„Zkoušela jsem méně jíst večer, pak zase ráno, ale skutečně hubnout jsem začala, až když jsem se naučila jíst pravidelně a kromě hlavních jídel i svačit,“ popisuje svou zkušenost sedmačtyřicetiletá Marcela. Samozřejmě, hlídala si, aby jídlo bylo dietní, a odnaučila se mlsat u večerní knížky. Ale jinak dle svých slov netrpěla ničím, kromě lehkého pocitu hladu v prvních týdnech. Tvrdí, že se jí tenhle postup osvědčil daleko více, než když si dala poslední jídlo v pět odpoledne – sice něco shodila, ale bylo to pro ni dost utrpení, protože ji večer trápil hlad. 

V praxi to vypadalo tak, že ve čtyři v půl páté dorazila z práce – učí v soukromé mateřské školce – a už si chystala svou lehkou večeři. Docela nad výběrem jídla přemýšlela, ale na druhou stranu se nechtěla přejídat, takže extra vydatné jídlo to nebylo. Spát přitom chodí nejdříve v deset, takže nejméně několik hodin měla hlad. 

Čtěte také

Akupunktura může ovlivnit třeba chuť k jídlu

Čtěte také

Jehly na hubnutí: Jak akupunktura může snížit váhu a chuť k jídlu

Večeře v sedm? Klidně

„To je samozřejmě špatně. Tak jako platí, že by člověk neměl jíst chvíli před spaním, tak dobrý není ani druhý extrém,“ vysvětluje Iva Málková, zakladatelka společnosti STOB, která je známá například pořádáním kurzů hubnutí pro ženy i pro muže. Ideální podle ní je, aby si člověk poslední jídlo dal dvě až tři hodiny před tím, než půjde spát. Takže pokud někdo uléhá do postele v deset, klidně může večeřet v sedm. 

Pochopitelně za předpokladu, že si jídlo během dne rozloží správně a že večeře nebude tou největší porcí, kterou si dopřeje. Někomu vyhovují tři jídla denně, někdo jich má raději pět včetně svačin. Je dobré udělat to tak, abyste více jídla, potažmo energie přijali v první půlce dne. Tedy raději nešizenou snídani, přiměřený oběd a menší večeři než naopak.

Pokud jde o to, aby si člověk dal poslední jídlo v pět, to by se dalo doporučit leda člověku, který by chodil spát mezi sedmou a osmou hodinou.

Čtěte také

Bílkoviny držte oddělené od sacharidů

Čtěte také

Kdysi tak populární dělená strava má své výhody, navíc zlepší vyprazdňování

Co když vás trápí večerní hlad?

Pokud dodržujete doporučení dvou až tří hodin před spaním, ale pak bojujete s hladem, zkuste na jeho zahnání zeleninu, případně třeba méně tučný malý bílý jogurt. Nikoli ovoce, nikoli namazané pečivo. 

Bohužel, plná lednička láká a člověk už má většinou klid a čas se do něčeho k jídlu dát. Jestliže je večerní hlad vaším setrvalým problémem, připravte se na takovou situaci předem a mějte v ledničce nebo ve spíži jídlo, které vás zachrání. 

Hlad zažeňte plátkem pomalu kousané šunky, kouskem nízkotučného tvrdého sýra, případně vařeným vejcem (ideálně jen bílkem, má totiž méně energie). Důležité jsou zkrátka bílkoviny, neobsahují moc energie, přitom zasytí.

Čtěte také

Zkuste střídat časové úseky, kdy jíte s těmi, kdy hladovíte

Čtěte také

Přerušovaný půst: Móda, nebo něco, co prostě musíte zkusit, abyste zhubli

Pro pocit, že něco jíte, se hodí i zelenina nakrájená na malé kousky. Tak ostatně můžete zahánět hlad i během dne. Ale ovoce si večer nedávejte, je hodně sladké, což na noc nepotřebujete. Navíc vám po něm zase brzy vyhládne. I přes den si na hlad mezi jídly dávejte spíše zeleninu než ovoce. 

Nesnažte se večerní hlad za každou cenu překonat, je to kontraproduktivní. Hlad by vás pak totiž mohl budit, takže byste ráno byli nevyspalí a o to více by hrozilo, že se budete přejídat, protože tělo v takovém případě volá po sladkých a tučných jídlech. Dlouhé hladovění s sebou nese i pokles hladiny cukru v krvi, na což je část lidí hodně citlivá. Může jim z toho být nevolno, motat se jim hlava a mohou mít pocit na zvracení.  

Čtěte také

Nevymlouvejte se na štítnou žlázu, obvykle je problém jinde

Čtěte také

Za obezitu štítná žláza většinou nemůže. Příčina je jinde