Chůze s holemi: 10 benefitů, díky kterým si nordic walking zamilujete!

Petra Šmídová | 13. 5. 2022
Nordic walkig si užívají všechny věkové kategorie
Na kratší výlet je vhodná ledvinka, na delší výšlapy pak batoh. Vyhněte se taškám přes rameno, které by vás stahovaly na jednu stranu a omezovaly ve správném odrazu
Při nordic walkingu je důležité obutí. Volte proto nejlépe tenisky či jiné pohodlné uzavřené boty

Chcete zhubnout, dostat se do kondice nebo se třeba jen naučit něco nového? Pak určitě vyzkoušejte nordic walking neboli chůzi s holemi, která je ideálním způsobem, jak si ozvláštnit výlet do přírody. Jaké má tato nenáročná aktivita benefity? Pro koho je vhodná? A na co si dát pozor při výběru holí?

Že je to sport pouze pro seniory? Ale kdeže! Tahle poměrně mladá sportovní disciplína je určena pro každého, kdo má chuť se aktivně hýbat a dělat tak něco pro svoje zdraví a kondici nebo chce shodit pár přebytečných kil. A jako doplňek k tréninku poslouží i výkonnostním sportovcům. Ostatně právě ti nordic walking víceméně náhodou založili. Když totiž běžkařům v roce 1988 ve Finsku chyběl sníh pro jejich závod, vyrazili na trať bez lyží, jen s hůlkami. Od té doby se přínos nordic walkingu stal známým po celém světě a získává si čím dál víc příznivců.

O co jde?

Zjednodušeně je nordic walking styl chůze, při němž se do pohybu dostávají i ruce. Díky tomu zapojujeme i horní polovinu těla a procvičíme až 90 % svalů v těle. Zabrat tak dostanou nejen nohy, ale také záda, ruce a hlubší svalové skupiny, o nichž často nemáme ponětí. Pokud máte správnou techniku, je chůze s hůlkami mnohem účinnější než chůze samotná. V závislosti na terénu jsou přitom jednoduché či náročné obě stejně. Jde o poměrně snadný sport, přesto se v začátcích doporučuje využít služeb instruktora, který poradí s vybavením, vše podrobně vysvětlí a opraví případné chyby.

Čtyři druhy zeleniny, které vám pomůžou zhubnout ještě před létem
Zdraví

Čtyři druhy zeleniny, které vám pomůžou zhubnout ještě před létem

Benefity nordic walkingu

1. Umožňuje aktivně zapojit a posílit 90 % svalů celého těla.

2. Pomáhá ke zlepšení pohyblivosti páteře, vedoucí k uvolnění napětí krčních, ramenních a mezilopatkových svalů.

3. Přispívá ke správnému držení těla.

4. Pomáhá redukovat váhu.

5. Ulevuje problémům se zády.

6. Umožňuje regulovat zátěž horní a dolní poloviny těla.

7. Posiluje srdce, oběhový systém a dýchací ústrojí.

8. Zlepšuje koordinaci pohybů i metabolismus.

9. Díky holím méně zatěžuje klouby a zajišťuje lepší stabilitu.

10. Přináší veselejší náladu.

Pro koho je chůze s holemi obzvlášť vhodná?

S hůlkami by se mohli, nebo spíš měli, skamarádit například lidé s těžším stupněm obezity, také osoby po úrazech, které hledají oporu, anebo jedinci, kteří si na jiný pohyb, než je běžná chůze, aktuálně netroufnou. Hole však mohou mít kromě zdravotního přínosu i přínos kondiční. Chůze s nimi vyrovnává tělesné dysbalance vzniklé přetěžováním těla z jiných sportů a správně nastaveným tréninkem zlepšuje i fyzickou výkonnost.

Sedm střihů na jaro, ve kterých letos nejvíc zabodujete
Krása

Sedm střihů na jaro, ve kterých letos nejvíc zabodujete

Jak vybrat správnou délku holí?

Pro výpočet odpovídající délky použijte vzorec: tělesná výška (cm) x 0,68. V případě, že si chcete pořídit hůlky s pevnou délkou, zaokrouhlete vypočtenou hodnotu nahoru nebo dolů na nejbližších 5 cm. Například osoba s výškou 172 cm by tak použila hole o délce 115 cm (tj. 172 cm x 0,68 = 117 cm, zaokrouhleno dolů na 115 cm). Pokud s holemi máte v plánu běhat, zaokrouhlujte nahoru, případně použijte hole typově nejblíže delší. Naopak jestliže máte problém s krční páteří nebo s ramenem, zaokrouhlujte dolů, popřípadě použijte hole typově nejblíže kratší. Pozornost však věnujte i správnému zakončení hůlek. A rozhodně se nenechte zmást trekovými či turistickými holemi, které jsou zcela jiné! Pamatujte, že bez vhodného vybavení nepřichází ten kýžený efekt.

Zdroj: Resort Valachy, stobklub.cz, xcsport.cz

Pět jednoduchých svačinek na výlety, které vám dodají energii
Recepty

Pět jednoduchých svačinek na výlety, které vám dodají energii

Tagy Finsko Nordic walking sport