Podzim hraje všemi barvami

Proč milovat podzim a jak zatočit se splínem z konce léta? plánujte si zážitky

I když léto končí oficiálně až třetí týden v září, cítíme to všichni: skončí srpen a je vymalováno. Nejde jen o to, že se nám z prázdnin nechce zpátky do práce, dny se krátí a k ránu už je chladno. Splín z konce léta zažívají i lidé, kteří mají podzim rádi. Jen nás každý další podzim tak nějak víc ukrajuje. A čím jsme starší, tím intenzivněji si to uvědomujeme.

A tak se touláš trávou spálenou, nevíš, jak rozloučit se s létem, díváš se na krajinu vzdálenou, kterés dal celý život svůj.“ To zpívají bratři Ryvolové o konci léta. Dřív to byla jen táboráková odrhovačka, dneska brečím, kdykoli někdo zahraje první akordy klidně už v červnu, sotva rozbijeme poprvé stany. Od jara počítám vůně. Když odkvetou šeříky a akáty, zbývá jasmín a jdeme do finále. Dokud sbíráme jahody a třešně, je to ještě docela fajn, ale jak se objeví lesní maliny a spěje to k ostružinám, cítím smutek. Na konci července se v polích objevily první balíky slámy a s nimi i strniště. To je zásek do živého. Co si mám počít? Jestli jste na tom stejně jako my v redakci, možná vám pomůže naše desatero.

1. Plánujte letně i v zimě

„Mluvte o něm a nebojujte proti němu. Smutek z konce léta cítí lidé všude na světě, důležité je to téma otevřít,“ učí specialista na behaviorální terapii a blogger, který popularizuje psychické zdraví, Michael Messina. No vážně – už jste o svém pozdně letním splínu s někým mluvili? Mně to vždycky přišlo příliš malicherné! Člověk se může trápit nemocemi, zpackanými vztahy nebo objektivně zoufalými válečnými uprchlíky, ale trápit se tím, že se střídají roční období, protože se zeměkoule točí? Ale když o tom bude mluvit, radí Messina, můžeme nejenom sdílet svoje pocity, ale vymyslet, jak si aspoň trochu ulevit. „Smutek z konce léta má mnoho různých příčin, často působí společně, ale jednou z nich je i to, že během dovolené a prázdnin zažíváme spoustu báječných věcí, jezdíme na výlety, vědomě si ordinujeme zážitky. Pokud budeme mluvit o tom, že jsme smutní, že o tohle se začátkem podzimu přicházíme, bude snazší si naplánovat výlety na prodloužené podzimní nebo zimní víkendy nebo navštívit přátele z prázdnin,“ dodává Messina.

Čtěte také

Jak udržet dítě v čistotě

Čtěte také

Nebuďte otrokem úklidu. Jak udržet dítě v čistotě a zároveň budovat imunitu?

Čtěte také

Helena Vondráčková

Čtěte také

Helena Vondráčková: Šaty od maminky, kritika od nejbližších a kniha

2. Cpěte se déčkem a jděte ven

Jak se postupně zkracují dny a přibývá tmy, ubývá v našem těle i vitaminu D. Jeho nedostatek souvisí s vyplavováním stresových hormonů, jsme skleslejší a máme sklon k trudnomyslnosti. Choďte ven. Ne že byste se měli opékat na slunci, ale pohyb venku pomáhá déčko doplnit. A klidně sáhněte i po vitaminu D v tabletkách nebo kapkách, většina české populace má déčka málo i v létě.

3. Vyřaďte všechny stresory

Možná vás netrápí jen to, že končí dovolená, ale i to, že se máte vrátit zpátky do práce, kterou úplně nemilujete, nebo k rutině, která vás za pár dní zavalí. Ale odpočatí po prázdninách a s odstupem od pracovního stereotypu máte největší šanci to změnit! Co přesně si chcete ponechat a čeho se chcete zbavit? Klidně si sepište plány. A vyčistěte si diář. Možná jste před dovolenou hrnuli úkoly jeden za druhým a ty, které jste nestihli, jste naskládali všechny na první zářijový týden. Vítejte v klubu. Já to jdu proškrtat! „Máte možnost pracovat občasně na home office? Zpočátku ho využívejte, co to jde, a docházejte do kanceláře obden a pomalu přidávejte. Vím, že v září chtějí všichni všechno, kampaně se spouštějí a na Vánocích se musí především vydělat. Zkuste však na tohle na chvíli zapomenout a především na začátku pracovat opravdu pouze osm hodin a po práci si dejte čas na oblíbené aktivity,“ radí Anna Fenclová, která zabývá meditacemi a zpomalením. Září je malý leden – využijte ho a změňte nastavení.

Čtěte také

Hana Zagorová a Štefan Margita

Čtěte také

Příběh lásky Margity a Zagorové: První seznámení a proč neměli děti

4. Zkuste zpomalit čas

Čím jsme starší, tím rychleji ubíhá čas. Objektivně. Je pro to několik biochemických vysvětlení. To nejjednodušší zní: „Určitý časový úsek vnímáme jako podíl času, který už jsme prožili. Pro dvouleté dítě je rok polovina jeho života, což je opravdu obrovsky dlouhá doba, kterou si musí počkat na svoje další narozeniny. Pro desetiletého je rok pouhých deset procent jeho života (což dělá čekání o něco snesitelnější) a pro dvacetiletého je to už jen pět procent. Na logaritmické stupnici by tak dvacetiletý musel čekat do svých třicátých narozenin, aby zažil stejný běh času jako dvouletý, který čeká na svoje třetí narozeniny. Z tohoto úhlu pohledu už není tak překvapující, že čím jsme starší, tím rychleji nám čas běží. Doba pěti let, kterou jste zažili ve věku od pěti do deseti let, vám bude připadat stejně dlouhá jako doba od vašich čtyřicetin do osmdesátin,“ vysvětluje Jo Adetunji z magazínu The Conversation UK. Když teď víme, proč nám v šesti letech připadaly prázdniny nekonečné a proč letos zas tak utekly, sotva jsme si stačili smočit palec v moři, přichází ta složitější věc: něco s tím udělat. Jak zpomalit čas? Vědomě prožívat všechno, co přináší. Každý moment. I ten, který zrovna není dovolenkový. Vytvořte si bucket list s přáními a sny, které si chcete plnit. A mezi ty velké a dlouhodobé vepište i ty malé krátkodobé. Vyvěste ho na zrcadlo nebo na lednici. A denně si něco splňte. Mně stačí ke štěstí i hodinová vyjížďka na koloběžce – a k té nutně nepotřebuji dovolenou.

5. Proč milovat podzim

Není nutné vázat životní radost jen k létu. I na podzim se dá dělat spousta báječných věcí:

brouzdat se v listí, sbírat kaštany, péct štrúdl, louskat čerstvé ořechy, čekat na trnky, pálit slivovici, zavařovat dýně, sušit křížaly, vyrobit pracharandu z hrušek, za deště si zalézt s knížkou nebo jít skákat do kaluží. Už jste si koupili barevné holiny?! Odborně se tomu říká přerámování. „Místo toho, abyste se trápili koncem léta, radujte se z podzimu,“ radí úplně jednoduše psychiatrička Samantha Boardman.

Čtěte také

Hormonální rovnováha

Čtěte také

Stres, únava a špatná nálada? 4 způsoby, jak docílit hormonální rovnováhy

6. Těšte se na seriály

Možná to ve srovnání se surfováním na vlnách oceánu, které jste bezpochyby o dovolené zažili, vypadá jako slabá útěcha, ale surfovat se dá i na vlnách internetu a mnoho televizních stanic nebo seriálových kanálů nasazuje nové série nebo zbrusu nové seriály právě v září.

7. Zajděte si do divadla

Já vlastně miluju podzim, teď jsem si vzpomněla! Protože v Brně se vždycky se začátkem nové divadelní sezony koná festival Polárkový dort. Polárka je divadlo pro děti s přesahem k náctiletým a ještě jsem tam neviděla špatné představení. Už když na konci června zavírali sezonu, loučili jsme se za zvuků jejich divadelní kapely Polaris se spřátelenými rodiči a dětmi: „Uvidíme se po prázdninách na koncertě Polarisu na Polárkovém dortě.“ K tomu si přihodím i dospělé divadelní premiéry – a podzimní splín může jít k šípku!

Čtěte také

Indická astrologie

Čtěte také

Znamení podle indické astrologie. Zjistěte, jak moc na vás charakteristika sedí!

8. Sbírejte plody a houby

Jo, ty šípky! A houby! Babička vždycky nakládala octové hříbky a sušila suchohřiby. Vzpomínám na to pokaždé, když se v srpnu páří z lesa a já mám mokré nohy. Chůze po lese (ať už s houbami, nebo bez) je terapeutická v každém ročním období.

9. Nastavte čas prázdnin

Pokud nemáte školou povinné děti, naplánujte si dovolenou na první zářijový týden nebo spojte konec srpna a začátek září do delší dovolené. Zatímco ti, kteří vyrazili už v červenci, jsou smutní, že mají dovolenou za sebou, vy se pořád máte na co těšit. U moře je v září mnohem volněji než přes léto a i české hory jsou prázdnější a levnější s koncem prázdnin. Jedna z možná největších životních satisfakcí je nastavit si na první zářijový týden automatickou odpověď v e-mailu: „Jsem na dovolené.“

10. Těšte se na Vánoce!

A klidně už můžete začít nakupovat dárky...

ZDROJ: časopis Vlasta, Circlle.cz 

Čtěte také

Diane Keaton

Čtěte také

Klobouk, široký pásek, bagančata a kalhotový kostým. To je typická Diane Keaton!

Čtěte také

Posilování

Čtěte také

Cvičit 30 minut denně a hubnout? Rady, jak vytěžit z krátkého tréninku maximum

Čtěte také

Štefan Margita a Hana Zagorová

Čtěte také

Štefan Margita: Potřebuju ráno vstát a vidět slunce, cítit teplo

Někdy se kůže zpátky nezmenší.

Zhubla jsem a mám volnou kůži na břiše. co s tím? nemusíte hned na plastiku

Příběhy lidí, kteří zhubli desítky kil, tohle většinou nezmiňují. Ale mnoha z nim po shození přebytečných kil zbyla volná kůže na břiše nebo třeba na pažích. Něco jde ovlivnit cvičením, ale většinou to nestačí.

Zatímco nižší váha člověku sebevědomí většinou zvedne, ochablá a povislá kůže na místě bývalých tukových zásob ho dokáže zase srazit. Naštěstí existuje několik způsobů, jak to zlepšit.

Nejdříve je možná dobré uvědomit si, co se to vlastně s kůží, která je největším orgánem lidského těla, dělo a děje. Její horní vrstvy tvoří mimo jiné bílkoviny, včetně kolagenu a elastinu, které zajišťují její pevnost a pružnost. Kůže se i díky tomu dokáže hodně roztáhnout například v těhotenství, jelikož ale netrvá tak dlouho, umí se pak zase vrátit do původních rozměrů.

Opalování, kouření a geny mohou situaci zhoršit

Bohužel, pokud je někdo obézní dlouhé roky, kolagenová a elastinová vlákna se poškodí a ztrácejí svou schopnost se zase smrštit zpět. Zdá se také, že s věkem klesá schopnost tvořit kolagen, platí to například i pro lidi, kteří zhubli díky operaci – více tato studie. Produkci kolagenu a elastinu snižuje také nadměrné opalování či kouření.

Čtěte také

Jak udržet dítě v čistotě

Čtěte také

Nebuďte otrokem úklidu. Jak udržet dítě v čistotě a zároveň budovat imunitu?

Platí přitom, že čím déle měl člověk mnoho kil navíc, tím spíše bude mít problém s vytahanou kůží, stejně jako tento problém bude tím větší, čím větší nadváha či obezita byla. Situace se zhoršuje i s věkem a jistou roli hrají i geny, někdo má kůži pružnější a někdo bohužel méně – pak může mít potíže, i když zhubnul relativně málo. Také pomalá ztráta hmotnosti může zabránit vzniku povislé pokožky, protože dává kůži více času, aby získala pružnost a regenerovala se. Rychlá ztráta hmotnosti pak může samozřejmě způsobit onu povislou pokožku. Hubněte proto nejvýše čtyři kila měsíčně.

Chce to svaly

Přebytečná kůže může být nepříjemná, lidé mohou mít kožní problémy a jejich vzhled je paradoxně může odrazovat například od toho, aby cvičili, ačkoli zhubli. Přitom je to právě cvičení, které může jejich vzhled dále zlepšit – smysl má v tomto ohledu zejména posilování, protože budování svalové hmoty může zlepšit i stav kůže.

Čtěte také

Sprchováním ušetříte za vodu

Čtěte také

Jak ušetřit za vodu. Poplatky zvyšují maličkosti, ale i špatné vybavení doma

Můžete zkusit užívat také kolagen, respektive jeho hydrolyzát, jeho efekt v tomto směru dokládá například tato studie – podle autorů se u sledovaných lidí po třech měsících zlepšila pružnost pokožky.

Zaměřte se na to, abyste měli dostatečný příjem bílkovin, vitamínu C, omega-3 mastných kyselin a abyste dostatečně pili.

Má smysl používat zpevňovací krémy, z nichž mnohé rovněž obsahují kolagen a elastin? Bohužel, moc ne – mohou sice na chvíli zpevnit vrchní vrstvy pokožky, ale nepůsobí do hloubky, to dokáže jen kolagen užívaný vnitřně. A i to platí jen pro lidi s mírně nebo středně povislou kůží.

Když je potřeba obrátit se na lékaře

Operační zákrok je nejúčinnějším způsobem boje s povislou kůží u hubnutí, chirurg při něm pomocí většího řezu odstraní přebytečnou kůži a tuk a poté ránu sešije, což může vyžadovat až několikatýdenní hojení. Je třeba také počítat s tím, že člověku zůstanou jizvy. U lidí s větším množstvím povislé kůže to bývá jediné účinné řešení.

Čtěte také

Hormonální rovnováha

Čtěte také

Stres, únava a špatná nálada? 4 způsoby, jak docílit hormonální rovnováhy

V úvahu připadá například abdominoplastika neboli plastika břicha, případně zákroky odstraňující kůži z hýždí, boků a stehen, případně z oblasti prsou, zad a rukou. Je třeba počítat s tím, že tyto zákroky zdravotní pojišťovny nehradí a obvykle vyjdou na desítky tisíc korun.

Kliniky plastické chirurgie nabízejí i některé další méně invazivní zákroky, například ošetření problematických míst infračerveným světlem nebo ultrazvukem, ale jejích výsledky jsou sporné. Například studie, která se zaměřila na hodnocení výsledků ultrazvukového ošetření, neprokázala zlepšení objemu volné kůže, pacienti nicméně hlásili, že je přestaly trápit bolesti. Více o studii ZDE.

 

ZDROJ: https://www.healthline.com/nutrition/loose-skin-after-weight-loss

Čtěte také

Posilování

Čtěte také

Cvičit 30 minut denně a hubnout? Rady, jak vytěžit z krátkého tréninku maximum

Čtěte také

Přílohy v dietě nejsou zlo

Čtěte také

Přílohy ano, nebo ne? Opravdu jsou zlo? Kolik a čeho jíst, když chcete zhubnout

Čtěte také

Vzorový jídelníček k redukci váhy

Čtěte také

Vzorový jídelníček! Takhle jezte celý týden a naučíte se hubnout