1. Zbytečně velké porce

Když už si nějaký polotovar koupíme, máme tendenci sníst celou porci, i když je to obvykle více, než bychom si měli dopřát. Máme totiž tendenci uvěřit tomu, že jde o plus minus doporučenou velikost porcí a tak je to v pořádku. 

Bohužel není. Výrobce zároveň nic nenutí k tomu, aby bylo jídlo skutečně vyvážené a byl v něm ten správný poměr bílkovin, tuků a sacharidů. Právě žádoucích bílkovin zde obvykle bývá méně, než by mělo být, zatímco s tuky a sacharidy je to přesně naopak. Časté je nadbytečné množství živočišných tuků bohatých na nasycené mastné kyseliny. A rozhodně se nemůžete spolehnout na dostatek vitamínů, minerálních látek či vlákniny. 

Čtěte také

Některé čaje pomáhají zrychlit metabolismus

Čtěte také

Čaje na hubnutí: Které vůbec nefungují a které mohou naopak pomoci

2. Příliš mnoho soli

Dalším důvodem, proč říct polotovarům ne, je vysoký obsah soli. Ta vadí vlastně hned několikrát – když to zjednodušíme, dá se říci, že sama o sobě přispívá ke zvyšován krevního tlaku, a navíc podporuje chuť k jídlu. Výrobci s ní bohužel nešetří. 

„Velkým problémem moderních potravin je výrazné přesolování, a to nejen klasickou kuchyňskou solí, ale i solí pro posílení masové chuti pokrmu – glutamátem sodným,“ vysvětluje odborník na výživu Pavel Suchánek ze společnosti FitBee. 

Čtěte také

V ovoci je mnoho cukru, hlídejte si jeho příjem

Čtěte také

Sedm největších dietních hříchů. Pozor si dávejte na ovoce, ale také na večeři

Výrobci dobře vědí, co dělají. Sůl svou výraznou chutí dokáže překrýt nedostatky v chuti zejména polotovarů a méně kvalitních potravin, nejčastěji uzenin. Sůl také konzervuje, a proto potraviny vydrží déle a nezačnou se kazit. 

„Podle posledních potvrzených výzkumů sůl a z ní odvozené sloučeniny podporují chuť k jídlu a tím i riziko nadváhy a obezity. Dokonce vyvolávají návyk na výrazně slanou chuť a podporují velmi rizikové chování, kdy se slanost kompenzuje velkým objemem sladkých nápojů nebo množstvím sladkostí,“ naznačuje Pavel Suchánek, jak se roztáčí kolotoč nezdravé stravy a obezity. 

Čtěte také

Někdy to jinak než pod odborným dohledem nejde

Čtěte také

Hubnutí s odborníkem: Pro mnoho lidí je to jediné řešení. Sami to nezvládnou

3. Vzbuzují závislost

Výrobci chtějí, aby vám jídlo chutnalo, čehož dosahují kombinací soli a dalších ochucovacích látek. Výsledkem je svého druhu závislost nebo přinejmenším tendence sníst na posezení více, než bychom si dali čerstvě připraveného jídla. Samozřejmě, pokud se vám to přihodí jednou za uherský rok, nevadí to, ale pokud jednou či dvakrát týdně, už je to moc a na vašem zdraví a postavě se to může podepsat. 

Je dokázáno, že konzumace zpracovaných nebo vysoce koncentrovaných potravin může uměle stimulovat dopaminové neuropřenašeče, čímž vzniká závislost. Člověk jí potraviny, kterým chybí živiny a vláknina, ale dokáží mu navodit příjemný pocit. A ten si chce zopakovat. 

Čtěte také

Dieta? Nejdůležitější je rozhodnutí a pevná vůle

Čtěte také

Zkuste dietu 5 : 2. Funguje těm, co mají slabou vůli a nechtějí počítat kalorie

4. Nekvalitní potraviny škodí mozku

Výrobci se nerozpakují v potravinách používat často ty nejlevnější suroviny bez výživových hodnot. Například sázejí na rafinované tuky a levné oleje, kterými nahrazují zdravé esenciální mastné kyseliny, nezbytné pro zdravou hladinu cukru v krvi, náladu a paměť. Dlouhodobá konzumace poškozuje srdce i mozek a podle některých studií má negativní vliv také na tvorbu různých hormonů v našem těle. 

Vadí také konzervační prostředky používané při zpracování masa, zejména dusitany, které mohou přispět k rozvoji některých forem rakoviny. 

Čtěte také

Nevymlouvejte se na štítnou žlázu, obvykle je problém jinde

Čtěte také

Za obezitu štítná žláza většinou nemůže. Příčina je jinde

5. Nejde jen o kalorie

Bohužel, různé polotovary a průmyslově zpracovaná hotová jídla škodí nejen tím, že jsou příliš kalorická. Máme tendenci se jimi i přejídat. 

Strava bohatá na vysoce průmyslově zpracované potraviny navíc narušuje mikrobiom neboli mikroflóru v našich střevech a vede k odlišné hormonální odpovědi ve střevě – tedy ke změně signalizace hladu a sytosti a ke zvýšenému příjmu potravy. Mezi příznaky hormonální nerovnováhy mimo jiné patří právě nárůst hmotnosti a zhoršení inzulinové rezistence.

Čtěte také

Pohyb zrychlí metabolismus, protože vám v těle ubude tuk

Čtěte také

Zrychlení metabolismu: Co má smysl a co je nebezpečné