Nová studie z Edith Cowan University (ECU) zjistila, že plnotučné mléko je pro děti stejně dobré jako nízkotučné – více ZDE. Výsledky výzkumu zveřejnil American Journal of Clinical Nutrition s tím, že by to mělo vést k výživovým doporučením pro děti starší dvou let, protože těm se zatím plnotučné mléčné výrobky zapovídaly. V Česku byla tato hranice o něco vyšší, odborníci mluvili o třech letech věku. 

Výzkumníci dětem v rámci studie dodávali výrobky, které měly jíst, aniž by jejich rodina věděla, zda jsou plnotučné nebo zda obsahují tuku méně. Vědci zároveň komplexně děti na začátku i na konci studie prohlédli, zajímali se o složení jejich těla, krevní tlak a hodnoty zjistitelné z krve, aby mohli zodpovědně posoudit, nakolik se na jejich váze či zdraví projeví konzumace příslušných mléčných výrobků. 

Je to jedno, říkají vědci dnes

A ukázalo se, že je úplně jedno, kolik tuku mléčné výrobky obsahovaly, protože děti nakonec přijímaly z jídla stejné množství energie. Ty, které jedly výrobky s menším, či dokonce minimálním množstvím tuku, totiž přirozeně o to více snědly či vypily jiných jídel, a tak se rozdíl vyrovnal. Pokud jde o obezitu či sklony k ní a kardiovaskulární zdraví, obě sledované skupiny dětí na tom byly stejně. 

„Dříve se předpokládalo, že malé děti budou mít užitek z konzumace mléčných výrobků s nízkým obsahem tuku, protože v nich je méně nasycených tuků a mají v sobě méně energie, takže by jim tolik nehrozila obezita a onemocnění srdce,“ řekla vedoucí studie Therese O'Sullivan z ECU. A hned dodala, že podle zjištění jejího týmu mohou rodiče dětem bez obav dávat plnotučné mléčné výrobky, aniž by jim tím zadělávaly na obezitu nebo potíže s oběhovým systémem. 

Čtěte také

Ovesné vločky? Ideální snídaně!

Čtěte také

Ovesné vločky a hubnutí? Rozhodně! Mají v sobě vlákninu a na dlouho zasytí

Cukr vadí i nadále

Ovšem pozor, studie se zabývala čistě obsahem tuku a posuzovala tak například rozdíl mezi tím, když rodiče dají dítěti nízkotučný bílý jogurt nebo smetanový bílý jogurt, bez cukru a příchutí. Slazené jogurty, nebo dokonce smetanové výrobky typu lipánek jsou nadále kvůli celkové energetické hodnotě problematické, navíc děti, které si na ně zvyknou, pak ty neslazené jíst nechtějí. 

Dalo by se dokonce říct, že je lepší tučnější bílý jogurt než nízkotučný s cukrem. „Nízkotučné výrobky jsou navíc problematické, protože tuk je nositelem chuti, a když tam není, o to více bývá výrobek doslazovaný, někdy také zahušťovaný tukem,“ upozorňuje Karolína Hlavatá, dietoložka spolupracující s iniciativou Vím, co jím. 

Proto když chcete dětem nebo vnoučatům dát jogurt s ovocem, udělejte jim raději domácí z bílého jogurtu a čerstvého ovoce, cukru případně dejte jen malinko – jen počítejte s tím, že bude chvíli trvat, než si na pokrm zvyknou. 

Zdroje:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/10/211012095035.htm

https://academic.oup.com/ajcn/article/114/6/2025/6388163

Čtěte také

Dieta? Nejdůležitější je rozhodnutí a pevná vůle

Čtěte také

Mít občas hlad je zdravé. Jak moc a jak často? A jak předejít hladu vlčímu?