Děsíte se příchodu do práce, v noci vás budí povinnosti a maily od šéfa otevíráte s hrůzou? Pak se rozhodně nejedná o pohodové pracovní prostředí, nýbrž o doupě negativity a neúcty, které si pohrává s vaší psychikou a nabourává sebevědomí.

VIDEO: Jak reagovat na intrikáře v práci? A jak ho poznat?

Jak poznat, že pracujete v toxickém prostředí?

Toxické pracovní prostředí je takové, v němž se necítíte psychicky bezpečně. Obecně v něm panuje všudypřítomný pocit negativity, nezdravé soutěžení mezi spolupracovníky a agrese. Dále pak:

  • narcistické chování šéfa či spolupracovníků (přehnané sebevědomí a přesvědčení o vlastní důležitosti i neschopnost snášet kritiku)
  • útočné nebo agresivní vedení
  • obtěžování
  • šikana
  • diskriminace
  • ostrakismus (hromadné vyloučení jedince z kolektivu)
  • sabotující šéf, který vás připraví o úspěch
  • mikromanagement (styl řízení, kdy manažer pečlivě sleduje anebo kontroluje či připomínkuje práci svých podřízených nebo zaměstnanců, má obecně negativní konotaci, hlavně proto, že svědčí o nedostatku svobody na pracovišti)
  • nadměrné pomluvy
  • pasivně agresivní šéf nebo spolupracovníci (člověk, který neumí komunikovat s okolím, cítí se ublíženě a mstí se)
  • mikroagrese (nepřímé urážky, ať už úmyslné nebo neúmyslné, které komunikují nepřátelské, hanlivé nebo negativní předsudky a necitelnosti vůči jedincům či skupině)
  • nebezpečné pracovní podmínky
  • bezohlednost (žárlivost na úspěch druhých nebo se někdo snaží, abyste před ostatními vypadali špatně, nebo si připisuje zásluhy za vaši práci)
  • nedostatek respektu
  • nedostatek příležitostí k profesnímu růstu
  • nereálné pracovní vytížení
  • nízké finanční ohodnocení
  • nepředvídatelný rozvrh
  • nekonstruktivní kritika
  • šéf, který neustále vyhrožuje propuštěním zaměstnanců

Čtěte také

Kočka

Čtěte také

10 věcí, co jste nevěděli o kočkách: Sní jako lidé a nemají klíční kosti

 

Jak může toxické pracovní prostředí ovlivnit duševní zdraví?

Většina z nás tráví velkou část dne v práci. Pokud je tedy osm a více hodin vašeho dne naplněno toxicitou, může to výrazně ovlivnit vaše duševní zdraví. Výzkum ukazuje, že vysoká míra stresu, s níž se takový zaměstnanec potýká, může vést nejen k poruchám spánku a nechutenství, ale také k depresím a syndromu vyhoření.

Právě toxicita na pracovišti nabourává pracovní efektivitu a oddanost týmu a čím víc se takzvaně „tlačí na pilu“, tím je situace horší. Potlačuje totiž kreativitu, inovátorství a výsledkem je akorát vysoká fluktuace zaměstnanců.

Podle nedávného výzkumu MIT Sloan Management Review je dokonce 10krát pravděpodobnější, že k odchodu zaměstnance ze zaměstnání přispěje spíše toxická kultura než nízký plat. S výplatami nejen v Česku velmi zamíchalo období covidu, po němž se tisíce lidí začaly poohlížet po jiné práci. Dle výzkumu však byla na vině právě toxicita, která na pracovištích začala s tímto obdobím růst a stále roste jako houby po dešti.

Čtěte také

Jan Kolařík a Zuzana Zlatohlávková

Čtěte také

Dobré ráno, Brno! Kdo je seriálová snaživka Zlatohlávková a prudič Kolařík

10 tipů, jak se vypořádat s toxickým pracovním prostředím

1. Není to vaše chyba: V první řadě si pamatujte, že za negativitu ve vaší práci nemůžete. I když je to těžké, zkuste se od ní oprostit a myslet pozitivně.

2. Udělejte si přestávku na oběd mimo zaměstnání: Aspoň na chvilku utečte z pracovního prostředí a dopřejte si oběd nejlépe v přírodě. Pokud máte chvíli nazbyt, projděte se v parku.

3. Stanovte si hranice: Nenechte se šikanovat. Nevynechávejte přestávku na oběd, ani nepracujte po pracovní době bez nároku na odměnu. Vysvětlete svému šéfovi, že přestávky a volno potřebujete, abyste načerpali síly a dělali svou práci dobře.

4. Nezapojujte se do drbů: Pokuste se odejít od jakéhokoli dramatu a od pomluv. Nic pozitivního z toho nevzejde.

5. Soustřeďte se na své cíle: Udělejte vše pro to, abyste zůstali v pozitivním stavu mysli. Pamatujte, že na světě nejste věčně a před sebou máte větší a lepší věci.

6. Uvolněte stres: Po práci ze sebe setřeste veškerou negativitu, která se na vás za celý den usadila. Projděte se do přírody, zajděte si na masáž nebo do wellness, běžte si zacvičit, anebo třeba zavolejte kamarádce.

7. Držte se důvěryhodných kolegů: Je dobré si najít několik pracovních spojenců, s nimiž se budete vzájemně podporovat a svěřovat.

8. Neslevujte ze svých hodnot: Pokud je k vám někdo v práci krutý, snažte se neoplácet stejnou mincí. Situaci to jen vyhrotí.

9. Osvojte si techniky na zvládání stresu: Meditujte, cvičte jógu nebo se zapojte do cvičení, které vám pomůže zvládnout chronický stres.

10. Naplánujte si odchod: Pokud se toxická pracovní situace v dohledné době nezlepší, začněte hledat novou pozici.

Čtěte také

Mléko

Čtěte také

Předejděte osteoporóze! 9 potravin bohatých na vápník. Pít mléko nestačí

Jak dlouho v zaměstnání zůstanete, by mělo přímo souviset s tím, jaký vliv na vás má zmíněná toxicita. Chcete-li zjistit, zda byste měli v této situaci zůstat, položte si následující otázky:

Jak tato práce ovlivňuje mé duševní zdraví?

Pokud v noci nemůžete spát a děsíte se každého pracovního dne, je dobré začít hledat jinou práci. 

Jak rozsáhlý je tento problém? Je to problém firmy nebo jen několika jednotlivců?

Jestliže se domníváte, že se jedná jen o přechodný problém (například jde o jednoho konkrétního spolupracovníka, který vás znepokojuje), možná si o tom můžete promluvit s důvěryhodným manažerem nebo personalistou.

Je vedení toxické?

Pokud ano, nejspíš s tím nic moc nezmůžete. Pravděpodobně bude nejlepší sebrat svých pět švestek a jít tam, kde vaši píli ocení.

Zažíváte sexuální obtěžování?

V takovém případě vše zdokumentujte, pokud to lze, a co nejrychleji uhánějte na HR oddělení.

Že stále nevíte a váháte, co dělat dál? Sepište si na papír všechna pro i proti! Máte více záporů? Pak zvažte hledání nové práce, kde bude vaše duševní zdraví prioritou. Hlavu vzhůru!

Zdroj: vlasta.cz Toxic Work Environment: Signs and 10 Tips to Cope (healthline.com)

Čtěte také

Dagmar Patrasová

Čtěte také

Tak šel čas s Dagmar Patrasovou. Z princezny Koloběžky bojovnice o manžela

Čtěte také

Spánek

Čtěte také

Jak usnout během 2 minut kdykoli a kdekoli. Jde o vojenskou spánkovou techniku

Čtěte také

Vzorový jídelníček od odborníka

Čtěte také

Vzorový redukční jídelníček od nutriční specialistky: Takhle jezte a zhubnete!