Snězte žábu a čtyři minutové návyky, které vám ušetří 30 hodin každý týden

Ivana Ašenbrenerová | 30. 12. 2022

Čas vám nechybí. Většinu času prostě a jednoduše promrháte zbytečnostmi nebo prokrastinací, tedy odkládáním. Dřív nebo později to budete muset přijmout. Zkuste zahrnout do své rutiny následující rady.  

Věděli jste, že průměrný uživatel strávil v roce 2022 na sociálních sítích dvě a půl hodiny denně? A uživatelé Netflixu stráví sledováním filmů a videí průměrně 3,2 hodiny denně? To je celkem 6 miliard společných hodin měsíčně. Drsné, nepřipadá vám? Když se podíváme na tyto statistiky, zjistíme, že i když si pořád stěžujeme na nedostatek času, máme ho pořád dost. Jen ho promrháme. Stačí čtyři jednoduché každodenní návyky, které vám pomohou ušetřit čas.

Většina lidí doma špatně větrá. Jaké mohou být následky?
Doporučujeme

Většina lidí doma špatně větrá. Jaké mohou být následky?

Time-blocking

Neboli časové blokování, je technika produktivity pro osobní správu času, kdy je časové období, většinou jeden den nebo i týden, rozděleno do menších bloků pro konkrétní úkoly. V podstatě je to takový multifunkční kalendář se seznamem úkolů. Cal Newport, profesor informatiky, který se zajímá o propojení digitální technologie a kultury, radí, že má snadný tip na to, jak spravovat čas. A zabere prý jen jednu minutu. Večer před tím, než půjdete spát, si jednoduše rozdělte následující den na 30minutové bloky (nebo 5minutové, pokud jste Elon Musk), a přidělte jim úkoly.

Možná si myslíte, že vám stačí si říct: Začnu pracovat za 5 minut, ale většinou to tak nefunguje, z těch 5 minut se stane nezřídka hodina, aniž byste si to uvědomili.

Ale pokud už si předem naplánujete, že začnete s nějakým úkolem ve 14 hodin následujícího dne, šance na prokrastinaci se výrazně sníží – ne-li úplně. Také, když si rozložíte svůj den na kus papíru a přidělíte mu úkoly, uvědomíte si, že máte za den vlastně spoustu času. Dělejte to každý den a navždy se zbavíte myšlenek „nedostatek času“.

Marta Kubišová: Pomohlo by dodržovat desatero
Rozhovory

Marta Kubišová: Pomohlo by dodržovat desatero

Snězte žábu k snídani

Co to znamená? Jakou žábu? Pokud je vaším úkolem sníst žábu, nejlepší je udělat to hned ráno. A pokud je vaším úkolem sníst dvě žáby, nejlepší je sníst jako první tu největší. Motivační kouč a řečník Brian Tracy napsal skvělou knihu s názvem „Snězte tu žábu“, ve které radí, jak si vše naplánovat, zvýšit rentabilitu vložené energie a dosažení co nejvyššího zisku z investice duševní, emocionální a fyzické energie. Každá minuta plánování vám ušetří až deset minut při vykonávání práce. Takže sníst žábu je v podstatě nejnáročnější a nejobávanější úkol dne. Proto je fajn naplánovat si ho hned na ráno. Proč?

Protože nejnáročnější úkol dne je taky ten, který vyvolává největší prokrastinaci. Čím později s ním tedy začnete, tím více času můžete ztrácet čas prokrastinací kvůli stresu, který to ve vás vyvolá. Když to ale uděláte ráno, budete se cítit jako vítěz! „Jezení žab“ ale není snadné, a je s tím spojená větší zodpovědnost. „Snažte se tedy nemyslet na to, kolik vám žáby zaberou času, ale myslete na to, jaký užitek z toho budete mít. Nepodléhejte pokušení začít úkoly, které nemají vysokou prioritu,“ radí Brian Tracy.

Když nemáte nárok na důchod. Ohlídejte si své peníze
Cestování

Když nemáte nárok na důchod. Ohlídejte si své peníze

Mikrovizualizace

Slyšeli jste určitě už o vizualizaci jako o technice ke zlepšení vaší budoucnosti. Vizualizace světlých zítřků však sama o sobě nepomůže, pokud nejste ochotni ji přenést do současnosti a vštípit si potřebné návyky, jak tyhle představy do reality převést. Jak řekl F. Matthias Alexander: Lidé nerozhodují o své budoucnosti, rozhodují o svých zvycích a jejich zvyky rozhodují o jejich budoucnosti. To je ten důvod, proč si máte večer představovat následující den.

Například: „Článek začnu psát v 7.30. Pak se vypravím a v 9.30 budu u lékaře na kontrole. V 14 hodin zajdu na oběd a v 15 hodin si na půl hodiny zdřímnu. V 16 hodin půjdu do posilovny…“ A tak dále. To vám pomůže ukotvit vaši mysl na den, který jste si naplánovali předchozí noc. A díky tomu taky dodržíte snáze svoje plány.

Jak zhubnout břicho. Musíte odlišit, zda je hormonální, stresové či mateřské
Hubnutí

Jak zhubnout břicho. Musíte odlišit, zda je hormonální, stresové či mateřské

Spusťte časovač

Tohle je podle Briana Tracyho nejvíc podceňovaný nástroj pro produktivitu ve vašem chytrém telefonu. Opravdu, tyhle časovače jsou neuvěřitelně účinné pro zvýšení produktivity. Technika „pomodoro“ je druh metody organizování času, která využívá časovače k rozdělení úkolu na části tradičně 25 minut dlouhé a oddělené krátkými přestávkami. Tyhle časové úseky se nazývají „pomodoro“ podle italského slova pomodoro (rajče), a to kvůli kuchyňskému časovači ve tvaru rajčete. Princip metody spočívá v tom, že časté přestávky zlepšují duševní aktivitu. Náš mozek nevydrží jet naplno pořád, nedokáže se dlouhodobě koncentrovat na určitý úkol – potřebuje přestávky, při nichž se budete věnovat úplně jiné činnosti.

Zdroj: Vlasta.cz,

https://www.yourtango.com/health-wellness/unsexy-one-minute-habits-save-me-thirty-hours-week

https://www.yourtango.com/self/how-i-got-my-life-time-management-skills-back-track

https://www.calnewport.com/blog/2013/12/21/deep-habits-the-importance-of-planning-every-minute-of-your-work-day/

https://techjury.net/blog/time-spent-on-social-media/#gref

Jana Paulová: Instagram vnímám jako můj osobní deník
Rozhovory

Jana Paulová: Instagram vnímám jako můj osobní deník

Potraviny co zlepšují a zhoršují pálení žáhy: Pomůže soda nebo kyselá okurka
Zdraví

Potraviny co zlepšují a zhoršují pálení žáhy: Pomůže soda nebo kyselá okurka

Reflexní terapie: Proti stresu, na spánek, bolest, imunitu. Není ale pro všechny
Zdraví

Reflexní terapie: Proti stresu, na spánek, bolest, imunitu. Není ale pro všechny

Tagy Brian Tracy časovač Elon Musk Matthias Alexander Netflix Newport prokrastinace žába