Dovedete si představit, že byste dlouhé hodiny nejedli? Pokud vám to není proti mysli, může pro vás přerušovaný půst být tou pravou cestou k nižší váze. Ne každý to zvládne, jsou lidé, kterým se bez pravidelného jídla dělá z hladu nevolno a podobně. Každopádně si vyberte takový rozpis, kde většina půstu připadá na dobu, kdy byste stejně nejedli. 

Návrat k přirozenosti

Principem přerušovaného půstu je střídání období bez jídla, kdy můžete pít jen vodu, čaje nebo třeba i kafe bez mléka a cukru, s obdobím, kdy můžete v přiměřené míře jíst všechno, co vám chutná. Právě tohle je jednou z příčin popularity přerušovaného půstu, nemusíte si nic vyloženě odpírat, nemusíte si jídlo vážit ani počítat kilojouly. Přerušovaný půst svým způsobem odkazuje na doby, kdy v dřívější době lidé jedli třeba jen dvakrát denně. 

Existují přitom různé přístupy, pokud jde o to, kdy jíst a kdy ne. Teď vám stručně představíme ty neznámější: 

16 : 8 – Osm hodin jíte, šestnáct hodin nejíte. Například jíte od 8 do 16 nebo od 12 do 20 hodin. 

14 : 10 – Metoda podobná jako 16 : 8, ale postíte se 14 hodin a 10 jíte. Snazší na dodržování, ale podle zkušeností funguje méně. 

5 : 2 – Pět dní v týdnu jezte normálně, samozřejmě bez přejídání se, dva dny jezte pětinu toho, co obvykle. Dny na sebe mohou, ale nemusí navazovat. 

Čtěte také

Kvalitní maso? Toho se bát nemusíte

Čtěte také

Má smysl zhubnout před přechodem? Ano, pak to půjde ještě hůře


Jak na přerušovaný půst v deseti bodech

Počítejte s tím, že i když přerušovaný půst vypadá jako snadná dieta, můžete během ní zažívat i nepříjemné pocity, konkrétně máme na mysli hlad. I proto má smysl začínat pozvolna, zvyšuje to šanci, že s hubnutím vydržíte. Mimochodem, někteří lidé si z přerušovaného půstu udělali svůj doživotní způsob stravování. 

1. Začněte pozvolna

Zkuste první týden či dva nejdříve přerušovaný půst na dva až tři dny, než se odhodláte do něj jít natrvalo. Zjistíte tak například, jaké časové rozmezí s jídlem a naopak bez jídla vám bude vyhovovat. 

2. Naučte se poznat rozdíl mezi hladem a chutí na jídlo

Možná s překvapením zjistíte, že ani kručení v žaludku neznamená tak strašné trápení, které by pár hodin nešlo vydržet. Natož pocit, že byste si něco dali, který mnohdy znamená spíše, že se nudíte, než skutečný pocit hladu. 

Čtěte také

Jeden z nejlepších zdrojů bílkovin jsou mléčné výrobky

Čtěte také

Svatá trojice: skyr, tvaroh a maso! Kolik bílkovin jíst při dietě a nehladovět

3. Najezte se, pokud vám není dobře

Při dobře nastaveném přerušovaném půstu by nikdo neměl pociťovat extrémní hlad, ale pro některé lidi to neplatí, dokonce jim může z hladu být nevolno v důsledku poklesu hladiny krve v cukru. V takovém případě nemá smysl se trápit, ale dát si něco malého, třeba bílý jogurt. 

4. Pijte! 

Když se postíte, vynechávejte jídlo, ale rozhodně ne nápoje, naopak. Pijte vodu, ale klidně si dejte čaj nebo kávu bez mléka a cukru. 

5. Po půstu pomalu

Po několika hodinách bez jídla můžete mít pocit, že se musíte najíst teď hned a co nejrychleji, ale zadržte. První – a vlastně i všechna další jídla – jezte hezky pomalu, pořádně ho rozžvýkejte, soustřeďte se na něj. 

6. Pozor na přejídání

Jistým rizikem přerušovaného půstu je fakt, že jakmile za sebou člověk má pár hodin hladovění, má tendenci si to vynahradit a trochu se přecpat. Stravujte se kvalitně a tak, aby vás jídlo zasytilo. 

Čtěte také

Čtěte také

Nejčastější chyby při hubnutí? Málo jídla a nereálné cíle!

7. Jezte vyváženě

Jezte dost bílkovin, vlákniny, zdravých tuků a sacharidů, pestrá a hodnotná strava zabrání i tomu, abyste během hodin bez jídla pociťovali extrémní hlad. Pozor také na sladká jídla včetně ovoce, po nich je hlad naopak zbytečně intenzivní. 

8. Jaký způsob přerušovaného půstu zvolit? 

Odvoďte si to ze svého životního stylu a z toho, kdy obvykle jíte nebo naopak nejíte. Pokud například vstáváte v šest a od osmi do čtyř pracujete, mohl by vám vyhovovat přerušovaný půst 16 : 8 s tím, že budete jíst od 10 do 18 hodin. Je fajn, když jídlo připadne i na dobu po tom, co se třeba vrátíte z práce domů, protože – přiznejme si – jíst je příjemné a proč se netěšit na to, že si dáte něco v klidu. 

9. Vyhněte se celodenním půstům

Někteří lidé doporučují půst trvající vždy 24 nebo 48 hodin, ale lékaři jsou spíše proti – na hubnutí to nemá větší efekt a přitom je to pro tělo celkem náročné. Navíc se to nedá doporučit lidem s různými zdravotními omezeními. 

10. Poslouchejte své tělo

Tohle je důležité. Pokud jste po tom, co jste zahájili přerušovaný půst, začali pociťovat závratě, únavu, neobvyklou podrážděnost, bolesti hlavy, potíže se soustředěním či úzkost, možná budete muset ubrat. Jsou to příznaky doprovázející hladovění. Ale pokud nejsou extra silné a vy jste ochotni týden či dva vydržet, nejspíš přejdou. Pokud neustupují, nebo dokonce sílí, budete muset zkusit jiný způsob hubnutí. 

Čtěte také

Čtěte také

Jak odolat chutím na čokoládu nebo řízek? Držte se těchto pravidel!