Saláty jsou stále populárnější nejen jako lehký oběd, ale i jako večeře. Ale bohužel se s nimi pojí i některé omyly – typické jsou hlavně dva. Buď si je děláme až příliš nevýživné, bojíme se přidat zálivku i trochu sacharidů, nebo jsou příliš kalorické, protože si myslíme, že dostatek zeleniny z nich udělá sám o sobě vhodnou volbu. 

Už většinou víme, že do nich musíme dávat bílkoviny, ale i v tom se nám ne vždy daří. „Bílkoviny jsou důležité, ovšem dávat do salátu tučné sýry nebo smažené kousky masa není dobré kvůli vysokému obsahu tuku, proto vynechte i slaninu,“ doporučuje Iva Málková ze společnosti STOB, která se zaměřuje mimo jiné na úspěšní kurzy hubnutí. 

Podívejme se na některé saláty zblízka a ukažme si, proč ji je dát či naopak nedat. 

Čtěte také

Při hubnutí alkohol raději vynechte úplně

Čtěte také

Hubnutí v padesáti: Zkuste vynechat těchto pět jídel. Ubyde tuku i cukru

Špatně: Salát s tučným dresinkem

Dresinky se sýrem nebo s názvy jako Tisíc ostrovů často obsahují až neskutečné množství kalorií, nezdravých nasycených tuků a sodíku. Dvě polévkové lžíce porce oblíbeného dresinku z modrého sýra mohou obsahovat až 600 kilojoulů a 15 gramů tuku a lidé si ho občas do salátu dají ještě mnohem více. Výsledkem pak bývá jídlo, které obsahuje více energie než cheeseburger, někdy dokonce včetně hranolků. 

Čtěte také

Nemusíte jíst hned po probuzení, ale hladovět celé dopoledne se nevyplácí

Čtěte také

Musíte snídat, říkají roky obezitologové. Je to pravda? A kdy se musíte najíst?

Špatně: Zálivka bez tuku

Pozor, tohle může být také špatně. Protože zálivky bez tuku v sobě skrývají hned několik záludností. Někdy jsou jen nízkotučné, a tak je v nich pořád mnoho energie, zvláště když jimi nešetříme. Jindy jsou sice bez tuku, ale o to sladší a se spoustou sodíku, někde tu chuť dohnat musí. Případně jsou skutečně bez tuku, jenže vy alespoň nějaký potřebujete, aby se v něm rozpustily vitamíny A, D, E a K. 

Čtěte také

Co s tím, když dosavadní metody selhávají?

Čtěte také

Způsoby hubnutí, za které odborníci ručí? Přerušovaný půst či počítání kalorií

Správně: Použijte olivový olej a ocet

Trocha tuku do salátu patří, nebojte se toho. Začněte s olivovým olejem, který obsahuje nenasycené tuky zdravé pro srdce. Vyšlehejte ho s balzamikovým nebo červeným vinným octem nebo citronovou či limetkovou šťávou. Pro chuť můžete také přidat trochu dijonské hořčice nebo medu. Na závěr dresink nezapomeňte dochutit solí a černým pepřem.

Špatně: Křupavé kuřecí kousky

Zelený salát s kuřecím masem může znít jako celkem zdravé jídlo a je tomu tak, pokud není maso obalované a smažené. Křupavé kousky jsou totiž většinou bohužel nasáklé olejem a ze salátu se tak stává kalorická bomba, nadto nezdravá, protože přispívá k rozvoji komplikací se srdcem a dalším. 

Čtěte také

Hlavně nehladovět a žádné extrémy

Čtěte také

Nejhorší diety, které nikdy nezkoušejte. Jsou nebezpečné a stejně nepomohou

Správně: Přidejte grilované kuře nebo rybu

Samotný zeleninový salát vás moc nenasytí – na zahnání hladu potřebujete bílkoviny, které se tráví déle. Mezi dobré zdroje patří kuřecí prsa, losos či třeba krevety, přičemž maso by mělo být grilované, vařené nebo pečené, ne smažené. Dobrým zdrojem bílkovin jsou také vejce, naopak se sýrem už je potřeba zacházet opatrněji. 

Správně: Co takhle špenát nebo kapusta?

Pokud jde o listovou zeleninu, čím tmavší, tím lepší, protože obsahují více tělu prospěšných látek. Kapusta či špenát obsahují zhruba desetkrát více vitamínů A a C posilujících imunitu než ledový salát, špatně na tom není ani rukola nebo polníček. Bohužel saláty v restauracích jsou často založeny především na ledovém salátu. 

Čtěte také

Nemyslete jen na kila, ale i na zdraví

Čtěte také

Jak v šedesáti zhubnout deset kilo: Krok za krokem se hlavně zbavte tuku

Správně: Salát nabitý zeleninou

Nebojte se druhů zeleniny, které se v salátech zase tak často neobjevují, kromě listové zeleniny a obligátních rajčat používejte mrkev, okurky nebo brokolici, dobrá je také červená řepa nebo červená cibule. Nic nezkazíte ani trochu brambor. 

Špatně: Salát s krutony a sýrem

Krutony a kousky slaniny obsahují spoustu soli a vlastně nic přínosného. Zkuste místo toho přidat ořechy či semínka, dodají jídlu chuť a vám prospěšné aminokyseliny. Případně trochu sýra, volte varianty s menším obsahem tuku, jako je feta, nebo s výraznou chutí, jako je parmezán, kterých stačí jen trocha. 

Čtěte také

Když zvýšíte rychlost, zvýšíte tep a spalování tuků

Čtěte také

Jak doopravdy chodit, aby vás to bavilo a abyste při tom hubli

Špatně: Saláty s majonézou

To, že má něco v názvu slovo „salát“, z toho nedělá zdravou volbu, ostatně všichni tak nějak tušíme, jak tučný je populární bramborový salát. Tuňák, libové kuře a vařená vejce mohou být dobrým zdrojem bílkovin, ale tato výhoda padá, pokud je utopíte v majonéze, což je v Česku velmi oblíbené řešení. Když to máte rádi, použijte jen trochu majonézy, zbytek nahraďte jogurtem a přidejte trochu hořčice, která jídlo dokáže chuťově hodně povznést. 

Špatně: Taco salát

Chyták z mexické kuchyně. Podává se ve smažené tortillové skořápce, která sama o sobě obsahuje spoustu kilojoulů. A náplň? Spousta mletého hovězího masa, sýra, zakysané smetany a guacamole. Tento salát může mít přes tři tisíce kilojoulů, a to nechcete. 

Čtěte také

Kvalitní mléčné výrobky při hubnutí pomáhají

Čtěte také

Jogurt, skyr a kuřecí šunka. Proč se bez nich při dietě neobejdete

Špatně: Salát Wedge 

V Česku se zatím moc neprosadil, ale ve světě je populární – čtvrtina hlávky ledového salátu, která je hlavní součástí, vypadá nevinně, ale patří do něj ještě slanina a zálivka z modrého sýra, případně krutony – což z něj činí jídlo mnohem horší než třeba steak. Ledový salát navíc není nic moc, pokud jde o vitamíny a další živiny. 

Čtěte také

Zmrzlina, popcorn, chipsy... Jedno horší, jak druhé

Čtěte také

Špatné návyky, které mohou zhatit vaše hubnutí. Nejhorší je jídlo u televize