Odpovídali na tři otázky:

  1. Věnujete pozornost tomu, co jíte, aby vám to „dobře myslelo“?
  2. Které potraviny pro vylepšení paměti a soustředění radíte?
  3. Jaký jednoduchý trik na posílení paměti byste doporučil/a?

Jakub Pok

  • zakladatel Školy paměti Zdroj: Petr Kozlík
  • autor knihy Jak se naučit 100 slovíček za hodinu 
  • autor internetových stránek Trénuj paměť, kde si zdarma můžete vyzkoušet paměťové techniky 
  • za 10 minut zvládne zapamatovat si až 35 telefonních čísel

Čtěte také

Cvičením doma ušetříte

Čtěte také

Domácí trénink může být stejně kvalitní jako ten ve fitku. Víte s čím cvičit?

1. Určitě. Nejen tomu, co jím, ale hlavně kdy a jak. Především si dávám pozor před kurzem nebo firemním školením, kdy je důležité, abych se kvalitně vyspal a byl schopný druhý den osm hodin prezentovat před lidmi. Snažím se hlavně nejíst nic těžkého a poslední jídlo si nedávat pozdě večer. V průběhu kurzu pak účastníkům doporučuji dát si k obědu něco menšího jako například salát a vyhnout se vepřovému s knedlíkem a pivem – to je opravdu zabiják koncentrace.

2. I pro vědce je poměrně komplikované dokázat, které potraviny mají na paměť dobrý vliv. Zmiňuje se často ginkgo biloba nebo třeba ořechy či borůvky. Těžko ale doporučovat konkrétní potraviny. Ukazuje se, že mozku neprospívá přemíra sacharidů a pečiva, a dá se říct, že potraviny doporučované pro zachování tělesného zdraví jsou prospěšné i pro naši paměť. Zdravou stravu je ještě ideální doplnit fyzickou aktivitou, aby měl mozek dostatečný přísun kyslíku. Pohyb se často do souvislosti s pamětí nedává, ale je to možná ještě důležitější aspekt než samotná strava. Podtrhávám tedy rčení „Ve zdravém těle zdravý duch“.

Čtěte také

Psychická odolnost

Čtěte také

Posilte svou psychickou odolnost! Psycholožka radí, jak na to

3. Mozek je tak trochu jako sval – když ho nepoužíváme, zakrní. Doporučil bych občas odložit mobily, tablety a další vymoženosti a spolehnout se na vlastní paměť. Jsem propagátorem technik, díky kterým se dá do paměti uložit naprosto cokoli. Od nákupního seznamu přes čísla, slovíčka, jména – až například po maturitní nebo státnicové otázky. Můžete začít třeba tím, že si místo nákupního seznamu uděláte z jednotlivých položek nákupu krátký příběh. Řekněme, že máte v plánu nakoupit chléb, jablka, vajíčka, mléko a mouku. Postupujete tak, že propojujete jednotlivé položky seznamu mezi sebou pomocí barvitého příběhu: čím více fantazie, absurdity a emocí, tím lépe. Můžete si představit například následující příběh: Držíte v ruce čerstvě upečený, voňavý chléb, který vám vyklouzne z rukou, spadne na zem a roztříští se na spoustu červených jablek, která lákají k nakousnutí. V momentě, kdy se do jednoho chcete zakousnout, se ale změní ve vajíčko, jehož skořápka vám zůstává mezi zuby a žloutek teče po bradě. Jdete do lednice pro mléko, abyste se zbavili skořápek. Napijete se, ale místo mléka se na vás z krabice sype mouka a zasněží vás od hlavy až k patě. Ideální je představovat si v příběhu sami sebe. Tím, že budete jeho součástí, si můžete i vše lépe prožít, zapojit své vlastní smysly, zkušenosti a představy.

Čtěte také

Naše babičky nežily v luxusu

Čtěte také

Našim babičkám stačilo málo. Potřebujeme luxus a topit ve všech místnostech?

MUDr. Michaela Karsten

  • autorka, lektorka a speaker vzdělávacího projektu Brillant brain   Zdroj: Brillant brain
  • autorka knihy Úspěšná paměť 
  • trojnásobná mistryně světa v paměťových schopnostech, dokáže si zapamatovat za půl hodiny 1620 binárních čísel a za 99 sekund pořadí 52 kanastových karet

1. Ano. Strava je jeden z hlavních pilířů „paláce skvělé paměti“ a kvalitních myšlenkových procesů. Je to energie pro veškeré buňky v těle, tedy i ty nervové. Kdo dbá na správnou výživu, má větší pravděpodobnost, že se bude až do vysokého věku radovat z kvalitní paměti a schopnosti velmi dobře se soustředit na vykonávanou činnost. Strava má vliv i na naše emocionální rozpoložení. Některé látky dokážou navodit pozitivní náladu, pocit vyrovnanosti, a tím více otvírají naši mysl, která je tak lépe připravena učit se a pozitivně komunikovat.

2. Každý člověk je jedinečná osobnost, která může na různé potraviny reagovat odlišně. Z tohoto důvodu je při stavbě jídelníčku třeba individuální přístup. Vyzkoušela jsem různé kuchyně, ale nejlepšího efektu na myšlenkové procesy, paměť a koncentraci jsem dosáhla středomořskou stravou. Je čerstvá a pestrá, s dostatečným přísunem vitaminů (pro myšlenkové procesy a paměť jsou to především vitaminy B a C). Doporučuji každou neděli si připravit jídelní plán na celý týden. Dosáhnete tak kontroly nad pestrostí stravy, šetříte čas a peníze. V průběhu dne rozložte příjem stravy do více porcí. Zajistíte tak konstantní hladinu cukru v krvi a tím vyrovnaný přísun energie do mozku. Ve stravě upřednostňujte rostlinné proteiny – čočku, fazole, hrách, rýži, sóju. Omezte cukry, eventuálně zkuste sladit například datlovým nebo javorovým sirupem (třeba u přípravy snídaně s jemně namletými ovesnými vločkami a borůvkami, malinami či jahodami a oříšky). Dvakrát až třikrát týdně by měla být v jídelníčku ryba (zdroj mastných kyselin omega-3 – například divoký losos, makrela). Maso doporučuji jednou dvakrát týdně. Jako sportovec (sport je další základní sloupec dobré paměti), který si chce také udržet svoji váhu, upřednostňuji krůtí a kuřecí. Sportovci by měli myslet i na dostatečný přísun hořčíku (mandle, ořechy, datle, losos, banány). Moje nejoblíbenější jídlo, velice výživově hodnotné a skvělé pro mozek, je avokádo s kreveta mi a pomerančem.

Čtěte také

Skrytý cukr

Čtěte také

Pozor na skrytý cukr v potravinách. Kromě obezity rozjíždí i vážná onemocnění

Čtěte také

Fixy se dají snadno odstranit

Čtěte také

Čmárance od voskovek a fixů nebo žvýkačka na oblečení? Zmizík máte v kuchyni

3. Asi ten nejjednodušší, ale zároveň nejnáročnější: naučte se znovu odpočívat. Unavené tělo a mysl si nic nepamatují a nedokážou se soustředit. To vede ke frustraci a špatné náladě, která pak opět negativně ovlivňuje myšlení. Dbejte na spánkovou hygienu a regeneraci. I svaly, které trénujete pro lepší výkon, se nejdříve napínají, ale pak musejí také relaxovat.

Marek Sýkora

  • zakladatel Paměťové školy, s.r.o.  Zdroj: Paměťová škola
  • autor knihy lepší paměť snadno a rychle 
  • držitel českého rekordu v disciplíně zamíchaného balíčku hracích karet: dokáže si ho zapamatovat za 63 sekund

1. Určitě ano. Nechci říkat, že „jste to, co jíte“, protože to lidé zprofanovali, ale pro mozek to prostě platí. Pokud často chodíte jako tělo bez duše a nedokážete se na nic soustředit či motivovat, je to obvykle kvůli špatnému jídlu.

2. Mozek pro svůj rozvoj asi nejvíce potřebuje zdravé tuky. Semínka, oříšky, ryby. Na svých školeních vždy říkám: „Vytvořte si zvyk, že pondělí je váš avokádový den!“ Pravidelné zařazování zdravých tuků je důležité hlavně s přibývajícím věkem.

3. Používejte mozek, a on bude fungovat! Co používáte, o to nepřijdete. To platí pro svaly, cizí jazyky i paměťové schopnosti. Čím častěji budete mozek namáhat něčím novým, tím lépe bude pracovat. Udržujte svůj mozek ve střehu nejen tradiční křížovkou nebo sudoku, ale dostaňte jej mimo komfortní zónu – klidně jen tím, že si týden budete čistit zuby druhou rukou. Dnes si to schválně zkuste.

ZDROJ: časopis Vlasta, www.pametovaskola.czwww.trenujpamet.czwww.brillantbrain.comwww.skolapameti.cz

Čtěte také

Štefan Margita a Hana Zagorová

Čtěte také

Štefan Margita: Vztah je vždycky dílo, a to dílo společné

Čtěte také

Chyby v jídelníčku

Čtěte také

Chybí vám energie? Na salátech nepřežijete! Můžou za to tyhle chyby v jídelníčku

Čtěte také

Lvi, pozor na finance

Čtěte také

Horoskop na tento týden: Býci, udělejte si čas na rodinu, Lvi, pozor na peníze