Možná si říkáte, že podzim není nejvhodnějším obdobím, kdy začínat s něčím novým. Mění se čas, je brzy tma, zima a venku řádí počasí, že by ani psa nevyhnal. Všechno tohle svádí akorát tak k tomu, abychom si po práci připravili něco na zub a zalezli s tím hezky pod peřinu. Pokud však na sobě chcete zapracovat a příští léto obléknout ty sexy bikini, které jste si koupila, ale letos na ně nenašla odvahu, je potřeba začít ladit formu už nyní. Že je to za dlouho? Věřte, že není.

„Pokud chcete zhubnout zdravě a trvale, mělo by být hubnutí pozvolné. Začnete-li s hubnutím na podzim, budete mít dostatek času na to, abyste si zvykla na nové stravovací návyky, ať už ve formě jídelníčku nebo pohybu. Zároveň nebudete ve stresu, že to do léta nestihnete,“ říká hlavní nutriční poradkyně center pro výživu a hubnutí Věra Burešová. Nasadit si drastické diety až květnu a poté stresovat, že nehubnete dostatečně rychle, zkrátka nevěstí nic dobrého.

Zajímavost!

Při stresu je ve vyšší míře vylučovaný hormon kortizol, což způsobuje například zvyšování cukru v krvi nebo zvýšené ukládání tuku v oblasti břicha.

1. Počasí přeje sportování

Kvůli nedostatku slunce v podzimních měsících klesá v těle hladina serotoninu, což má za následek splín. Na chmury však můžete vyzrát cvičením, které jde v ruku v ruce s každým redukčním jídelníčkem. Při pohybových aktivitách totiž vyplavíte hormony štěstí, čímž si zlepšíte náladu, a navíc se vám bude i lépe dýchat. Oproti jaru a létu není v ovzduší tolik alergenů.

Čtěte také

Marek Ztracený

Čtěte také

Slavík se blíží a Marek Ztracený hlásí pauzu. Báječný autor, chválila Bílá

2. Během podzimu se lépe vyspíte

Aby tělo správně fungovalo a plnilo vše, co po něm požadujeme, musíme se o něj také řádně starat a dopřát mu kvalitní spánek a dostatečnou regeneraci. Spánek je důležitý nejen pro optimální sportovní výkon, ale především pro naše celkové zdraví, a klíčovou roli hraje i v hubnutí. Jdou kila dolů pomalu? Možná za to může právě nedostatek nočního odpočinku. V takovém případě je na čase své fungování přehodnotit. „Na podzim, kdy slunce vychází později a zapadá dříve, můžeme mít tendenci trávit v posteli více času a za mě je to takto v pořádku. Tělo i mysl si odpočine a hubnutí díky tomu může jít lépe,“ říká výživová poradkyně Věra Burešová, podle níž nedostatečný nebo nekvalitní spánek zvyšuje stres a chuť k jídlu, což má za následek jediné - přibírání na váze.

Zajímavost!

Dlouhodobý nedostatek spánku může narušit imunitní funkce, být příčinou kardiovaskulárních onemocnění a v neposlední řadě negativně ovlivňovat psychiku.

Čtěte také

Vladimír Menšík

Čtěte také

Tajemství Vladimíra Menšíka: Připadal si ošklivý, odmala kouřil a pil alkohol

3. Čas saunování je tady

Podzim je také jako stvořený k saunování. Nejen že jím prohřejete svaly, navíc se zbavíte přebytečné vody v těle a podpoříte funkci imunitního systému. A příznivé účinky pocítíte i po psychické stránce. Pokud tedy sportujete pravidelně, návštěvu sauny určitě nevynechejte. Podle trenérky Terezy Kompánkové totiž saunování regeneruje a do určité míry i zlepšuje fyzický výkon.

TIP pro vás!

Vadí vám vysoké teploty? Vyzkoušejte infra saunu, která pro vás může být komfortnější než finská sauna. V průběhu i po saunování doplňujte tekutiny.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Alice Nellis: Už jako malá jsem se často bála a dost mě to otravovalo

4. Období sklizně a zdravé jídlo na dosah

Na podzim máme na výběr z velkého množství sezónních plodin a surovin, které mohou být ideálními pomocníky ve snažení o postavu snů. Připravit si zdravou, chutnou a především výživnou polévku můžete například z dýně, červené řepy, kořenové zeleniny, petržele nebo třeba kopru. Zkuste to!

TIP na recept: Krémová petrželová polévka

Při vaření krémové polévky se nemusíte při krájení zeleniny nijak zvlášť snažit. Zeleninu stačí spolu se zeleninovým vývarem nebo v jemně osolené vodě 20–30 minut povařit, rozmixovat a dochutit. „Standardně se krémové polévky připravují ze smetany nebo mléka. Obojí však můžete nahradit měkkým tvarohem nebo rozmixovaným sýrem cottage. Díky tomu dodáte pokrmu více bílkovin, což je v dietě žádoucí,“ radí výživová poradkyně.

Petrželová polévka Petrželová polévka Zdroj: Naturhouse

Ingredience:

•        0,5 kg petržele

•        0,5 l zeleninového vývaru

•        ½ vaničky měkkého tvarohu

•        1 lžička kari

•        špetka muškátového oříšku

•        sůl a pepř

•        na ozdobu lehce opražená slunečnicová, dýňová a lněná semínka

Postup:

Petržel nakrájejte na menší kousky a vařte v zeleninovém vývaru nebo lehce osolené vodě do změknutí (cca 15 minut). Rozmixujte do jemného krému, přidejte tvaroh, koření, sůl a pepř. Zamíchejte a ještě krátce povařte, aby se chutě spojily. Krémovou polévku servírujte se semínky. 

Zdroj: vlasta.cz Naturhouse contours.cz

Čtěte také

Smát se umí i zvířata

Čtěte také

Trénujte úsměv podle našeho videa. I když se to nenaučíte, video vás odbourá

Čtěte také

Ilona Svobodová

Čtěte také

Ilona Svobodová: Nechá si dělat další a další tetování. Sama si je navrhuje

Čtěte také

Iveta Bartošová

Čtěte také

Sestra Ivety Bartošové jí zazpívala do nebe. A jak se žije synu Arturovi?