Zelenina dušená ano, vařená ideálně v páře ano, grilovaná s trochu oleje ano. Ale například zahušťovaná jíškou už ne, stejně jako bývá až příliš mocnou kalorickou bombou zapékaná se sýrem, obvykle s některým z tučných druhů.

Pozor v tomto ohledu na některá zeleninová jídla, po nichž část lidé sahá v domnění, že zelenina  rovná se dieta – například o špenátovém quichi to díky obsahu smetany a sýry určitě neplatí. Neznamená to, že byste si ho nemohli dát vůbec, ale počítejte s tím, že běžná porce tohoto slaného koláče se svou energetickou hodnotou vyrovná solidnímu obědu.

A rozhodně nezhubnete, když si budete dávat obalovanou smaženou cuketu nebo květák. Takové jídlo má sice méně energie než smažené vepřové řízky, ale pořád hodně, zvláště když si k němu dáte ještě tatarku.

Čtěte také

Potraviny pro zdravý mozek

Čtěte také

Jezte chytře! 8 potravin pro zdravý mozek, paměť i jako prevence Alzheimera

Pokud jde o květák, ten vůbec stojí za bližší rozbor, pokud jde o hubnutí. Je přirozeným zdrojem důležitých vitamínů a minerálů, jako je vitamín C podporující imunitu či vápník pro pevnější kosti. Bohužel však může, přinejmenším některým lidem, učinit shazování přebytečné váhy těžším.

1. Květák způsobuje nadýmání

Květák patří mezi brukvovitou zeleninu, stejně jako třeba brokolice a růžičková kapusta, a obsahuje komplexni cukr zvaný rafinóza, výsledkem jehož konzumace je větší či menší nadýmání. Je to důsledek toho, jak tlustí střevo tento trisacharid zpracovává pomocí bakterií, produkujících plyny. To samo o sobě sice nezpůsobí, že bude člověk skutečně obézní, ale je to nepříjemné a mimo jiné to zhoršuje psychiký stav a nadšení pro to s kily navíc skutečně něco dělat.

2. Může vadit kvůli štítné žláze

Květák navíc patří mezi zeleninu, která může ovlivnit tvorbu hormonu štítní žlázy, které mají mimo jiné zásadní roli při regulaci tempa našeho spalování. Některé fytonutrienty obsažené v květáku mohou totiž snížit vstřebávání jódu, problémy hrozí především lidem, kteří s tím mají dlouhodobý problém či mají jódu v potravě málo.

Čtěte také

Zácpa

Čtěte také

Trápí vás zácpa? Pozor na projímadla! 3 tipy, jak s ní zatočit přírodní cestou

Krom květáku, brokolice a kapusty se to týká také zelí. Tepelnou úpravou se toto riziko o něco snižuje. Je rovněž dobré dát si tuto zeleninu spíše v poledne, protože se dá předpokládat, že se ještě budeme hýbat a tělo tak jídlo spíše zpracuje, než když si dáme květák a půjdeme spát.

3. Zelenina může výjimečně snížit účinek léků na ředění krve

Málokdo ví, že některé potraviny, které přirozeně obsahují vitamín K, je třeba jíst obezřetně, pokud člověk zároveň užívá léky na ředění krve. Týká se to třeba listové zeleniny, ale také právě květáku, samozřejmě, hrozí to zejména tehdy, pokud jí člověk jí velké množství.

4. Zelenina, která vadí při nemoci králů

Existuje také skupina lidí, která by měla být opatrná, pokud jde o zeleninu, alespoň některé druhy. Jde o jedince trpící dnou, nazývanou též nemocí králů, spouštěčem je nadměrná konzumace masa a alkoholu. Lidem se pak v kloubech ukládají krystalky kyčeliny močové, což je hodně bolestivé. Těm vadí rebarbora, špenát, chřest, hrášek, růžičková kapusta, červená řepa  a také luštěniny, jako je čočka, hrách či fazole.

 

ZDROJ: vlasta.czhttps://www.eatthis.com/secret-side-effects-eating-cauliflower/; https://www.vimcojim.cz/magazin/clanky/o-zdravi/Dna---nemoc-kralu__s10012x7608.html

Čtěte také

Pozor na klimatizaci

Čtěte také

Klimatizace: Pomocník ve vedrech, ale také viník chronických potíží

Čtěte také

Kváskový chleba je nejlepší

Čtěte také

Můžu jíst chleba a zároveň hubnout? Ano, pokud jíte ten správný

Čtěte také

Bolestivý sex

Čtěte také

Trápí vás bolestivý sex? Může za něj stres, deprese, menopauza, kojení i léky