Je jasné, že kdo jí pomalu, nakonec si dřív uvědomí, že už nemá hlad. Už nějaký čas se má i za to, že nějakou roli hraje i samotný fakt, že jídlo je pořádně rozžvýkané, protože s ním naše trávicí soustava pracuje jinak, než když ho prostě rychle zhltneme. Pořádně rozmělněné jídlo vede k tomu, že proces trávení probíhá při mírně vyšší teplotě, a to má za následek vyšší energetický výdej i v době, kdy člověk zrovna nejí ani se nenamáhá – stoupá jeho klidový metabolismus, zlepšuje se využití bílkovin a více se spalují tuky. 

Teď se vědci na tento efekt pomalého rozkousávání jídla zaměřili podrobněji – výsledky studie ZDE

Čtěte také

Polívka rovná se dostatek vlákniny, a to vaše tělo potřebuje

Čtěte také

Jezte v zimě polévky, budete hubenější. Nejlepší jsou luštěninové a zeleninové

Japonský tým už dříve dospěl k závěru, že kdo jí pomalu a dává si záležet na tom, aby každé sousto nejméně dvacetkrát převrátil v puse, mívá v lepším stavu oběhový systém v oblasti břicha, což také dobře funguje na spalování tukových zásob. Mimochodem, tolikrát něco překousnout není jen tak. Je to vážně docela hodněkrát, schválně to zkuste, člověk se to musí vědomě naučit. 

Studie každopádně dopadla celkem přesvědčivě. Její závěry se dají shrnout takto – pokud člověk jedl pomalu, zvýšila se produkce energie v těle, a to přímo úměrně tomu, jak pomalu a dlouho člověk jedl. 

Ale udělat to jen tu a tam samozřejmě nestačí. „Zatímco rozdíl ve výdeji energie je malý, pokud porovnáváme efekt na jedno jediné jídlo, kumulativní efekt získaný během více jídel v průběhu celého roku je značný,“ vysvětluje šéf studie Naoyuki Hayashi z Wasada Univerzity.  

Čtěte také

Hubnutí bez příčiny je nebezpečné, pátrejte po příčině! Vždy ale se svým lékařem

Čtěte také

Nečekané hubnutí: Čím to může být a kdy raději jít na vyšetření k lékaři

Tohle se hodí vždycky

„Jezte skutečně pomalu, můžete si udělat v půlce jídla pauzu, dojděte si například pro pití a možná mezitím zjistíte, že jste již plně nasyceni,“ přidává další trik Iva Málková, zakladatelka společnosti STOB. 

Dovednost jíst pomalu a každé sousto pečlivě rozkousat se vám bude v životě hodit v mnoha situacích. Třeba na různých oslavách, ať už doma, nebo v souvislosti se zaměstnáním. I tam se snažte jíst pomalu a jídlo si co nejvíc užít.  

Sousta proto válejte na jazyku, věnujte pozornost chuti, vůni, vzhledu jídla. Přestože sníte méně než ostatní, více si to užijete a zabráníte tím automatickému jedení, které přináší obrovské množství spořádané energie navíc. Pro představu, některá jen trochu slavnostnější japonská jídla mají až deset chodů, což zní trochu strašidelně, ale Japonci si doslova vychutnávají každé sousto a snědí opravdu miniaturní porce.

Zdroje:

https://www.waseda.jp/top/en/news/75184

https://www.reuters.com/article/us-chew-eat-idUSBRE9AL0YM20131122

Čtěte také

Neujídejte, sedněte si k jídlu a jezte pomalu

Čtěte také

Dieta podle mindfullness: Co je to vědomé hubnutí? Nejde jen o složení stravy