Když si člověk bude číst články, které zmiňují lepek, musí dříve nebo později dospět k názoru, že je to podobná metla lidstva jako cukr nebo tuk. Nebo snad ještě horší, protože se po něm tloustne, a navíc způsobuje bolesti břicha, protože v podstatě zalepuje střeva. Jenže tak to není. 

Lepek je hlavní bílkovinou obsaženou v obilí, přesněji řečeno jde dokonce o směs dvou bílkovin: prolaminu a glutelinu. Vyskytuje se v pšenici (včetně semoliny, špaldy a kamutu) a žitu a v menším množství i v ječmeni a ovsu. Z hlediska lepku je zkrátka úplně jedno, zda jde o mouku celozrnnou nebo nějakou jinou.

Čtěte také

Vajíčková dieta se nedá držet dlouhodobě

Čtěte také

Vaječná dieta: Zhubnete po ní, ale jen dočasně. Dlouhodobě je ale na nic

Způsobuje nadýmání? Někdy ano

„V případě, že je strava vyvážená a obsahuje dostatek vlákniny, měla by si zdravá střeva s lepkem bez potíží poradit,“ říká odborník na výživu Pavel Suchánek. Mnoho lidí ale přiznává, že se po vysazení lepku cítí lépe, mají více energie a netrápí se kvůli zažívacím problémům.

Problémy, které může lepek vyvolávat, jsou ne vždy jednoznačné. Patří mezi ně nadýmání, zácpa, ale také průjem, hubnutí – stejně jako přibývání na váze. Pokud vám však lepek skutečně vadí, může to časem oslabit váš imunitní systém a spustit syndrom dráždivého tračníku, tvrdí se v článku, který před časem vyšel na webu Huffington Post. 

Čtěte také

Jeden z nejlepších zdrojů bílkovin jsou mléčné výrobky

Čtěte také

Svatá trojice: skyr, tvaroh a maso! Kolik bílkovin jíst při dietě a nehladovět

Většinou však přesto nejde o celiakii, která je závažným autoimunitním  onemocněním, při kterém tělo lepek zkrátka neumí zpracovat. Střevo tak kvůli tomu setrvale trpí zánětem, ničí se a stává se bránou infekcí. 

Ukazuje se, že omezení lepku může pomoci i lidem, kteří celiakii nemají. Například kvůli tomu, že ho máme ve stravě mnohem více než naši předkové: pečivo k snídani, cereálie k svačině, k obědu těstoviny, odpoledne sladkost a večer si něco namažeme – opět na chléb. 

Pokud jde o vzestup váhy, můžete ho přičíst spíše množství spořádaných sacharidů než lepku jako takovému. Každopádně platí, že pokud lepek vyloučíte ze stravy, ale pořád budete jíst příliš mnoho například bezlepkových těstovin, na váze úbytek neuvidíte. To se nestane ani v případě, že odložíte přílohy, ale masa a sýrů budete jíst neomezeně.

Čtěte také

Ve středním věku je třeba více jak jindy se hýbat

Čtěte také

Metabolismus a menopauza. Proč se po padesátce přibírá, a navíc rostou i ňadra

Zkusit můžete krevní testy

Navíc kvůli šlechtění a způsobu zpracování obsahuje současná mouka lepku mnohem více. Někteří lidé mohou mít skutečně problém s lepkem hospodařit. Nemusí být nutně nemocní celiakií, mohou mít například na lepek alergii. V takovém případě nutí své tělo několikrát denně se vyrovnávat s alergenem, což je zbytečná zátěž. 

Jasněji můžete mít díky krevním testům, ale pravda je, že není snadné k nim lékaře přimět, po potravinových alergiích se nepátrá snadno a doktorům se do toho často nechce. Ale trvejte na tom. Najděte si však lékaře, který má s jejich interpretací zkušenosti. 

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Nedaří se hubnutí? Na vině je často alkohol. Ani suché bílé se nepromíjí

Po krevních odběrech na šest týdnů vysaďte lepek, ale to samé byste měli poté udělat i s mlékem a výrobky z něj, protože to také může spouštět alergii. Pokud se vám uleví a začnete například hubnout, jak jste si přáli, máte dost možná viníky. Pokud nic z toho váš stav nezlepšilo, zkuste vysadit další složky potravin – ideálně však ve spolupráci s odborníky. 

Bojíte se, že vyřazením bílého pečiva z jídelníčku nebo jeho omezením přijdete o nějaké důležité látky? Naopak! Lepek není výživově potřebný ani nutričně hodnotný. Tělo z lepku nemá žádný prospěch. Pokud ze svého jídelníčku vyřadíte pečivo, měli byste ovšem dbát na to, abyste přijímali dostatečné množství vlákniny, a to nejlépe v podobě čerstvé zeleniny. 

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Přijdu kolem padesátky o pas? Proč se mi mění postava a jaký hormon je na vině?