1. Diety fungují.

Studie ukazují, že diety, zvláště ty striktní nebo bláznivé, z dlouhodobého hlediska fungují jen zřídka. Až 85 % dietářů do jednoho roku přibere zase na váze zpět. Studie naznačují, že dieta ukazuje tendenci budoucího přibírání na váze, nikoli ubývání.

2. Po 18. hodině žádné sacharidy!

Před pár lety se objevil mýtus o tom, že jakékoli sacharidy, které sníte po šesté, se okamžitě přemění na tuk. Možná nespálíte přes noc tolik kalorií jako během dne, ale vše závisí na tom, co během těch 24 hodin jíte a také jaké sacharidy si dopřejete. Pokud tvrdě cvičíte a jste aktivní, sacharidy potřebujete, a nezáleží na tom, zda je sníte ve 12, nebo v 18 hodin.

Čtěte také

Oříšky vlčí hlad zaženu, nepřehánějte to ale s nimi

Čtěte také

Potraviny pro hubnutí: Jaké potraviny si nakoupit pro případ rychlého hladu?

3. Sacharidy nejezte dohromady s tuky.

Teorie říká, že sacharidy zvyšují hladinu inzulínu, a když je inzulín vyšší, vaše tělo ukládá rychleji tuky, proto by se neměly jíst současně. Ve skutečnosti ale jídlo, které obsahuje tři makroživiny – bílkoviny, tuky a sacharidy, tráví tělo pomaleji a udrží vás déle syté, bez rizika ukládání tuku.

4. Chléb je při hubnutí zakázaný!

Tvrdit, že máte nadváhu, protože jíte pečivo, je nesmysl. K nadměrnému přibírání nepřispívá samotný chléb, ale i to, čím si ho obkládáte a kolik obložených krajíců sníte. Jeden plátek k snídani nebo ke svačině vám určitě kila navíc nepřidá.

Čtěte také

Na názvu diety nezáleží, přesto je pro mnoho lidí důvodem k změně jídelníčku

Čtěte také

Studie: Když má dieta odborně znějící jméno, lidé jí více věří

5. Mléčné výrobky nejsou při hubnutí vhodné.

Vynechat mléčné výrobky potřebují pouze lidé s intolerancí laktózy. Podobně jako chléb bývají mléčné výrobky obviňovány ze všech druhů zločinů ničících tělesnou kondici, ale většina z nich je při hubnutí naopak super. Například řecký jogurt, Skyr, tvaroh, cottage a podobně. Hlídat se musí mléčný tuk, kterého je v sušině některých tvrdých sýrů i přes 60 procent. Z hlediska zdraví je důležitý i obsah soli. "Nejlepší a nejméně slanou variantou jsou přírodní čerstvé sýry, jako je například cottage, žervé nebo mozzarella, ty obsahují většinou do jednoho gramu soli na 100 gramů. Většina sýrů se nakládá do solné lázně, rekordmany v obsahu soli budou dozajista typické slané sýry jako jadel nebo korbáčky, které obsahují až 5-10 g soli na 100 g výrobku. O něco méně slané budou, pokud je nebudete kupovat u pultu, ale vakuově balené. Mezi velmi slané sýry patří také niva, balkánský sýr, syrečky, kde je obsah soli okolo pěti gramů. Nahraďte tyto druhy méně slanými sýry - například mozzarellou, ementálem, eidamem, nejméně soli obsahuje již zmiňovaný cottage, ricotta, Lučina apod. Vhodné je také použít například místo balkánského sýru tvrdý tvaroh," píše na svých stránkách spoelčnost STOB (zde).

6. Vynechání jídel „šetří“ kalorie.

Tu a tam vynechání jídla může být způsob, jak snížit spotřebu kalorií. Ale pozor, vynechání jídla může způsobit, že budete mít hlad a budete náchylnější k pozdějšímu přejídání. Jestli to o sobě víte, rozhodně nezapomínejte na snídani, jinak už kolem poledne vykoupíte firemní automat s čokoládovými tyčinkami.

7. Hubnutí je lineární proces.

Naopak. Některé dny a týdny můžete zhubnout, zatímco během jiných se váha zastaví nebo trošku přiberete. To není důvod k obavám. Je normální, že tělesná hmotnost kolísá nahoru a dolů i o několik kilogramů. Je to například proto, že zadržujete více vody, třeba během menstruace.

Čtěte také

Jak si sestavit jídelníček?

Čtěte také

Hubnutí bez hladovění: Jak sestavit jídelníček a udržet jeho změnu dlouhodobě?

8. Obezita závisí na vůli.

Je nepřesné říkat, že vaše hmotnost je vysoká proto, že nemáte dost silnou vůli. Obezita je velmi komplexní porucha s desítkami přispívajících faktorů. S obezitou může být spojeno mnoho genetických proměnných a různých zdravotních stavů způsobených hormony či psychikou. Například odolnost vůči hormonu leptinu může být hlavní příčinou obezity. Pokoušet se vyvinout v takových případech (samozřejmě ne ve všech) sílu vůle a vědomě méně jíst, může být neuvěřitelně obtížné. Je nutné hubnout pod dohledem obezitologa.

9. Stačí se jen hýbat a zhubnete.

Není to pravda, pokud chcete skutečně nastolit energetickou rovnováhu, je nutný nejen pohyb, ale také změna stravovacích návyků.

10. Přílohy se při hubnutí nesmí.

Je sice pravda, že nízkosacharidové diety pomáhají při hubnutí, ale to neznamená, že když vypustíte sacharidy zcela z jídelníčku, zhubnete. Ve skutečnosti jsou komplexní sacharidy zdravé a potřebné, jediné, co si musíte hlídat, je jejich množství. A vyhnout se rafinovaným cukrům, které jsou s přibíráním na váze skutečně spojené.

Zdroj: www.stob.cz

Čtěte také

Rychlé a neudržitelné změny v jídelníčku k ničemu nepomůžou

Čtěte také

Proč je rychlé hubnutí nebezpečné? Hrozí jojo efekt, ale i bolesti žlučníku