1. Konzervované a průmyslově zpracované potraviny

Viníkem je zejména množství soli, potažmo sodíku, jehož nadmíra je spojena s dlouhodobými poruchami nálady. K tomu přispívá i vysoký obsah rafinovaných cukrů, nasycených tuků a konzervačních látek. Navíc slané polotovary s různými příchutěmi nás podvědomě nutí, abychom jich snědli více, nemluvě o tom, že podle studií rovněž přispívají ke zvýšenému ukládání tuků v oblasti břicha. Více například ZDE.

2. Sušenky, muffiny a koláče

Pečivo, jako jsou průmyslově vyráběné sušenky, muffiny, dorty nebo koláče, obsahuje množství rafinovaných cukrů a často různé nevhodné oleje, takže se po jejich konzumaci budete cítit poněkud depresivně, těžce a letargicky. 

3. Potravinářská barviva

„Některá synteticky vyráběná barviva (např. E102, E110, E120) mohou mít negativní vliv na naši náladu, vyvolávat alergické a astmatické reakce a přispívat k hyperaktivitě dětí. Čtěte proto pozorně etikety a složení potravin. Pokud si chcete své jídlo zpestřit a obarvit, je rozhodně vhodnější používat přírodní barviva. Doma si můžete potraviny obarvit šťávou z řepy, kurkumou, zeleným ječmenem nebo kakaem,“ uvádí odborníci z iniciativy Vím, co jim na svém webu. Podobně negativně podle nich mohou působit umělá sladidla. 

Čtěte také

Nordic walkig si užívají všechny věkové kategorie

Čtěte také

Chůze s holemi: 10 benefitů, díky kterým si nordic walking zamilujete!

4. Cukr

Jednoduché cukry způsobují výkyvy hladiny cukru, což může vést ke špatné náladě, nervozitě, neklidu a potížím se soustředěním. Cukr se přitom běžně nachází i v potravinách, které na první pohled nepovažujete za sladké, natož za sladkosti, třeba v polotovarech nebo uzeninách. Přitom například kvalitní hořká čokoláda dokáže člověka povzbudit, zlepšit náladu díky aminokyselině tryptofan, která je obsažena v kakaových bobech.

5. Glutaman sodný

Pomáhá prodloužit trvanlivost výrobků, a navíc jim dává nezaměnitelnou chuť, přitom by mnohdy stačilo použít jiné přírodní koření nebo bylinky. Glutaman sodný zdaleka nenajdete jen v čínských jídlech, i když si to spousta lidí myslí. Běžně se objevuje v mražených potravinách, instantních jídlech a polotovarech, omáčkách, ale i kořenicích směsích. Přitom přehnaný příjem glutamanu způsobuje psychickou podrážděnost a poruchy spánku. Více například ZDE.

A co když si pomocí jídla naopak chcete náladu zlepšit? „Konzumujte potraviny obsahující aminokyselinu tryptofan, která je obsažena ve vejcích, rybách, banánech, sýrech a masu. Tryptofan redukuje nechtěné výkyvy v psychickém rozpoložení, navozuje relaxaci a dobrý spánek. Dále se zaměřte na dostatečnou konzumaci omega-3 mastných kyselin, vitaminu D, vlákniny a probiotických potravin,“ doporučuje iniciativa Vím, co jím.

Zdroj:

https://lifeandtrendz.com/features/5-most-common-foods-that-surprisingly-spoil-your-mood/

www.vimcojim.cz

www.chytramedicina.cz

Čtěte také

Láska nebývá vždy jako z pohádky

Čtěte také

Jana (45): Dohodila jsem známé kamaráda, pak mi došlo, že ho miluji