Popraskané žilky, křečové žíly, otoky, patní ostruha, vybočené palce, kladívkové prsty, kuří oka… Téměř každou z nás nějaké problémy s nohama v životě potkají. Na vině nebývá ani tolik genetika, jako spíš touha vypadat skvěle – a to i na úkor nepohodlné obuvi, zejména pak bot na vysokém podpatku nebo s tvrdou podrážkou. Výsledek? Bolestivé otlaky a výrůstky v oblasti palce.

Optimální obuv by měla být ušitá z kvalitního materiálu, mít širší špičku, pevnou pružnou podrážku a podpatek 2–3 centimetry vysoký. Boty s podpatky nad 4 centimetry způsobují zkrácení Achillovy šlachy a křečové žíly.

Pokud si nepohodlné botky nedokážete odpustit, snažte se aspoň co nejčastěji chodit bosá. Samozřejmě ne po betonu, ale nejlépe v písku nebo trávě. A chodidla můžete trénovat i vědomě. Tato malá část těla je totiž neuvěřitelně složitá – tvoří ji 38 svalů, 66 kloubů a neuvěřitelných 214 vazů! A potřebuje posilovat stejně jako kterákoli jiná část těla.

Jak na to? Rozmístěte po podlaze drobné kostičky (například od lega) a snažte se je sbírat prsty nohou a přenášet o kus vedle, kde z nich vytvoříte novou hromádku. Anebo zapojte potomka či prapotomka do hry „házení hadrem na cíl“. Pravidla si stanovte svoje vlastní, ale to nejdůležitější zůstává: úchop hadru prsty u nohou. Vaše nohy se vzpamatují, (pra)potomek nebude mít platfus.

Hlavně žádná křeč

Dalším problémem, který trápí až 40 % žen, jsou křečové žíly. Nejenže jsou tyhle namodralé provazce nevzhledné, ale časem přinášejí zdravotní komplikace.

Abyste se tvorbě křečových žil vyhnula nebo zlepšila stav již vzniklých „křečáků“, zařaďte do jídelníčku pohanku. Je bohatým zdrojem rutinu, který léčí křehké kapiláry a zvyšuje pružnost cév (a k tomu vám ještě sníží cholesterol).

A dopřejte nohám odpočinek: Položte si nohy na stůl nebo si je podložte tak, aby byly ve vyvýšené poloze.

Ideální jsou také cviky typu svíčka nebo šlapání na kole vleže. Správnému krevnímu oběhu napomáhá sprchovat chodidla střídavě teplou a studenou vodou. Pokud to budete provádět u celých nohou, vězte, že začnou ustupovat nejen křečové žíly, ale také celulitida.

Vylijte konve

Ruku v ruce s křečovými žilami jdou otoky nohou. Jistě znáte pocit těžkých nohou, oteklá lýtka, mravenčení nebo bolest v noze. Na vině bývá zejména obezita, kouření, hormonální léčba a nedostatečný pitný režim. Za otoky nohou je často zodpovědná také špatná obuv.

A hodně se objevují po dlouhém cestování. Pokud totiž déle sedíte, proudění krve se zhoršuje v oblasti, kde je noha pokrčená, tedy u třísel a v koleni. Vzniká tak otok kotníků a lýtek. Pomohou vám krátké pravidelné procházky, ať už v uličce letadla či autobusu, nebo v práci na chodbě. Pokud se v pracovní době projít nemůžete, vyhraďte si po práci půlhodinku jen pro sebe a projděte se po okolí.

Jestliže už se otok objevil, položte si nohy výše, než je trup, a relaxujte. Případně nohám dopřejte vlažnou koupel, do které přidejte řepík lékařský nebo dubovou kůru.

Pokud své nohy udržíte v kondici, budou vás poslušně nosit ještě tisíce kilometrů!