Co je to mentální odolnost?

Jedná se o individuální dispozici člověka zvládat psychickou zátěž. Lze ji přirovnat k tělesné kondici, i mentální odolnost je totiž možné trénovat. „Když je člověk zdatný a má dobrou fyzičku, dokáže lépe reagovat na různé situace, více zvládne a ze zátěže se dokáže rychleji oklepat. Podobně jako fyzická kondice i ta psychická vychází z vrozeného základu, ale dá se vždy trénovat,“ vysvětluje psycholožka a terapeutka psychedelické kliniky Eva Kozáková. Dle jejích slov se do mentální odolnosti promítají také výchova a působení širších společenských vlivů. Pokud není jedinec odolný vůči stresu a dalším psychickým faktorům, projeví se to na jeho fyzickém zdraví. A protože tělo i mysl jsou propojené, tak to stejné platí i naopak - tělesná kondice se promítá do té duševní.

Jak na to?

Jak tedy můžeme vyladit svou psychiku s cílem zvládnout vnější i vnitřní zátěž? Máme pro vás několik tipů a rad přímo z psychologické praxe. Aby to však fungovalo, klíčové je vaše vnitřní nastavení a otevřenost novým úhlům pohledu.

Čtěte také

Sharon Stone

Čtěte také

Základní instinkty Sharon Stone. Sexbomba oslňuje muže a ženy i v 64 letech!

 

1. Mít nadhled

Řešíte nelehkou situaci nebo na vás doléhá nějaká psychická zátěž? Pak se zkuste na věci podívat s nadhledem a odstupem. Že nevíte, jak na to? Poradí psycholožka Eva Kozáková: „Například pomáhá, když si vybavíte sami sebe, jak už jste někdy jinou náročnou situaci zvládli, přestože se tehdy zdála být nad vaše síly. Nebo si zkuste představit, že se z budoucího pohledu ohlížíte zpátky a představte si, jak byste chtěli na tuto situaci vzpomínat, jak byste jí chtěli projít.“

 

2. Krok za krokem

Nesnažte se zvládnout všechno hned, ale zaměřte se na konkrétní, dílčí kroky. „Zkuste si odpovědět na to, co můžete v danou chvíli udělat. Naopak se vyvarujte toho, abyste problém řešili najednou, protože dívat se na problém v celé šíři může být zahlcující až paralyzující. Jak se říká, jezte velké sousto po částech,“ radí psycholožka a dodává, že díky tomu získáte větší pocit kontroly a snížíte míru stresu. Některé věci zkrátka ovlivnit nemůžete, někdo je ale hodit za hlavu neumí a naopak zažívá pocity bezmoci z bezvýchodné situace. V takových chvílích si zkuste dopřát alespoň malé radosti - běžte ven s přáteli, uvařte si dobré jídlo, pusťte si hezký film anebo si odpočiňte ve wellnessu. Právě takové aktivity pomůžou přerušit tok nekonstruktivních myšlenek a posílí vaši psychickou stabilitu.

Čtěte také

Skrytý cukr

Čtěte také

Pozor na skrytý cukr v potravinách. Kromě obezity rozjíždí i vážná onemocnění

 

3. Hledat smysluplné výzvy

Najděte své ztracené sebevědomí a posilte svoji psychiku tím, že se vrhněte do výzev, které by vás možná předtím nenapadly nebo byste si na ně netroufli. Výzvou může být prakticky cokoliv, ideální je však taková, která je pro vás smysluplná a hodnotná. Jste ostýchavý typ? Pak začněte tím, že si vymezíte vlastní hranice vůči těm, kteří je opakovaně překračují. Bojíte se projevit? Seberte odvahu a vystupte na poradě se svým nápadem či odlišným názorem. Uvidíte, že i takové, na první pohled maličkosti, ve vás probudí pocit hrdosti a vlastní kompetence. Strach už nebude vaším nepřítelem.

 

4. Inspirovat se u druhých

Načerpejte inspiraci od svých blízkých, známých, ale i úplně cizích lidí. Vhodné jsou i představy nejrůznějších situací. Pomoci vám v tom může metoda imaginace. „S imaginací se pracuje při některých terapeutických technikách – například když se něco nepohnulo v minulosti, tak se lze k té situaci vrátit a představit si, jak byste ji teď vyřešili nebo co byste udělali jinak. Důležité je však zmínit, že i když jde pouze o představu, člověk většinou neudělá něco, co by bylo příliš vzdálené jeho chování v reálném životě. Je-li zdrženlivý, bude tomu podobně i v jeho představách. Může být ale užitečné rozšiřovat zónu tohoto možného, byť představovaného, chování,“ tvrdí Eva Kozáková a vysvětluje, že mozek neumí úplně odlišit představu od reality, proto má využití imaginace svůj význam.

Čtěte také

Fixy se dají snadno odstranit

Čtěte také

Čmárance od voskovek a fixů nebo žvýkačka na oblečení? Zmizík máte v kuchyni

 

5. Být v kontaktu se svým prožíváním

Nehledejte záchrannou berličku venku, nechytejte se nesmyslných představ jako tonoucí stébla trávy. Pro mentální pohodu a její posilování je důležité, abyste byli v kontaktu se svým prožíváním. „Někteří utíkají k ezoterice, odklánějí se od toho, aby se vypořádali s tím, co na sobě mají naloženo a fixují se k představám, kterými chtějí svůj problém převrstvit. Takto se upnou pouze na jeden aspekt, který je pro ně v danou chvíli pozitivní, ale můžou přijít o možnost hlouběji zpracovat důležitá témata a posunout se. Schopnost a ochota postavit se těžkým prožitkům a projít si jimi v podpůrném prostoru (například terapeutickém) však často vede k nacházení nových perspektiv a může tak být velmi posilující,” dodává Kozáková.

 

6. Sportovat

Věděli jste, že psychická odolnost úzce souvisí s tou fyzickou? I proto psychologové a psychoterapeuti často doporučují svým klientům, aby nezanedbávali tělo. Až vás tedy vaše okolí bude posílat do lesů, abyste váš splín rozběhali, berte to jako dobrou radu. To ostatně potvrzuje i Eva Kozáková, která s oblibou přirovnává mentální odolnost k fitness. „Při cvičení se člověk dostává mimo pohodlí, zažívá něco náročného. Pak ale přijde uvolnění. Přirovnat to lze i k otužování, kdy člověk musí zvládnout vlézt do ledové vody, což nebývá zrovna příjemné, ale jakmile vyjde ven, cítí se svěže, je povzbuzený. Jedná se ve své podstatě o fyziologickou reakci  – určitý druh kondenzovaného stresu, překážky, po které přichází uvolnění,“ vysvětluje psycholožka s tím, že tyto zážitky jsou velmi posilující.

Čtěte také

Dovolená na greenu

Čtěte také

Podzimní dovolená na greenu: Exotické i horské tipy, kam vyrazit za golfem

7. Využít nové metody rozvíjení mentálních kapacit

Dostali jste se do koloběhu negativních myšlenek a emocí, což vyústilo v depresi, která vás naprosto paralyzuje a ochuzuje o každodenní aktivity a celkové prožívání? Zkuste psychedelika. Mohou vám pomoci prorazit bludné kruhy uvažování a nabídnout potřebný nadhled na svoji situaci. Potvrzují to neurovědní výzkumy i zkušenosti pacientů, kteří se s psychedeliky setkali v rámci odborné léčby. „Při užití psychedelik mozek zjednodušeně řečeno zažívá zvýšenou míru chaosu, což přináší nové prožitky a vhledy, mohou však přijít i náročné stavy. Člověk si například odžívá to, co v běžném stavu potlačuje, často ale s jistou dávkou odstupu či soucitu. Jakmile z tohoto zážitku vyjde ven, dostaví se pocit, že to zvládl, je schopný lépe propojit i protichůdné prožitky, a tím je posilněn. Podobně, když vyjdete na vysokou horu, menší kopce se pak zdají být hračka,“ popisuje psycholožka možné působení psychedelik. “V Česku je schválená léčba ketaminem, který v rámci několikatýdenního programu podáváme zejména dlouhodobě depresivním pacientům, u nichž jiné postupy selhávají. Výzkumy naznačují, že slibné výsledky kromě depresí má také u různých forem úzkostných poruch nebo OCD”.  Pozor však na rekreační užívání psychedelik! Vzhledem k citlivosti stavů, do kterých se člověk dostává, nemůže řízenou terapii rozhodně bezpečně nahradit.

Zdroj: vlasta.cz www.psyon.cz/terapeut/mgr-eva-kozakova/

Čtěte také

Naše babičky nežily v luxusu

Čtěte také

Našim babičkám stačilo málo. Potřebujeme luxus a topit ve všech místnostech?

Čtěte také

Tajemství zvířecích jazýčků

Čtěte také

Zvířecí jazýčky: Proč ho mají kočky drsný, psi modrý a jak ovlivňují štěkot?

Čtěte také

Štefan Margita a Hana Zagorová

Čtěte také

Štefan Margita: Vztah je vždycky dílo, a to dílo společné