Zvětšování objemu prsou v souvislosti s klimakteriem se týká asi pětiny žen. Růst prsou během menopauzy nebo už během let, které jí předcházejí, má jasnou příčinu – kolísání hladiny pohlavních hormonů. Jedním z důsledků je přibývání na váze, přičemž tukové buňky se víc než kdy předtím ukládají v oblasti pasu. Nebo v prsou. 

Čtěte také

Nemusíte jíst hned po probuzení, ale hladovět celé dopoledne se nevyplácí

Čtěte také

Musíte snídat, říkají roky obezitologové. Je to pravda? A kdy se musíte najíst?

Když já ještě větší prsa nechci!

Lékaři mají pro změny týkající se prsů v období menopauzy odborný název, celý proces nazývají involuce – zahrnuje ztrátu funkce prsní žlázy, která jinak po porodu produkuje mateřské mléko. 

„Zvětšení prsů o číslo, ale i o několik velikostí je součástí menopauzy. Způsobuje to ukládání tukové tkáně. Jedinou metodou, jak tomu zabránit, je celkově zhubnout,“ říká gynekoložka Helena Máslová. Bohužel to funguje pouze preventivně, protože jakmile se ženám v menopauze prsa už zvětší, je skoro nemožné s tím něco udělat. Tento tuk je totiž hodně odolný, diety i cvičení na něj příliš nezabírají. Prsa se navíc sice zvětší, ale zároveň ztratí na pružnosti. Tkáň obsahuje méně vody než dřív a postupně ji nahrazuje vazivo.

Čtěte také

Sýr jako drobné občerstvení? Zapomeňte! Má moc kalorií a hlavně tuku

Čtěte také

Jídla, která jsou pekelně kalorická, a vy to nevíte. Dejte si velký pozor na sýr

V tom, zda se konkrétní ženě v době menopauzy prsa zvětší nebo ne, hraje také velkou roli genetika, která se moc obejít nedá. Alespoň něco ale přece jen udělat můžete. Snažte se preventivně o zdravý životní styl, v noci spěte sedm až osm hodin, nekuřte, pijte dostatek vody a případné kolísání hormonů spolu s dalšími příznaky menopauzy proberte se svým gynekologem. Může vám doporučit přírodní léčbu nebo v odůvodněných případech, kdy ženu trápí i další potíže, podávání umělých hormonů. 

Hlídejte se

Určitě nic nezkazíte, když si budete mazat pokožku prsů a dekolt krémem, který zvláční namáhaná místa, i když případnému vzniku strií úplně zabránit nemusí. Některým ženám může být příjemné spát v podprsence, která prsa zpevní, na noc nicméně volte modely bez kostic. Pokud jde o tohle spodní prádlo, budete možná muset koupit nové modely v odpovídajícím čísle – určitě to udělejte, dobrá podprsenka, která vám sedne a prsa podpoří, uleví i vašim zádům. 

Čtěte také

Nemyslete jen na kila, ale i na zdraví

Čtěte také

Jak v šedesáti zhubnout deset kilo: Krok za krokem se hlavně zbavte tuku

Zatímco změny velikosti a tvaru prsů jsou kolem padesátky zcela normální, všímejte si změn na pokožce prsů, výtoku z bradavek a změn jejich tvaru, bulek, neobvyklé bolesti nebo toho, kdy se od sebe oba prsy začínají co do velikosti výrazně lišit. V takových případech určitě vyrazte k lékaři. 

V průběhu perimenopauzy – období před vlastním klimakteriem – se často zkracuje i menstruační cyklus. I to může způsobit větší citlivost vašich prsou. Ňadra mohou být oteklá, a žena se tak může na nějaký čas cítit, jako kdyby právě procházela pubertou. Hormonální hodiny samozřejmě zastavit nemůžete, ale minimalizovat citlivost a bolestivost prsou pomocí vnějších zdrojů estrogenu možné je. Jezte proto sójové potraviny, jako jsou tofu či červené maso, případně zkuste přírodní přípravky určené přesně pro tohle životní období. 

Jakmile projdete menopauzou a vaše hormonální hladina se ustálí, je možné zvážit lékařský zákrok vedoucí ke zmenšení objemu prsou – v úvahu připadá liposukce nebo invazivnější zákrok odstraňující nejen tukové buňky, ale i část tkáně s mléčnými žlázami. 

Čtěte také

Zkuste střídat časové úseky, kdy jíte s těmi, kdy hladovíte

Čtěte také

Přerušovaný půst: Móda, nebo něco, co prostě musíte zkusit, abyste zhubli