Na 29. září každoročně připadá Světový den srdce vyhlašovaný Světovou federací srdce (WHF) a Světovou zdravotnickou organizací (WHO). Jeho cílem je zejména prevence kardiovaskulárních onemocnění a osvěta o možnostech jejich léčby. Srdeční onemocnění jsou každý rok zodpovědná za asi 30 % úmrtí v České republice.

V hlavní roli obezita

Velkým rizikem srdečních onemocnění je obezita. V Evropě trpí nadváhou nebo obezitou přes polovinu všech dospělých, u nás je situace ještě horší (cca 60 %). Nadváha způsobuje mnoho zdravotních problémů, které jsou rizikové právě pro kardiovaskulární onemocnění. Vysoký cholesterol, vysoký krevní tlak, cukrovka a celkové zatížení pohybového aparátu srdci rozhodně nesvědčí. „Ať jsme tlustí na tři prsty, říkaly nám naše babičky, když jsme byli malí. Bohužel tehdejší pohled na obezitu jako symbol zdraví a dostatečné výživy je v současnosti po právu zcela opačný. Z obezity se stal vysoce rizikový faktor pro řadu nemocí, zejména v souvislosti s cukrovkou, vysokým krevním tlakem a aterosklerózou,“ říká prof. MUDr. Miroslav Souček, CSc., garant projektu Srdce v hlavě.

Čtěte také

Artritické ruce

Čtěte také

Artritida a bolest kloubů? Vyhněte se červenému masu a dalším 6 potravinám

Zdravé evropské srdce

Zdravé srdce má dokonce své číslo, a to Evropské číslo zdravého srdce: 0–30–5–140–90, které určili odborníci na konferenci v Lucemburku v roce 2005. Číslo v sobě zahrnuje: 0 vykouřených cigaret denně, minimálně 30 minut fyzické aktivity každý den, cholesterol v krvi pod 5 mmol/l a krevní tlak pod 140/90 mmHg.

Zákeřný cholesterol

„Cholesterol je pro lidské tělo nepostradatelný. Jedná se totiž o látku nezbytnou při zpracování tuků, syntéze hormonů či tvorbě buněčných membrán. Najdeme ho v každé naší buňce. Nebezpečí pro člověka však obvykle představuje až jeho zvýšená koncentrace v krvi. Ta totiž může způsobovat některá závažná onemocnění srdce,“ vysvětluje PharmDr. Ivana Lánová. Lidský organismus si většinu potřebného cholesterolu zvládne vyrobit sám v játrech. Zbytek pak přijme ve stravě, konkrétně v potravinách obsahujících živočišný tuk. Měli bychom si ovšem dávat pozor na množství cholesterolu, které tělu dodáváme. Vysoká hladina cholesterolu v krvi je nejen pro srdce velmi nebezpečná.

Čtěte také

Francie je zemí dobrého jídla

Čtěte také

Kde ve světě se jí nejzdravěji? Malé porce, pálivá jídla i sklenka vína

Potraviny snižující hladinu cholesterolu:

  • Ovesné vločky: jen dvě hrsti vloček dokáží snížit hladinu LDL cholesterolu o 5,3 %.
  • Losos a tučné ryby: obsahují kvalitní tuky a esenciální oleje.
  • Ořechy: 40 gramů vlašských ořechů, které budete konzumovat denně po dobu 1 měsíce, sníží cholesterol o 9,3 %.
  • Fazole: snižují cholesterol díky vláknině.
  • Špenát: obsahuje lutein, což je látka, která je schopná odstranit z cévních stěn cholesterol.

Vysoký krevní tlak

Hodnota krevního tlaku vyjadřuje, jakou silou proudí krev ze srdce do celého těla a zároveň jakým náporem působí na cévní stěny. Tato síla je nezbytně nutná pro zajištění krevního oběhu a fungování těla, ale pokud je příliš vysoká, může poškozovat srdce a cévy a mimo jiné i mozkové tkáně a oční nervy. Vysoké hodnoty krevního tlaku mohou být ovlivněny dědičností, ale je za ně zodpovědný i nezdravý životní styl, velmi úzce spojený s nevhodnou stravou a špatným duševním zdravím.

Čtěte také

Migréna není jen obyčejná bolest hlavy. Záchvaty lze ale minimalizovat prevencí.

Čtěte také

Botox nebo hořčík na migrénu. Tipů, jak s ní zatočit, je víc. Fungují všechny

Nutná je prevence

Pravidelný pohyb by měl být samozřejmostí pro každého z nás, nejen pro lidi s problémy se srdcem. Ti by naopak měli po dohodě s lékařem zvážit, jaký sport a v jaké míře je pro ně vhodný. Přiměřený sport je pro posílení srdce velmi účinný, ideální je cvičit 150 minut týdně. Pokud si denně vyčleníte alespoň 30 minut na fyzickou aktivitu, i to stačí. Ať už se jedná o svižnou procházku, běh, kolo, nebo cvičení doma. Lidé, kteří se pravidelně hýbají, mají nižší pravděpodobnost výskytu nemocí srdce a cév. „S pravidelným pohybem se zvýší výkonnost našeho kardiovaskulárního systému, zlepší se funkce našich cév a máme pak dobrou šanci prožít delší život v lepší kvalitě. A právě kvalitu života považuji za jednu z největších výhod pravidelné pohybové aktivity. Budeme se také lépe cítit psychicky i fyzicky. Navíc bude v některých případech možné v budoucnu snížit počet léků, které máme předepsány,“ říká o důležitosti pohybu prof. MUDr. Richard Češka, spoluzakladatel projektu Srdce v hlavě.

Čtěte také

Některé potraviny obsahují škodlivé látky

Čtěte také

Znáte kumarin? Tady je dalších 5 toxinů z jídla, kterým je dobré se vyhýbat

Ženy často příznakům infarktu nevěnují dostatečnou pozornost

Na rozdíl od mužů, kteří často pociťují postřehnutelné příznaky problémů se srdcem, jako je bolest v hrudi či vystřelující bolest v ruce, symptomy u žen jsou méně zjevné. Ve skutečnosti 64 % žen, které podlehly náhlé srdeční smrti, si předtím nestěžovalo na žádné problémy. Mohly si je totiž splést s něčím jiným a nepřikládat jim váhu.

Níže uvedené symptomy, seřazené sestupně podle závažnosti, udávaly ženy, které dostaly infarkt:

  • neobvyklá únava či letargie
  • neklidný spánek
  • dušnost
  • poruchy trávení nebo nepříjemné pocity podobné refluxní chorobě jícnu
  • úzkost
  • rychlý pulz / srdeční tep
  • tíha nebo slabost v rukou
  • problémy s pamětí
  • problémy s viděním
  • ztráta chuti k jídlu
  • brnění v rukou či dlaních
  • problémy s nočním dýcháním

Zdroj: www.vlasta.cz Benu Lékárna, Srdce v hlavě, Vylectese.cz

Čtěte také

Dostatek spánku je důležitý pro zdraví

Čtěte také

Málo spánku ničí tělo. Zkuste desatero spánkové hygieny. Předejdete nemocem

Čtěte také

Naučené vzorce chování, které nám ubližují

Čtěte také

Naučené vzorce chování, které nám ubližují. Terapeutka radí, jak se jich zbavit

Čtěte také

Nespavost je problém spousty lidí

Čtěte také

Neberte léky na spánek. Největší spánkové chyby děláme uprostřed denního chodu