předspánková meditace by měla trvat aspoň 15 minut každý večer. Relaxaci ukončím jemnou představou, jak je celé moje tělo, srdce i hlava prodchnuté energií lásky.

Čtěte také

Počítač, mobil, počítač, mobil... Zkuste z tohoto kolotoče na chvíli vyskočit

Čtěte také

Nejste závisláci? Udělejte si digitální detox a odpočiňte si od obrazovek

Meditace vsedě nejen proti stresu

Meditace je blahodárná, protože má silnou moc zastavit myšlenky, které se vám honí hlavou. Samozřejmě že ne úplně, ale v okamžiku, kdy si je uvědomíte, stačí si to připustit a nechat je zase „plavat“. Naprosto nejjednodušší meditační technikou je dechová metoda, při níž sledujete vlastní dech. Cílem je pozorovat dech, nádech a výdech. Moje další metoda, kterou se snažím zakomponovat do každodenního života. Najdu si klidné místo (což je někdy těžké), sednu si na židli (můžete i do tureckého sedu), narovnám záda, zavřu oči a soustředím se na svůj dech. Můžete si nastavit budík a po zaznění tónu se vrátíte do bdělého stavu.

Vnímám, jak se nadechuji, vnímám mezírky mezi nádechem a výdechem. Když se mi myšlenky zatoulají, kam nemají, opět se jemně vrátím k pozorování dechu.

Meditovat můžete ale klidně celý den – když jdete po ulici, můžete vnímat, jak zpívají ptáci, detailně pozorovat tulipány ve váze nebo vnímat vzduch, když běžíte, jak nádherně chutná. Meditovat můžete i při úklidu a soustředit se s plným vědomím na to, co právě teď a tady děláte. Jak říká koučka Jitka Nesnídalová, právě to je meditace. Umění se soustředit, umění být svým pánem. Jen to už moc neumíme. Jakmile se ale naučíme vypnout negativní myšlenky, o to lépe dokážeme ovládat svou mysl v každodenních situacích. Tak co, zkusíte to taky? Mně to pomáhá!

Zaujal vás projekt časopisu Vlasta „30 a 1 inspirace pro lepší dny“? Hledáte možnosti, jak si v této složité době zlepšit náladu, naučit se něco nového nebo vyzkoušet to, co jste si celý život přála? Stáhněte si notýsek, který pro vás redakce připravila, a pusťte se do nových zážitků.

Notýsek si můžete stáhnout zde.