Čím více průmyslově zpracovaných potravin a polotovarů jíme, tím více můžeme mít zdravotních potíží a problémů s váhou. Takhle jednoduché to je. Jak ukázal velký zámořský výzkum, který letos v říjnu vyšel v časopise The American Journal of Clinical Nutrition, v USA za posledních dvacet let příjem těchto jídel výrazně stoupl – více ZDE.

Studie ukazuje, jak kvůli tomu stoupá příjem složek jídla, jako je nadměrné množství tuků, ztužených tuků, škrobu, přidaných cukrů a soli. 

Spojené státy jsou ve spotřebě ultra průmyslově zpracovaných potravin zřejmě na špičce, ale podle odborníků jde o problém, s nímž se potýkají všechny vyspělé země. Svým dílem k němu přispěla i koronavirová omezení, kdy se lidé více stravují doma, ale nemají čas vařit, a proto kupují právě polotovary. 

Čtěte také

Džíny s vyšším pasem

Čtěte také

Zapomeňte na bokovky. Šik jsou kalhoty s vysokým pasem a top dovnitř!

Denně o oběd více

„Je to znepokojivé, protože konzumace průmyslově zpracovaných potravin jasně souvisí se špatnou kvalitou stravy a vyšším rizikem rozvoje hned několika chronických onemocnění,“ nechala se slyšet Filippa Juul, odborná asistentka a jedna z autorek studie, která působí na NYU School of Public Health v New Yorku.

Studie, kterou v roce 2019 provedli výzkumníci z amerického National Institutes of Health, ukázala, že lidé, kteří dávají ve stravě přednost průmyslově zpracovaným potravinám, průměrně za den zkonzumují o dva tisíce kilojoulů víc než ti, kteří konzumují jídlo v co nejméně upravené podobě. Rozdíl odpovídá jedné porci méně vydatného oběda. 

Jak je to možné? Výrobky jsou přímo vyrobeny tak, aby nám chutnaly, povzbuzovaly nás, abychom je jedli dál – copak vy dokážete odolat rozbaleným křupkám? A vzpomeňte si na chuť hotových lasagní z chladicího pultu. Je trochu chemická, ale zároveň dost podmanivá. A že je porce větší, než byste si jinak nandali? Stejně je spíše sníte. 

Čtěte také

Proč není dieta podle Mačingové zdravá?

Čtěte také

Dieta podle Mačingové má jedinou výhodu! Naučí vás přemýšlet nad tím, co jíte

Přitom těmto jídlům naopak chybí různé důležité živiny, bývá v nich například málo bílkovin, takže vám po nich paradoxně zase vyhládne bez ohledu na to, že jste se jimi přejedli. Navíc je prokázáno, že tato jídla přispívají k ukládání nebezpečného tuku mezi orgány, který už přímo souvisí s rozvojem nemocí srdce, cév či diabetu. 

Pozor na ochucení

Mezi obzvláště nevhodné potraviny patří právě různá hotová jídla, ať už z mrazáku, nebo jen v balení, které má uchovat delší dobu jeho čerstvost. Takže třeba pizza, hotové porce těstovin a jiných obědů či večeří, polévky v konzervě, hotové omáčky ve sklenici, různé pomazánky s dlouhodobou trvanlivostí, samozřejmě uzeniny v mnoha podobách, bagety, které vydrží týden, než se zkazí, a podobně. 

Zároveň také různé více či méně sladké nápoje, které obsahují barviva a další chemické přísady, stejně jako třeba snídaňové cereálie, chipsy nebo všelijaké sladké tyčinky. Ve srovnání s nimi je domácí bábovka určitě lepší volbou. Někdy záleží na detailech – stačí se podívat třeba na mleté maso. Je rozhodně lepší koupit jen ono, nikoli výrobek už ochucený a osolený. 

Pomiňme teď potraviny obsahující něco škodlivého, odporujícího normám, to je samostatná kategorie. Mluvíme o jídlech, která splňují všechny předpisy, ale když je jíme moc často, škodí nám. Přibíráme po nich, hrozí nám rozvoj obezity a srdečních chorob. Podle oborníků se to týká i potravin, které sice nejsou tak nebezpečné jako výše jmenované, ale i u nich platí, že všeho moc škodí – například sýry kvůli obsažené soli, konzervované ryby či třeba plechovky fazolí. 

Čtěte také

Jak na štíhlý pas?

Čtěte také

Hubnutí břicha může zabrat v každém věku, ale nesmíte dělat tyhle chyby