Paleo stravování může mít zcela jistě řadu zdravotních benefitů. Staffan Lindeberg z Lund University s kolegy provedl dvě zajímavé studie. V jedné z nich se zaměřili na diabetiky a prediabetiky se srdečním onemocněním. Jedné skupině „naordinovali“ paleo dietu složenou převážně z libového masa, ryb, ovoce a zeleniny, druhé pak středomořskou dietu, složenou z celozrnných výrobků, nízkotučných mléčných výrobků, zeleniny, ovoce, ryb, oleje a margarínu.

Výsledek? Paleolitická dieta zlepšila glukózovou toleranci více než středomořská strava u jedinců s ischemickou chorobou srdeční. Dalším benefitem bylo i to, že skupina „paleo“ ztratila o 70 procent více tuku než skupina „středomořská“. Jiné výzkumy ovšem odhalují, že pro některé lidi může být paleo dieta spíše nezdravá, zejména pro ty, kteří mají problémy s ledvinami.

Čtěte také

K posilování by měla být vhodná strava

Čtěte také

Přerušovaný půst a silové cvičení v menopauze vám neprospěje. Stravujte se jinak

Nadbytek masa a málo živin

Jak říká nutriční specialistka Hana Pávková Málková, paleo strava má sice řadu výhod (hodně zeleniny, ryb, ořechů, preferování sezónních potravin), ale taky nevýhod, a dokonce i rizik. „Mezi nevýhody patří vylučování mléčných výrobků, luštěnin, některých rostlinných olejů, celozrnných obilovin, často nadbytek masa. A mezi rizika patří zcela určitě nadbytek živočišných bílkovin a nasycených mastných kyselin,“ říká odbornice. Vyloučení určitých skupin potravin může zlepšit na jedné straně některé zdravotní ukazatele, ale může vést také k nedostatku živin.

Paleo dieta omezuje mléčné výrobky, které mají vysoký obsah vápníku a vitamínu D, dvou živin nezbytných pro zdraví kostí. Nedostatek těchto živin může vést k osteoporóze a zlomeninám. Tato dieta také vylučuje luštěniny. Ty jsou ale skvělým zdrojem minerálů, vlákniny a rostlinných bílkovin. Mohou také pomoci snížit hladinu cholesterolu a podpořit pocit sytosti po jídle.

Čtěte také

Přepuštěné máslo ghí

Čtěte také

Ghí jako elixír dlouhověkosti i podpora imunity. Jak si máslo přepustit doma?

Kromě toho, představa, že naši předkové jedli neustále jen „paleo“, je mýtus. Řada antropologických výzkumů zjistila, že interpretace populární stravy založené na tom, jak jedli lidé z paleo éry, jsou dost nepřesné. Co tedy naši předci jedli? „Lidé tehdy jedli potraviny, které měli k dispozici,“ říká Colleen Rauchut Tewksbury z University of Pennsylvania a mluvčí Akademie výživy a dietetiky. Je to proto, že různé skupiny lidí žily v naprosto odlišném klimatu a krajině, takže jedli jednoduše to, na co narazili právě tam, kde se nacházeli.

Naši předci nebyli vybíraví

„Naši předci byli velmi přizpůsobiví. Byli lovci-sběrači ve vysokých zeměpisných šířkách, kteří jedli převážně živočišnou stravu a velmi málo rostlinné, a pak byli lovci-sběrači, kteří žili zcela jinde a jedli převážně rostlinnou stravu a jen minimum živočišné,“ říká Jennie Brand-Miller, profesorka výživy na univerzitě v Sydney. Na základě toho, co už vědci objevili, se zdá, že naši předci nebyli příliš vybíraví jedlíci. Nejspíš jedli i hmyz, neohrnovali nos nad mozky mamutů, jedli škrobové hlízy i ručně zpracovaný oves.

Čtěte také

Ovoce a zelenina jsou plné vitamínů

Čtěte také

Tyto potraviny jezte! Zaženou hlad, mají minimum kalorií a spoustu vitamínů

Jedna věc je ale jistá. Naši předci rozhodně nejedli slaninu ani čokoládu. Tyhle požitky přišly na scénu až mnohem později, přesto jsou někdy doporučovány v literatuře o paleo dietě. Ovšem jak říká Jennie Brand-Miller, je zcela jisté, že naši předci by slaninu a čokoládu jedli také, kdyby dostali příležitost.

Mění se kultura, mění se geny

Myšlenka, že bychom měli jíst tuhle speciální paleo stravu, protože naše geny stále vězí v době kamenné, není přesná. Jak se v průběhu mění kultura, mění se naše geny. Brand-Miller říká, že existuje několik genetických adaptací moderních diet, které to dokazují. Týká se to například mléka a intolerance laktózy. Po většinu historie našeho druhu neexistovala schopnost trávit mléko v dospělosti.

Čtěte také

Francie je zemí dobrého jídla

Čtěte také

Kde ve světě se jí nejzdravěji? Malé porce, pálivá jídla i sklenka vína

Ovšem pak začali lidé domestikovat dobytek a začali se spoléhat na mléčné výrobky jako na zdroj potravy. Postupem času se u těchto lidí vyvinula genetická mutace pro tvorbu laktózy do dospělosti. Ovšem protože mléčné výrobky nebyly tradiční součástí stravy všude, mnoho potomkům tahle genetická mutace dnes chybí. Lidé se navíc liší i tím, jak jsou schopni zpracovávat i jiné potraviny. Například východní Asiaté jsou efektivnější při trávení škrobových potravin, ovoce zase nebylo součástí tradiční arktické stravy. Není tedy divu, že většina lidí s inuitskými předky neumí zpracovávat sacharózu. „Kromě těchto rozdílů jsou lidé obecně dobře přizpůsobeni k tomu, aby snědli téměř vše, co se jim předloží. Což je možná jedno z tajemství úspěchu našeho druhu,“ říká Jennie Brand-Miller.

Měli bychom tedy jíst stravu našich předků – sběračů a lovců? Ne nutně. „Lidé vždy jedli a pravděpodobně budou vždy jíst širokou škálu potravin v závislosti na kultuře a na tom, co je k dispozici,“ říká Melyssa Roy z University of Otago na Novém Zélandu. Chcete-li ale zhubnout, určitě tahle dieta stojí za to. 

Zdroj: Vlasta.czhttps://www.stob.czhttps://www.discovermagazine.com/health/the-paleo-diet-should-modern-humans-eat-the-way-our-ancestors-didhttps://www.theguardian.com/books/2022/jan/03/the-big-idea-should-we-eat-like-our-ancestors 

Čtěte také

Šlechta se ve středověku moc v jídle nehlídala.

Čtěte také

Jídelníček ve středověku. Držely se diety, půsty, ale vzrůstala i obezita

Čtěte také

Hubnutí bez pevného režimu je složité

Čtěte také

Lidé bez pevného denního režimu mají mnohem častěji potíže s váhou

Čtěte také

Biorytmy

Čtěte také

Pozor na spánkový deficit! Biologické hodiny neošálíte a je to krůček k depresím