Možná si to taky pamatujete. Babička nebo tetička občas vytasily pořekadlo o tom, že jíst se má do polosyta a pít do polopita – zní to jako slovní hříčka, ale vlastně není chybou se jí držet. „Člověk by se neměl přejídat a k tomu přispěje, když jídlo pečlivě žvýká a jí pomalu, protože mozku trvá nějakou chvíli, než si uvědomí, že člověk je sytý,“ vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá. 

Mimochodem, některé babičky doporučují, aby člověk každé sousto rozkousal dvacetkrát až třicetkrát a moderní věda s nimi souhlasí. Bohužel, jedno staré heslo „u jídla se nemluví“ přispívá spíše k tomu, že máme tendenci do sebe jídlo rychle naházet bez ohledu na to, jak moc a zda ještě máme hlad. Zkuste proto třeba s rodinou jíst pomaleji, třeba i díky tomu, že se u toho budete bavit.

Čtěte také

Kolik dokážete zhubnout za rok?

Čtěte také

Který způsob hubnutí je dlouhodobě nejúspěšnější? Jídlo je důležitější než pohyb

U pití záleží na tom, co si do skleničky nebo hrnku dáte – co se týče vody nebo neslazeného ovocného čaje, není třeba se omezovat, pokud jde o limonády, alkohol nebo třeba pivo, tam je střídmost zcela určitě namístě. A platí tedy to, co doporučuje staré pořekadlo. 

Docela rozumné je i to, které říká následující: snídej sám, obědvej s přítelem a večeři nech nepříteli. Nemusíte ho brát doslova, ale vezměte si z něj doporučení, že snídaně má být vydatná, oběd o něco lehčí a večeře nejméně kalorickým jídlem dne. Na druhou stranu, nevzdávejte se třetího hlavního jídla dne úplně. 

A tohle znáte? Hlad je převlečená žízeň! Schválně to někdy zkuste – až vás bude honit odpolední mlsná, místo kousku něčeho z ledničky zkuste nejdřív sklenici vody. Nebo si dejte třeba kafe či čaj. 

Čtěte také

Polévka a hlavní jídlo? Mnoho dětí tento zvyk zná jen ze školy

Čtěte také

Babičky, nenuťte děti dojídat. Na polévku před jídlem už je zvyklý málokdo

A tohle radši nedělejte

Na druhou stranu, některé rady skutečně není záhodno následovat. Třeba tu, která tvrdí, že jídlo se musí dojídat a že je neslušné ho třeba jen trochu na talíři nechat. Není to neslušné. Ideální je mít na talíři rovnou přiměřenou porci, ale když to někdy nevyjde nebo vám například hostitel nandá více, než jste chtěli, nenuťte se sníst všechno. Babičky to nejspíše myslely dobře – člověk se měl podle nich najíst tak, aby mu brzy nevyhládlo, ale zrovna takhle zase tak moc na velikosti porce nezáleží, rozhoduje o tom spíše složení jídla. 

Pokud jde o večeři, jedno z tradičních hubnoucích doporučení říká: Nejezte po páté odpoledne, jinak přiberete. Jenže například podle Ivy Málkové, zakladatelky sdružení Stop obezitě, nemá smysl se ho držet. Naposledy by se mělo jíst dvě až tři hodiny před spaním, a to v pět pro většinu lidí skutečně není, smysl to mohlo dávat v době, kdy lidé chodili spát takříkajíc se slepicemi. Ovšem s doporučením, aby člověk chodil včas spát, babičky mimo nebyly – protože nedostatek kvalitního spánku souvisí s nadváhou celkem hodně. 

Čtěte také

Jak vám jóga pomůže s hubnutím?

Čtěte také

Jóga pomáhá s hubnutím. Dokáže vás naučit odolat nezdravým jídlům a přejídání

Zdroj:

https://www.sabtera.in/2021/08/20-grandma-home-remedies-for-weight-loss.html