Obvyklým neduhem jsou „kuří oka“

Jde o výrůstky ztvrdlé kůže vzniklé dlouhodobějším tlakem na pokožku. Nejčastěji vznikají na patách a na prstech u nohou, prostě všude tam, kde boty tlačí na chodidla. Proto odborníci nedoporučují nosit páskové sandály na podpatku. Nohy v teplém počasí častěji otékají a pásky se zařezávají do kůže. Pokud je navíc stélka z nekvalitního materiálu, zpocená noha po ní klouže a ztrácí stabilitu. Stejně tak mohou kuří oka způsobovat lodičky s úzkou špičkou, která utlačuje prsty.

Noste pohodlné boty

Když už na kuří oka dojde, obvykle stačí koupit v lékárně náplasti obsahující kyselinu salicylovou nebo si zajít na pedikúru. A samozřejmě vyměnit nepohodlnou obuv za vhodnější. Nejde totiž jen o kuří oka, špatné boty mohou narušit i celkové postavení těla. „Pokud je pata o pět centimetrů výš než špička nebo je noha stažená v tvrdé a vysoké botě, bude to mít dopad na postavení kolen a jejich pohyb a následně se změní držení bederních kloubů a páteře. Stejně tak budete držet hlavu příliš vpředu a tělo bude mít stále tendenci padat,“ upozorňuje fyzioterapeut Martin Kasman.

Čtěte také

Košilové šaty

Čtěte také

V hlavní roli košilové šaty. Sluší každému a skryjí vše, co mají

Chůze naboso

Chcete-li si léto užít bez problémů, vyzkoušejte barefoot boty. Jejich střih respektuje tvar chodidla, jsou vyrobeny z lehkých materiálů a vy je na noze skoro necítíte. „Na léto jsou barefoot boty ideální, protože nohu nijak neutlačují, prsty zůstávají v přirozené poloze a chodidla v nich mohou dýchat. Existují sportovní modely vhodné do přírody i elegantní kousky do města, které se hodí k letním šatům,“ říká Juraj Fehervari z Be Lenka. Nošení barefoot bot pomáhá posilovat svaly a šlachy v chodidle při každém kroku a díky flexibilní podrážce můžete vnímat povrch, po němž kráčíte, což podporuje vaši stabilitu.

Jsou super i do práce

Některé barefoot boty jsou vyloženě uzpůsobeny pro nošení ve městě a hodí se také k městským outfitům. Jsou vhodné do kanceláře, do kina i na sportovní aktivity. „Velkou výhodou je použití organického udržitelného materiálu tencel uvnitř boty. Toto přírodní vlákno je vyrobeno z celulózových vláken eukalyptu a působí dvojím termoregulačním účinkem, a to v závislosti na ročním období. V teplých měsících vyniká výbornými chladicími schopnostmi, naopak v zimě příjemně zahřeje. Pro svou hebkost a bezkonkurenční kvalitativní vlastnosti je často využíván na prémiových matracích. A přesně tenhle pocit jsme do bot chtěli přenést. Za cíl si totiž klademe naučit lidi, aby se stejně, jako se v poslední době začali učit důležitosti spánku, naučili i důležitosti vhodného obouvání,“ říká Petr Procházka ze Skinners. Ten sám zdůrazňuje, že z průzkumů vyplývá, že nepadnoucí a nekvalitní obuv způsobuje zdravotní problémy až polovině populace. Stát může nejen za špatnou klenbou chodidla, vbočenými palci a kladívkovými prsty, ale také za bolestmi hlavy a migrénami.

Čtěte také

Léky z konopí jsou zázračné

Čtěte také

Blahodárné účinky konopí: Pomáhá nejen na migrénu, lupénku a epilepsii

V létě se daří plísním

K letnímu období patří i plísně nohou, které se snadno šíří v prostředí bazénů, wellness center a na dalších veřejných místech, kde lidé chodí bez bot. Plíseň je infekční choroba, šíří se šupinkami kůže, které odpadnou z nakažené nohy. Nejlépe se jí daří ve vlhkém nevětraném prostředí, což je přesně případ zpocených nohou v uzavřených botách. Celodenní nošení neprodyšné obuvi nohám jednoznačně škodí. Pot nemá kam odcházet, podporuje vznik plísně a množení bakterií. Nohy napadené plísní zčervenají, svědí, loupou se, nehty zežloutnou a objevuje se i zvýšený zápach. Pro léčbu plísní existuje řada přípravků ve formě mastí, gelů nebo roztoků do vody, které je třeba užívat alespoň dva týdny. Důležité je také odložit uzavřenou obuv na chladnější měsíce a dopřát nohám volnost a kontakt s čerstvým vzduchem.

Čtěte také

Bolest kloubů v létě

Čtěte také

Když klouby bolí. 5 tipů, jak si ulevit od potíží v letních vedrech

Nepřeceňte své možnosti

Ohleduplnost k vlastním nohám je důležitá i při letních výletech. Pokud většinu roku chodíte pěšky maximálně na nákup, není dobrý nápad vyrazit bez přípravy na dlouhou túru do hor. Říkáte si tak o úraz, protože nohy nejsou zvyklé chodit v terénu, nemají posílené svaly a neumí tak dobře udržovat rovnováhu. Pokud plánujete na dovolené hodně chodit, začněte na to svoje nohy připravovat už několik týdnů dopředu, aby stihly zesílit.

Zátěž nohou přizpůsobte kondici

Kromě výběru správných bot je v létě důležité nohy příliš nepřetěžovat. Dlouhé stání nebo sezení s překříženýma nohama zpomaluje průtok krve a výsledkem mohou být nepříjemné otoky. V horkém počasí se průtok krve ještě více zpomaluje. Je proto dobré se občas protáhnout, projít se po místnosti nebo si vyšlápnout pár schodů, aby se krev rozproudila. Doporučuje se hodně pít a doplňovat tělu draslík.

Zdroj: www.belenka.czwww.tuatera.skwww.skinners.cz

Čtěte také

Nemusíte na kolegyni poznat, že trpí depresí

Čtěte také

Nemáte se sebou soucit? Perfektně skrytá deprese není duševní porucha.