Pšenice špalda je jedna z nejstarších původních obilovin s příjemnou oříškovou chutí. Má podobné složení jako klasická pšenice, ale v porovnání s ní je nutričně bohatší, lépe stravitelná a má mnohem nižší dráždivost pro jedince alergické na lepek, proto ji někdy i lidé, kteří jsou s celiakií „na hraně“, mohou konzumovat. Klasická pšenice špaldu vytlačila z polí v minulém století hlavně proto, že její pěstování je daleko jednodušší a levnější.

Čtěte také

Cuketový perník

Čtěte také

Cuketový perník neboli cuperník: Vláčný dezert je hotový i s přípravou za hodinu

Současný návrat ryzí špaldy, které se dokonce říká léčivé obilí, je slavný, ale bohužel se vzestupem její obliby na trhu se poslední dobou velmi často objevují geneticky modifikované „pološpaldy“ – kříženci špaldy s pšenicí nebo produkty, v nichž je přímo přimíchaná mouka pšeničná do špaldové. To se samozřejmě projeví v nižší ceně takového „špaldového“ výrobku. Tyto produkty už v takovém množství neobsahují to, co dělá ryzí špaldu tolik prospěšnou, a méně kvalitní je i její chuť. Dávejte si proto při nákupu pozor na cenu – příliš levné špaldové produkty jsou podezřelé.

Zkuste rizoto nebo polévku

Špaldu můžete do jídelníčku zařadit ve formě hladké či celozrnné mouky nebo použít celá zrna. V posledním případě je třeba zrna před konzumací propláchnout a ideálně přes noc namočit do vody. Můžete je pak používat jako náhradu jiných potravin bohatých na sacharidy (například rýže nebo brambor). Jednoduše jako přílohu místo rýže či brambor použijte špaldu.

Čtěte také

Bramborové noky zvládnete i doma

Čtěte také

Bramborové těsto: Na plněné knedlíky, noky, roládu i pizzu

Můžete také připravit špaldové rizoto, špaldový vývar nebo špaldovou polévku. Při vaření lze ve většině receptů klasickou pšeničnou mouku nahradit moukou špaldovou, protože jejich vlastnosti jsou velmi podobné. Při pečení podle vlastních receptů buďte při nahrazování bílé mouky opatrnější. Začínáte-li teprve sbírat zkušenosti s celozrnnými moukami, můžete zkusit ve svém oblíbeném receptu nahradit třetinu klasické mouky celozrnnou špaldovou a pak postupně zvyšovat poměr. Špaldová celozrnná mouka obohatí jídlo důležitými živinami, vlákninou a déle vás zasytí. Pro pečení bílého pečiva nebo k zahušťování omáček je vhodnější hladká špaldová mouka.

Čtěte také

Bramborová jídla jsou jedna z nejoblíbenějších

Čtěte také

Proměny bramboráku: Zkuste italskou verzi s mozzarellou či plněnou českou cmundu