Dobrá zpráva? Většina složek potravin, před nimiž jsme tu a tam varováni, zase tak nebezpečná není. A ta špatná? Některé přece jen naše zdraví ohrožují.  

1. Bisfenol A a podobné sloučeniny

Bisfenol A (BPA) je chemická látka, která se dříve nacházela v plastových nádobách běžně používaných v kuchyni, v lahvích na pití pro děti či coby součást vnitřního povrchu plechovek. Studie prokázaly, že se látka uvolňuje do potravin. „Narušuje přirozené hladiny hormonů v těle a tím může poškodit endokrinní systém. Může ohrozit vývoj plodu, miminek i dětí. Podle některých studií existuje jistá souvislost mezi vystavením organismu bisfenolu A a rizikem karcinomu v pozdějším období,“ uvádí organizace zabývající se stavem životního prostředí.

Čtěte také

Samovyšetření prsu

Čtěte také

Strašák jménem karcinom prsu. Jak na jednoduché samovyšetření v 10 krocích

Existují i studie naznačující, že vysoké hladiny BPA jsou spojeny s inzulínovou rezistencí, diabetem 2. typu a obezitou – více například tato studie.

Dnes už se v nových výrobcích bisfenol A objevovat nesmí, ale některé sloučeniny, které ho nahradily, mohou zřejmě mít podobně škodlivý vliv. Proto má smysl se nádobí a nádobám z plastu vyhýbat, platí to třeba i u balené vody.

2. Trans nenasycené mastné kyseliny

Mnoho lidí věří, že jsou v margarínech, zejména těch levnějších, ale to už neplatí. Daleko spíše je najdete ve výrobcích, jako jsou náhražky čokolád, jemné a trvanlivé pečivo s náplní, polevou nebo obojím, bývají v polevách na mražených krémech, müsli tyčinkách, dortech a cukroví, zdrojem jsou také různé rostlinné náhrady smetany a šlehačky, obsahují je také například zmrazená a chlazená těsta.

Každopádně, ve složení je někdy najdete třeba jako „ztužený tuk“ a snažte se jim vyhnout, protože jejich konzumace škodí srdci, jak ukazuje například tato studie.

Čtěte také

Naučené vzorce chování, které nám ubližují

Čtěte také

Naučené vzorce chování, které nám ubližují. Terapeutka radí, jak se jich zbavit

3. Polycyklické aromatické uhlovodíky

Polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU) jsou považovány za látky znečišťující životní prostředí, ale běžně je najdeme i ve spoustě potravin – typicky vznikají například tehdy, když se griluje nebo udí maso při vysokých teplotách, tuk odkapává na horké varné povrchy a vytváří těkavé uhlovodíky, které mohou prosakovat do masa. Dříve se soudilo, že se toto riziko týká jen červeného masa, ale nyní už se ví, že jich podobné množství obsahuje i maso drůbeží či rybí. Riziko se naopak snižuje, pokud masité pokrmy pomalu vaříme nebo dusíme. Polycyklické aromatické uhlovodíky se kromě toho vyskytují i v některých průmyslově zpracovaných potravinách, jako jsou třeba uzené ryby v oleji a podobně.

Má rozhodně smysl se jim spíše vyhýbat, protože studie je spojují se zvýšeným rizikem rakoviny prsu, ledvin, tlustého střeva a prostaty, více například zde.

Čtěte také

Banány s vločkami a jogurtem k snídani jsou ideální volbou, obsahují totiž spoustu draslíku.

Čtěte také

Proč by měly ženy jíst banány? Díky draslíku pomáhají chránit jejich srdce

4. Kumarin ve skořici

Kumarin je toxická sloučenina nacházející se ve skořici, ale naštěstí zdaleka na ve všech druzích – zdrojem je například skořice pocházející z Číny nebo Indonésie. Při vysokých dávkách je kumarin spojován se zvýšeným rizikem rakoviny a poškození jater, doma však nemáte šanci poznat, kolik látky vlastně koření obsahuje. Pokud se chcete riziku vyhnout, sáhněte v obchodě po cejlonské skořici – v ní je kumarinu mnohem méně, jak ukazuje tato odborná práce.

5. Přidané cukry

Nejde jen o to, že přidané cukry znamenají, zjednodušeně řečeno, přidané kalorie a vy tak po takovém jídle spíše přiberete. Jiří Ruprich ze Státního zdravotního ústavu neváhá a mluví o přidaném cukru jako o návykové droze, po které saháme znovu a znovu. A koledujeme si tak o mnoho zdravotních problémů, včetně obezity, cukrovky 2. typu, metabolického syndromu, ztučnění jater a rakoviny.

Roli hraje i to, že potraviny s vysokým obsahem přidaných cukrů patří mezi ty vysoce průmyslově zpracované, jejich složení vede k tomu, že máme tendenci se jimi přejídat – více zde.

Čtěte také

Šípky

Čtěte také

Sychravý podzim se blíží! Kterými potravinami posílíte imunitu? Zelenina nestačí

6. Rtuť v rybách

Ryby jsou skvělým zdrojem zdravých živočišných bílkovin, ale některé druhy mohou obsahovat vysoké hladiny rtuti – která se do těl živočichů dostává ze znečištěného životního prostředí.  Tekutý kov patří mezi neurotoxiny, může poškodit mozek a nervy. Riziko je vysoké zejména pro těhotné ženy a malé děti. Čím tučnější ryba, tím hůře, raději se vyhněte třeba makrelám nebo mečounovi, rizikový může být i losos, lépe na tom je treska či sledi.

Zdroj: Vlasta.cz,  https://www.healthline.com/nutrition/food-toxins-that-are-concerning

Čtěte také

Sušené bylinky vám ušetří rozpočet

Čtěte také

Usušte si vlastní bylinky. Jak na to? Sušičku potravin nepotřebujete

Čtěte také

Každá bylinka funguje na něco jiného

Čtěte také

Aromaterapie pro tělo: Zjistěte, na co který esenciální olej a bylina funguje

Čtěte také

Jednoduché curky, například sladkosti, naše tělo opravdu každý den nepotřebuje.

Čtěte také

Hodné a zlé sacharidy. Proč je potřebujeme a kterých se nemusíte bát při dietě?