Úvodem jedna taková zajímavost. Když před časem brněnské Dietologické centrum zjišťovalo u svých klientek to, jak a kdy nabraly nechtěná kila, menopauza byla viníkem u necelé pětiny z nich. To znamená, že to není tak velká hrozba ve srovnání třeba s těhotenstvím, na které nadváhu svedla polovina žen.

Žena, která se chce klimakteriu postavit čelem a i po tomto období mít postavu, s níž bude alespoň jakžtakž spokojená, by měla tušit, s kým má tu čest. Jinými slovy, je dobré toho o menopauze vědět co nejvíce, protože vás pak tak nezaskočí a budete vědět, co se to s vámi děje a co by se s tím dalo dělat.

Čtěte také

Ketózu rozpoznáte většinou tak, že se objeví mírná zácpa, která však během jednoho až tří dnů zmizí

Čtěte také

Proteinová dieta: Shoďte kila masem, ale pozor na ketózu, může vás bolet hlava

Proč ženám ubývají svaly?

Samotnému klimakteriu předchází několikaleté období, zvané též perimenopauza, během nějž vaječníky postupně snižují produkci ženského pohlavního hormonu estrogenu. Podle lékařských definic nastala samotná menopauza u ženy, které nemenstruuje rok v kuse.

Obecně platí, že s věkem se v ženském těle snižuje podíl svalové hmoty a naopak přibývá tukové, čímž se snižuje bazální metabolismus – v klidu toho spálíme méně než dříve, kdy jsme měly více svalů. Chybou tudíž je, když ženy nijak nereagují úpravou jídelníčku na to, že se jejich metabolismus zpomaluje.

Čtěte také

Nízkotučné bílkoviny, nejlepší dieta nejen po čytřicítce

Čtěte také

Jak zhubnout po přechodu: 5 triků, které vás vrátí do formy

Ale všechno se na věk a hormony svést nedá, velkou roli hraje měnící se životní styl. „Ženy mezi čtyřicítkou a padesátkou často výrazně ubírají na fyzické aktivitě, čímž ještě napomáhají dalšímu úbytku svalů a tím zpomalování metabolismu,“ míní odborník na výživu Pavel Suchánek z pražského Institutu klinické a experimentální medicíny.

Naše doporučení: Jezte o něco méně než dosud, zaměřte se na dostatečný příjem bílkovin a přidejte na pohybu.

Čtěte také

Čtěte také

Kolik celozrnného pečiva můžete denně sníst, abyste nepřibrali?

A za tohle mohou hormony

Pokles hladiny estrogenu nicméně hraje velkou roli – je dokázáno, že vede například k vyšší chuti k jídlu, kvůli čemuž se mění distribuce tuku v těle.

Do hry vstupuje další hormon jménem kortizol, který se v těle vyplavuje, pokud je člověk ve stresu. Ženy středního věku často trpí dlouhodobým stresem, což vede k neustále zvýšeným hladinám kortizolu, který bohužel přispívá k ukládání tuku. Taky bohužel nasedáme do nekonečného kolotoče, protože tuk uložený v oblasti břicha vede k dalšímu uvolňování přemíry kortizolu.

Čtěte také

Čtěte také

Nejčastější chyby při hubnutí? Málo jídla a nereálné cíle!

Ženy kolem menopauzy mají mnohdy zvýšenou hladinu kortizolu i během spánku, což se podle vědců stresu zase tak moc přičíst nedá, spíše jde o důsledek nekvalitního spánku, který může být výrazně ovlivněn například návaly, ale třeba i manželovým chrápáním.

Naše doporučení: Má smysl se snažit o zvládání stresu a o zlepšení kvality spánku, protože to může snížit množství tuku, které se nám uloží kolem pasu.

A kde je můj pas?

Ztráta jasně vyrýsovaného pasu patří mezi změny, které ženy v době klimakteria nesou nejhůře. Vědci se už nějaký čas snaží přijít na to, proč se u některých žen v době menopauzy mění klasická ženská postava ve tvaru hrušky na spíše mužské jablko, pro které je typický široký pas a tuk uložený i vysoko na břiše, zatímco nohy zůstávají relativně štíhlé.

Čtěte také

Čtěte také

Nedaří se hubnutí? Na vině je často alkohol. Ani suché bílé se nepromíjí

Jistou roli tu zřejmě hraje další hormon – leptin, který vzniká přímo v tukových buňkách a rozhoduje o tom, kolik toho sníme a kolik tuku z jídla si naše tělo uloží. Kdysi dávno leptin lidi chránil před hladem – když je ho málo, mozek vyšle signál, abychom se najedli.

V plodném období života je na něj celkem spolehnutí, ženy mají například menší chuť k jídlu ve srovnání s muži, protože mají v těle více tuku a tím pádem i více leptinu.

Bohužel, ženám v menopauze leptinu zásadně ubývá, bez ohledu na to, kolik tuku v těle mají, a proto mají ženy v tomto období větší chuť k jídlu než dříve.

Naše doporučení: Berte pocit hladu s rezervou, snažte se jíst jídla, která vás zasytí, ale neobsahují tolik kalorií – kvalitní bílkoviny, hodně zeleniny.

Čtěte také

Čtěte také

Jaké jídlo, taková mysl: Jak pomáhá ajurvéda?