Buďte hodní na někoho, kdo se v tom plácá

Kolegyně vám totálně rozhodila tabulku s rozpočtem, dcera se učí vařit a demoluje přitom kuchyň, řidič před vámi očividně vyhrál auto v loterii a nikdo mu neřekl, kde je blinkr… na chudáky, kteří se v něčem topí, narazíte denně několikrát. A zachovat se k nim mile je velmi efektivní způsob, jak si vylepšit náladu. Jak na sebe být pyšný a pocítit radost. A přitom to není první věc, která by vás napadla, když je vám mizerně.

Proč to funguje, vysvětluje ve svém článku na webu Psychology Today doktorka Alice Boyes: „Občas to vypadá, jako když moderní svět oceňuje jenom šampiony a supervýkonné manažery. Když budete laskaví a trpěliví k někomu, komu něco nejde, ukážete i sobě, že svět není tak brutální místo. Třeba tím vyvoláte podobně příjemnou reakci, třeba ne, ale úleva je jistá.“

Čtěte také

Jak zvládnout akutní krizi?

Čtěte také

Emocionální lékárnička nejen při rozvodu: Jak rychle pomoci tělu, duši i srdci

Buďte přátelští k někomu, koho vůbec neznáte

Z podobné oblasti je i druhá rada. Dám příklad – pochválíte pokladní v supermarketu, jak bleskově markuje, oceníte trpělivost družinářky s kotlem ječících opic, rovněž známým jako družina druhého stupně základní školy, nebo se dáte do řeči s kolegou pejskařem v parku a poprosíte ho o vysvětlení triku, jakým dosáhl, že jeho pes na rozdíl od toho vašeho poslouchá a neskáče kolemjdoucím až na hlavu. Uděláte někomu radost a sobě dáte injekci dobré nálady.

Čtěte také

Jak neopakovat stále stejné chyby?

Čtěte také

Proč opakujeme ve vztazích stále ty samé chyby a jak se tomu vyhnout

Zeptejte se sami sebe: Co teď můžu ovlivnit já?

Blbá nálada nás dost často ovládá ve chvílích, kdy máme pocit, že nás život táhne někam, kam se nám nechce, nebo někudy, kde se nám to nelíbí. Události nás zavalily a my nevíme jak dál. Možná nemáte pod kontrolou všechno, ale určitě je pár praktických záležitostí, které zvládnete. Nemůžete si být jistí, že to dobře dopadne nebo to půjde jako po másle, ale můžete být aktivní a jít dobrému konci naproti. Třeba si vyjednat splátkový kalendář, vytřídit staré oblečení, zorganizovat domácí lékárničku… není malých kroků.

Čtěte také

A žili šťastně... stejně jako jejich rodiče

Čtěte také

Jak vztah našich rodičů ovlivnil ty naše? Co vás odradilo a co jste se naučili?

Buď se do toho vrhněte, nebo se na to vykašlete

Nemusíme na sebe být pořád tak nároční, protože když si nepovolíme chybovat, jsme sami pod svým tlakem a špatná nálada bují jako hromada prádla na žehlení. Chcete příklad? Dovezete si po víkendu z chalupy košík jablek a těšíte se, jak si uděláte štrúdl. Z těšení se stane povinnost a od úterka vám sedí za krkem špatné svědomí. Do pečení se vám nechce, ale připadáte si jako špatná matka, žena, lidská bytost (ano, to blbá nálada umí). Doporučení? Buď to udělejte hned, nebo ty jablka rozdejte a snězte ke svačině.

Čtěte také

Záchvat paniky! Jaká je první pomoc?

Čtěte také

Panická ataka: Co dělat, když se mozek strachy splaší? Na vině je stres!

Řeknete někomu, čím vám pomohl

Buďte konkrétní, protože hodně lidí si nevěří a svoje dobré znalosti nebo dovednosti berou za samozřejmé. Pochvalte své dítě, jak krásně fotí pro svůj Instagram, řekněte kolegovi z IT, že bez něj už byste zoufalstvím vyhodila tiskárnu z okna, přiznejte se manželovi, že nebýt jeho, už byste dávno sekla s běháním. Kromě toho, že uděláte lidem kolem sebe radost, vám to pomůže si uvědomit, jakou máte hezkou podpůrnou síť odborníků.

Zdroj: https://www.psychologytoday.com/us/blog/in-practice/202110/5-simple-ways-start-feeling-better

Čtěte také

Jaká je vaše pracovní morálka

Čtěte také

Prokrastinace: Proč odkládáte úkoly? Bojíte se, nudíte se nebo se litujete?