Dnešní doba plná moderních technologií a LCD obrazovek a displejů, do nichž koukáme i několik hodin denně, zdravému zraku příliš neprospívá. Pracujeme celé dny počítačích, ťukáme do svých chytrých telefonů a tabletů, a večer ještě navíc zasedneme k televizi, abychom zhlédli zprávy nebo se podívali na svůj oblíbený seriál. Není divu, že nás pak po celém dni oči řežou a pálí. Podle Lucie Valešové, primářky oční kliniky, bohužel žádný zázračný lék proti této únavě očí neexistuje, nejlepší ochranou je však management vlastního času. "Oči při soustředění zapomínají mrkat a osychají. Měli bychom proto na promrkávání myslet a čas od času také oči zavřít a ulevit jim. Dále bychom si měli koupit kapičky, kterým se říká umělé slzy, a několikrát denně si kápnout. Dají se koupit v lékárně bez předpisu. Když totiž oči oschnou, hůře přes oschlou rohovku vidíte a tím víc oči namáháte, což vede k dalším komplikacím. Je to stejné, jak kdybyste se snažili stěračem nasucho setřít špinavé sklo u auta," vysvětluje lékařka.

Čtěte také

O úsměv se musí pečovat

Čtěte také

10 tipů pro zdravé dásně. Věděli jste, že pomůže chleba nebo propolis?

Zkuste zrakový strečink!

Dalším důležitým bodem je takzvané pravidlo 20:20:20. To znamená, že každých 20 minut by se člověk měl zadívat na 20 vteřin na 20 stop čili na 6 metrů. Zkrátka odklonit zrak od počítače někam do dálky, aby se zaostřovací sval uvolnil a nebyl v křeči.

Čtěte také

Olivia Newton John a John Travolta

Čtěte také

Nezapomenutelná Olivia Newton-John. Sandy z Pomády už si s Dannym nezatančí

Vyžeňte děti od počítačů do přírody

Zrakové korekce v dnešní době mnohem častěji než dříve potřebují i děti. Podle Lucie Valešové může být na vině právě přemíra moderních technologií. "Úplně jednoznačně to prokázáno není, ale existují studie, které dokazují narůstající oční vady u dětí, které tráví málo času venku a věnují se především činnostem na blízko. Souvislost s rozvojem krátkozrakosti tam tedy bude," říká.

Čtěte také

Ženský orgasmus

Čtěte také

Nejde vám to na první dobrou? No a co! 15 mýtů a faktů o ženském orgasmu

Brýlemi a kšiltem proti slunečnímu záření

Našim očím však škodí také ultrafialové záření. Sluneční paprsky jsou velmi ostré, proto je nutné oči chránit brýlemi s ochranným filtrem i čepicí s kšiltem. A to nejen v létě, ale i v zimě na horách. Bílé svahy totiž odrážejí až 90 % záření, což představuje extrémní hrozbu pro rohovku. Ta se může poškodit až do stavu sněžné slepoty, což rozhodně není nic příjemného. "UV záření popálí svrchní vrstvu rohovky a tím odhalí celou síť nervových zakončení. To způsobí tak ostrou bolest, že postižený není vůbec schopný otevřít oči. Ve většině případů se rohovka sama obnoví a v rozmezí 24 až 48 hodin odeznívá i bolest a tím se uvolňuje křeč víček. Jedná se ale o velmi bolestivou a stresující záležitost, proto je lepší jí předcházet," varuje oftalmoložka.

Čtěte také

Dívka v běhu

Čtěte také

Hubněte chytře! 5 letních sportů, při kterých spálíte nejvíce kalorií

Správná životospáva dokáže se zrakem divy

Chodíte pozdě spát, anebo se stresujete v práci? Pak se nedivte, že máte oči rudé a napuchlé a vidíte rozmazaně. Když jsme totiž unavení, nevyspalí, vystresovaní a dehydratovaní, máme tak logicky i problémy s očima. Mnoho potíží se však dá odsunout nebo zmírnit správně nastavenou životosprávou, například presbyopie nebo-li stařecká vetchozrakost. Základem je pravidelný spánek, dostatek tekutin a strava bohatá na vitaminy. "Recept je vlastně velmi jednoduchý - nejíst samé cukry, tuky a nepřehánět to s alkoholem. Jen ne každý se jím řídí," dodává primářka Valešová.

Zdroj: vlasta.cz neovize.cz

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Mira Anna Barsa alias Retro Babi: Bába s dobrou náladou je výhra

Čtěte také

Bolestivý sex

Čtěte také

Trápí vás bolestivý sex? Může za něj stres, deprese, menopauza, kojení i léky

Čtěte také

Spoření

Čtěte také

Vyzrajte na zdražování! 20 tipů, jak ušetřit za potraviny