Široká ramena, ploché a pevné břicho a svalnaté nohy: Podle průzkumů to většina žen považuje na mužích za atraktivní. Pokud jde o ideál ženské krásy, už rovněž dlouho platí, že „vytrénovaná dáma je sexy“. A je to vlastně dobře. Protože trénované svaly dokážou mnohem víc než pouze zvýšit přitažlivost u opačného pohlaví a udělat dojem.

„Bylo již několikrát vědecky dokázáno, že existuje souvislost mezi rozsahem svalové hmoty a zdravotním stavem,“ říká internista a sportovní lékař z Lékařské univerzity ve Vídni, profesor Pavel Haber.

„Jsou-li svaly ve formě, je i člověk ve formě,“ tak zní výsledek studie. Následovat tuto zásadu se vyplácí. A to v každém věku – ovšem čím dříve, tím lépe.

Čtěte také

Jim Carrey je navenek veselý a zábavný, ale uvnitř ho sžírá deprese a smutek

Čtěte také

Deprese není depka! Jak ji rozeznat? S úzkostmi bojují i slavní

Ochrana před obezitou

Už kolem třicítky začíná tělo svaly odbourávat. „Pokud se proti tomu budete bránit posilováním svalů, budete spolehlivě chráněni před nadváhou. A to nejen díky zvýšené spotřebě kalorií při silovém tréninku, ale i díky tzv. ,afterburn effect‘ několik hodin po něm,“ vysvětluje internista ze Štýrského Hradce, kardiolog a lékař sportovní medicíny Manfred Wonisch, a pokračuje: „Protože silný sval, i když není používán, potřebuje k odbourávání více energie z potravy než stejné množství tukové tkáně.“

Prevence bolestí zad

Bez ohledu na to, zda se svalová síla zvyšuje cvičením s vlastní váhou, s činkami nebo s přispěním jiných posilovacích strojů a nářadí, jedno je jasné: „Trénované svaly dávají celému podpůrnému a pohybovému aparátu větší oporu než ty netrénované,“ vysvětluje Haber. Předcházejí tak problémům, které kloubům, kostem, vazům a šlachám často způsobuje velké a nesprávné zatížení – a s tím souvisejícím bolestem kolen, zad či ramen.

Čtěte také

Zelenina je zdravá a bohatá na vitamíny

Čtěte také

Čtyři druhy zeleniny, které vám pomůžou zhubnout ještě před létem

Prostředek proti zánětlivým onemocněním

Kromě toho se během silového tréninku uvolňují myokiny, což jsou látky podobné hormonům. A to má hned několik pozitivních účinků na zdraví. „Myokiny stimulují obranné buňky imunitního systému,“ říká Haber. To chrání před infekcemi způsobenými například viry, bakteriemi nebo jinými patogeny. Kromě toho myokiny brzdí zánětlivé procesy. Chrání před zánětlivými cévními onemocněními a tím před arteriosklerózou, zúžením cév a jejich častými následky mrtvicí a infarktem. A to není stále vše: zvýšená produkce myokinů může také zastavit růst nádorů a zabránit onemocnění rakovinou.

Prostředek proti hormonálním problémům

„Při posilování břicha, nohou & spol. ovšem nevznikají jen látky podobné hormonům, jako jsou myokiny, ale také mužský pohlavní hormon testosteron,“ říká Haber. To je obecně prospěšné pro sexuální zdraví. Pomáhá totiž zvyšovat fyzickou výkonnost a chuť na sex, mužům napomáhá k větší potenci a ženám ulevuje od hormonálních problémů, které se objevují během menstruačního cyklu nebo v menopauze.

Čtěte také

Předčasná menopauza je stále častější u žen, kterým není ještě ani čtyřicet.

Čtěte také

Menopauza ve 40 je čím dál častější. A zvyšuje riziko vzniku Alzheimera

Prevence nemocí stáří

„Protože se při zvedání závaží uvolňuje více transportních molekul, které přenášejí cukr do tělesných buněk, a protože zdatné, silné svaly potřebují více cukru než netrénované, slabé svaly, i když jsou v klidu, chrání silový trénink před cukrovkou 2. typu,“ upozorňuje Manfred Wonisch.

Ve vyšším věku je stejně často jako cukrovka diagnostikován i vysoký krevní tlak: I zde může silový trénink hrát důležitou roli. Díky svalovému tréninku je v kondici i srdeční sval, který pak může plnit svůj úkol – přečerpávat krev v těle s menším tlakem a tepy.

Svaly lze budovat silovým tréninkem i po osmdesátce – i to je vědecky dokázáno. A trénované svaly se v pokročilém věku také v mnoha ohledech vyplatí. „Čím je člověk starší, tím je svalový trénink dokonce důležitější,“ říká Wonisch. Posilováním svalů lze totiž sarkopenii, věkem podmíněnou svalovou atrofii, zastavit. Čím lépe se to podaří, tím déle lze každodenní úkoly vykonávat bez větší námahy. Tah, kterým svaly při tréninku na kosti působí, navíc kosti zpevňuje, což chrání před osteoporózou, úbytkem kostní hmoty – a tím i před syndromem křehkosti, slabosti, která často rychle vede k nepříjemným zlomeninám a komplikovanému následnému uzdravení.

Čtěte také

Alergie nejsou nic příjemného

Čtěte také

Roztoči, pyl či potravinová alergie? Více než léky zaberou správné potraviny

ZDROJ: www.derkardiologe.at