Stačí se podívat na recepty nejoblíbenějších druhů cukroví a je to jasné. Skoro všechny by se daly parafrázovat výrokem, který bývá připisován legendární Magdaleně Dobromile Rettigové: „Vraž do toho kostku másla.“ Právě ono je totiž základem většiny těchto sladkých dobrot. A platí to i o těch, které se nepečou – protože i do těch se nezřídka dává spousta másla. 

Udává se, že deset deka cukroví, což je pět, maximálně deset kousků, má v průměru 2200 kilojoulů – to je asi tolik jako menší oběd, který nám přitom na rozdíl od cukroví může dodat celou škálu živin a po němž nebudeme mít za chvíli hlad. A falešný pocit, že jsme toho zase tak moc nesnědli. 

Čtěte také

Nestresujte se změnami svého těla a dejte si čas

Čtěte také

Jak zhubnu povolené břicho, které zůstalo po porodu? Při kojení je to nebezpečné

Zrádná vosí hnízda

Zmíněných 2200 na deset deka má například populární linecké, pokud je v něm marmeláda. Pokud ho promažeme nutellou, šplhá vydatnost ještě mnohem výše. Ještě horší nicméně jsou oblíbené jednoduché kuličky, které se dělají ze strouhaných tatranek, másla a ochucují se rumem. Hned máte přes 2600 kilojoulů na deset deka, ani nestačíte mrknout. Kupodivu pod dva tisíce na deset deka se dostanete třeba s vosími hnízdy plněnými žloutkovým krémem. Náplň totiž někdy paradoxně cukroví odlehčí a obsahuje méně kilojoulů než samotné hutné těsto. Jenže pozor, vosí hnízda váží hodně, takže ve skutečnosti je jeden kousek dvakrát vydatnější než jedno linecké s džemem. Perníčky mívají kolem 1800, vanilkové rohlíčky okolo 2000. 

Vlastně skvěle z tohoto srovnání vycházejí bílkové pusinky, sice mají 1600 kJ na deset deka, ale jedna má jen kolem 80 kJ, zatímco jedno linecké s džemem kolem 250 kJ a vosí hnízdo přes 500 kJ. 

Cukroví je zkrátka záludné – i jeden malý kousek může mít větší kalorickou hodnotu než jeden, či dokonce dva rohlíky nebo třeba deset deka masa. U jednoho kousku přitom zůstane málokdy. Cukroví v sobě většinou kombinuje dvě největší negativa moderní stravy – živočišné tuky z másla a cukry a s nimi souvisící množství kalorií. 

Čtěte také

Chůze je lék na všechno

Čtěte také

Jak zhubnout stehna, když je vám padesát? Je to těžké jako v případě břicha

Zdravé cukroví? Spíše na něj nesázejte

Lze upéci cukroví nízkokalorické, s náhradními sladidly z celozrnné mouky a podobně, ale většinou není tak dobré a jeho výroba je pracnější. Navíc až na výjimky není zase o tolik méně vydatné a rozhodně neplatí, že takového zdravějšího cukroví si můžeme dopřávat neomezeně. Vůbec ne. Jednodušší a podle odborníků lepší je snažit se krotit chutě na to klasické. „Naplánujte si dny, kdy si ho dopřejete, hezky si narovnejte na talířek pár kousků a vychutnejte si je,“ radí Iva Málková ze společnosti STOB.

Není zkrátka chybou dopřát si k odpolednímu kafi a pohádce v televizi během svátečních dnů talířek cukroví a vlastně moc neřešit, jaké druhy jste si vybrali. Chybou je ho bezmyšlenkovitě zhltat a nevychutnat si ho, chybou je si ho vyčítat a zkazit si tak prožitek z něj a chybou je, když si pak řeknete, že když už stejně hřešíte, nandáte si pak ještě další kousky. 

Když už si dáte takovou vydatnější svačinu, nezapíjejte ji ani troškou vaječňáku a dejte si pak jen lehkou večeři, v níž budou prim hrát bílkoviny a zelenina. Cukroví vám kvůli svému složení rozkolísá hladinu cukru v krvi a mohli byste mít večer velký hlad, taková večeře vám tu hladinu zase pomůže srovnat. 

Čtěte také

Sladkostí mají dnešní děti tolik, že jim vážně škodí

Čtěte také

Babičky! Neříkejte vnoučatům, ať dojídají. Spíše jim uškodíte