1. Zdravý jídelníček je drahý

Pestrý jídelníček ze zdravých surovin může být nákladný, ale rozhodně to není pravidlem. Zdravé suroviny nemusejí znamenat nic speciálního, naopak jde o základní potraviny, jako jsou neochucené mléčné výrobky, luštěniny, obiloviny, místo dováženého ovoce a drahé zeleniny je možné sáhnout po plodinách sezonních, které jsou levnější – dobře poslouží například jablka, kořenová zelenina nebo ovoce a zelenina mražená. Ta je spotřebiteli často vnímaná jako něco podřadného, ale často to může být právě naopak. Kvalitní mražená zelenina se sklízí na vrcholu zralosti, kdy je obsah vitaminů v plodu nejvyšší. Díky blanšírování a šokovému mrazení plody uzamknou maximum chuti a vitaminů a vydrží v perfektní kondici mnohem déle než čerstvé. Mražená zelenina a ovoce tak mohou mít někdy více vitaminů než ty, které pořídíte nedozrálé či ovadlé.

Čtěte také

Sezóna cuket je tady

Čtěte také

Nevíte, co s cuketami? Zkuste koláč nebo pizzu. Cuketa je královna vitamínů

2. Lepek zalepuje střeva a způsobuje tloustnutí

Lepek je jedna z pšeničných bílkovin a svůj kontroverzní název si opravdu vysloužil od slova „lepit“. Není to ale proto, že by vám střevo zalepil jako vteřinové lepidlo.

Název je odvozen od vlastností, které lepek dává pekařskému těstu, tedy od pružnosti a schopnosti bobtnání, což ovlivňuje kvalitu mouky a určuje, zda bude mouka lepší na oplatky, kynuté těsto, nebo dortový piškot. Kdyby se lepek ve střevě doopravdy hromadil a zalepoval ho, nedocházelo by k tloustnutí, ale naopak by dotyčný rapidně hubl. Tenké střevo je místo, ze kterého se do organismu vstřebávají téměř všechny živiny. Pokud by bylo čímkoli zalepené, živiny z potravy by se do organismu neměly jak vstřebat.

Hubnutí, které mnoho lidí pozoruje po vyřazení lepku, je spojené s poklesem energetického příjmu v důsledku vynechání slaného a sladkého pečiva, těstovin či dortů. Takového výsledku se však dá docílit i vyváženým jídelníčkem. Vyřazování zdrojů lepku z jídelníčku jen z rozmaru může mít za následek nedostatek vlákniny a důležitých živin.

Čtěte také

Hubněte s odborníky, ne laiky

Čtěte také

Pozor na rady o hubnutí ze sociálních sítí, jsou často nebezpečné

3. Mléko zahleňuje

Mléko v ústech a na sliznici trávicího traktu vytváří ochranný film, který je způsoben emulzí tuku a vody. Ten se po velmi krátké době trávením rozkládá. Pocit „zahlenění“ je subjektivní, ochranný film ale není pro lidské zdraví nikterak škodlivý, stejně jako není škodlivé mléko.

Mléko a výrobky z něj jsou zdrojem látek, které lidské tělo ke svému fungování nezbytně potřebuje a které jsou jen velmi těžko nahraditelné z jiných zdrojů. Obsahuje všechny tři základní živiny, tedy sacharidy, tuky i bílkoviny, které patří mezi nejkvalitnější vůbec. Mléko také obsahuje vitaminy rozpustné v tucích, tedy A, D, E, K, ale i dobře vstřebatelný vápník. Díky všem těmto živinám podporuje zdraví kostí a zubů a u žen v menopauze jsou mléčné výrobky silnou zbraní v prevenci osteoporózy. Vzhledem k tomu, o jak komplexní potravinu jde, by mléko mělo být označováno naopak za superpotravinu.

Čtěte také

Bolesti zad začněte řešit včas

Čtěte také

Jak na bolest hlavy, zad a kloubů: Vše, co jste potřebovali vědět a ještě víc

4. Konzervy jsou plné konzervantů

Většina spotřebitelů si konzervu automaticky spojuje s negativně vnímanými konzervanty. Nicméně konzerva získala svůj název od slova konzervace, což je obecné označení pro uchovávání potravin. Konzervám se prodlužuje trvanlivost zamezením přístupu vzduchu a světla, a především tepelným ošetřením, které zničí všechny případné nežádoucí mikroorganismy. Když se podíváte do složení zeleninových nebo luštěninových konzerv, v drtivé většině případů v něm nenajdete nic jiného než tu danou surovinu a přirozený konzervant – sůl. Pokud tedy zapomenete namočit luštěniny s několikahodinovým předstihem a k večeři se chystáte připravit cizrnový hummus nebo polévku s fazolemi, můžete s čistým svědomím sáhnout po konzervě.

Čtěte také

Obrázek Vlasta.cz

Čtěte také

Osamělost a vyhoření. Mileniálové jsou generací s nejhoršími depresemi

5. Po sacharidech se tloustne, a navíc nejsou zdravé

Komplexní sacharidy, které organismus dlouho tráví, jsou nepostradatelnou součástí jídelníčku, zdrojem důležité vlákniny a měly by tvořit přibližně 50 % celkové přijaté energie. Označit je za viníka tloustnutí je krátkozraké.

Za přibývající kila může celkový nadbytek energie a naopak nedostatek pohybu. V rámci pestrosti konzumujte celozrnné pečivo, těstoviny, brambory, střídejte různé druhy obilovin a luštěnin. Skvělým pomocníkem může být novinka Good Lunch od Bonduelle, v němž najdete již připravenou a ochucenou směs zeleniny s méně známými obilovinami a luštěninami, které byste si doma museli dlouze připravovat. Díky praktickému balení nemusí být v lednici, můžete si tedy jedno balení nechat v práci pro všechny případy a v době oběda jen snadno doplnit některým ze zdrojů bílkovin, jako je sýr cottage, mozzarella light nebo třeba tofu. Zeleninový salát bez pečiva totiž plnohodnotný oběd opravdu není.

Čtěte také

Bolest v krku může signalizovat streptokoka

Čtěte také

Nachlazení, kašel a bolest v krku. Tipy na angínu vám zachrání zbytek léta

Karolína Fourová

Inženýrka v oboru výživy a kvality potravin a zároveň autorka Jediné knihy o jídle, kterou potřebujete. Už během studia pracovala jako odborník na výživu v renomované české organizaci a nyní vyvrací výživové mýty, edukuje veřejnost o správném stravování, nakupování a výběru potravin prostřednictvím sociálních sítí a své knižní publikace. Jelikož tráví více času v kuchyni než v chemické laboratoři, se svým food blogem se v roce 2021 umístila na 1. místě soutěže Food blog roku.

Karolinafour.cz

ZDROJ: ve spolupráci s časopisem Glanc

Čtěte také

Trpte-li cukrovkou, neběhejte bosí ani po pláži

Čtěte také

Diabetická noha je strašák! Lékaři varují: „S cukrovkou nechoďte bosí!“